Försöker få loss avgasröret från grenröret på en gammal 405:a. Men tyvärr verkar det som om nån tidigare ägare satt fast röret med bultar med för små huvuden (eller är det kanske till och med konstruerat så här?). Bulthuvudena ligger nämligen nersänkta i gropen och går inte att få grepp om med nåt verktyg jag har. Möjligen att man skulle kunna få grepp med nån extremt tunnväggig hylsa, var man nu kan hitta en sån.
carl wrote:Försöker få loss avgasröret från grenröret på en gammal 405:a. Men tyvärr verkar det som om nån tidigare ägare satt fast röret med bultar med för små huvuden (eller är det kanske till och med konstruerat så här?). Bulthuvudena ligger nämligen nersänkta i gropen och går inte att få grepp om med nåt verktyg jag har. Möjligen att man skulle kunna få grepp med nån extremt tunnväggig hylsa, var man nu kan hitta en sån.
Nån som har nåt tips?
använd en vanlig hylsa. storlek 10.
lr en vanlig lednyckel..
är så org. dock ser ja inge på bilden då den e pytteliten
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
lättast är att ta fram vinkelkapen och kapa av bulten, rekomenderas ändå att köpa nya då det framöver blir lättare och att dom som sitter nog är rejält rostiga.
Kostar runt 20:- har jag för mig, finns hos närmaste pegg-verkstad.
Kordon wrote:Vet att det brukar se ut så väldigt ofta. Men kan du inte bara kapa bulten och sätta dit vanliga sedan?
Är inte riktigt att rekommendera då original är lite special.
De är sfäriska på undersidan och ligger i en sfärisk kopp för att kunna röra sig när motorn rör sig.
308 1,6 HDi -10
Claes Börjesson #496
Det är 13mm, och en vanlig hylsa går inte in. Nu slår det mig att det kanske är så att dom använt bultar med för stora huvuden istället. Hade det varit 10mm-huvuden på bultarna hade det inte varit några problem att få in en hylsa...
daromer wrote:använd en vanlig hylsa. storlek 10. lr en vanlig lednyckel..
Det är 13mm, och en vanlig hylsa går inte in. Nu slår det mig att det kanske är så att dom använt bultar med för stora huvuden istället. Hade det varit 10mm-huvuden på bultarna hade det inte varit några problem att få in en hylsa...
då sitter det inte org där..
det ska sitta speciella skruvar med 10mm huvud.'
ta vinkelslip. och köp sedan nya som är anpassade till den
funkar fint med sådan luftslip 6mm med 75mm trissa på
dn övre delen. alltså delen på Bulten är 11mm och man måste haen hylsa med ganska smala väggar för att få ner den i "koppen". muttern som ska sitta på undersidan ska vara 10mm och där går det med en vanlig ringnyckel, ring nyckel med spärrfunktion är att rekomendera efter som det är otroligt smallt där.
alltså spärrskaft eller lednyckel 11mm överst.
ringnyckel med eller utan spärrfuktion 10mm unders.
annars såga av och köp ny sats.
kostar max 100kr för bultar,fjädrar,brickor mm.
[url=http://www.peugeot-sport-club.com/medlemmar/visa_bil.php?id=992[url]Bilder på 406st 2,0[/url] [url=http://www.peugeot-sport-club.com/medlemmar/visa_bil.php?id=771[url]Bilder på 309 GTI16[/url]
Även en Suzuki GSX1100G
Medlemsnummer: 1287
lite delar från mi16/gti16 som ska bort. http://www.mickesbilder.webb.se
jag använder spärskaft med en lååång förlängare och tar det underifrån...
daromer wrote:jag använder spärskaft med en lååång förlängare och tar det underifrån...
samma här om det är 405.
ananrs gör man det uppifrån på 205/309
fick det till att det var 10mm skalle både på bulten och på muttern,
men att kapa och ersätta med nya är enklaste och bästa sättet.
en sats med nya bultar, brickor, fjädrar kostar runt 120kr hos peugeot. Väl värt pengarna.
då brukar jag kapa rakt igenom fjädern o allt. när man ändå har nya grejor liggandes. får du inte i en mindre vinkelslip så funkar det utmärkt med en dremel eller liknande
om jag inte missminner mig är det 11/10 på gamla o 10/10 på nya. när jag köpte nya på pugg är jag nästan säker på det var 10 på båda ändar. litet spärrskaft och en liten fast 10a att hålla mot med. har för mig man måste pela i ena skruven i hålet innan man stoppar dit downpipen då grenröret tar i annars. sätt dit ena med mutter bara först utan fjäder så den hålls upp... jobbit at lyfta, skruva o hålla mot skruv samtidigt...
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
Glasfiberkapskivorna till Dremel (och motsvarande budgetvarianter) skär stål förvånanasvärt bra. Dom oförstärkta skär lika bra men är känsliga för snedkapning. Kolla om du har en kompis som har en sån där liten.
Om du har dåligt med små elverktyg hemma och inte känner för att köpa så funkar det att bryta av ett bågfilsblad och "handjaga" av skruvarna. Tar kanske fem minuter per sida och en del svärord men det funkar.