Dra kablar till stereo i 307:a, ta bort handsfacket eller?

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
nobba

Dra kablar till stereo i 307:a, ta bort handsfacket eller?

Post by nobba »

Tjena.

Jag har precis monterat in nya högtalare i framdörrarna i min 307:a och ska nu börja med diskanterna samt att knipsa originalkablarna då de kommer in från dörrarna och skarva mig till stereon med nya kablar via nya delningsfiltren.

Min fråga är, hur fasen kommer jag åt kablarna från dörren och diskanterna. Håller nu på på passagerarsidan och har väl nästan insett att jag måste ut med handsfacket...är det rätt?
I så fall, när alla skruvar är borta, vågar jag dra ut det med kraft? För nu sitter det liksom fast ändå...

Och när ni ändå svarar, hur ser proceduren ut på förarsidan?
dado

Post by dado »

Jag vågade inte dra ut kandsfacket med våld så det blev en del pill men det gick ändå. På förarsidan är det lite lättare :) .

Diskanterna drar du bara ut och kopplar låss sladdarna. Sen drar du bara nya kablar till delningsfiltret och vipps så är det klart :D .
Vive la république!
heimat

Post by heimat »

Gjorde detta för ett tag sedan och lossade inget handskfack. Men det blidde en del pill o så men funkade rätt bra. Att få ner kabeln från diskanten var det minsta problemet. Det största problem jag hade var att fp ut grövre kablar ut till dörren.
Den felande länken!
nobba

Post by nobba »

Hehe, lika bra att fråga på när det finns nån som har bra svar. Jäkligt schysst att ni tar er tid att hjälpa en gröngöling!

Ok, men jag tror ändå att jag skulle behöva en liten beskrivning om hur jag ska göra :oops: . Om jag ställer lite konkreta frågor så kanske ni har svaren:

1. Samma fråga igen (ser inte hur jag ska göra ändå), hur kommer jag åt kablarna då de kommer in från dörren? De kommer ju in typ mitt på handsfacket i höjdled och går sedan bakom det. Och inte kommer man ju åt det just där de kommer in för det är ju jättesmalt mellan handsfacket och karosssidan där de kommer in. Eftersom jag ska skarva mig förbi OEM-filtret så måste jag ju knipsa tidigt för jag vet inte var de sitter.

2. Diskanterna, jag har tagit bort gallret men det går ju inte att se ned där eftersom kablarna går runt nån platta i panelen och sedan ned. Så jag har svårt att se hur jag ska kunna komma åt någonting mellan dessa kablar och stereon. Går det att komma åt underifrån, alltså under/bakom handsfacket, eller kan man lossa på panelen ovanför handsfacket.

3. För att få loss originalstereon, kan jag då använda universalkrokar från typ mekonomen eller måste man köpa nåt special hos Pug:arn?

4. Originaldiskanterna sitter ju fast i gallret, man roterar ju liksom loss dem. Men mina T20 passar ju inte direkt in där. Bör jag försöka fästa de nya där på nåt sätt ändå eller ska jag montera fast dem i plasten under och bara lägga på gallret?

5. Originalhögtalarna testade jag med 1.5V-batterimetoden och de slog utåt då den lila kablen var på + på batteriet, röd alltså -. Det känns ju lite bakvänt men kan kanske stämma? Så nu har jag kopplat lila sladd till + på mina DLS-högtalare...

Tack för assistansen!
dado

Post by dado »

1. Visst, det är pilligt men det går. Har du inte svurit minst 10 gånger medan du försöker att få ihop det så har du gjort fel nånstans ;) .

2. Ta en kabel och kör den ner i hålet :oops: , så kommer du att se vart den kommer ut på andra sidan. (mycket lätt, som heimat säger: minsta problemet :) )

3. Universalkrokar funkar bra (finns på biltema för 15 kr)

4. Det är bara att prova sig fram (heimat har monterat diskanterna på detta sättet så han vet bättre). Mina diskanter är på dörrsidorna så jag kan inte detaljerna.
Vive la république!
Gurraj

Post by Gurraj »

Vad det gäller handsfacket så är det så här iaf på 406, behöver ju inte vara samma...

Själva facket sitter med två vita plastpiggar undertill, som sprintar i gångjärnen. Kåpan bakom facket sitter med ett antal torxskruvar sen bara att plocka ut, vips!

*Mina diskanter har jag lagt under gallret på instrumentbrädan, funkar fint. Kan ju "limma" dit dom med smältlim eller dyl. Kabeln är som sagt bara att sticka ner i hålet och fiska fram den på undersidan.
*Vad det gäller högt.kablarna från dörren så har jag för mig att det inte var samma färg i bilen som i dörren så jag bytte aldrig dem. Rätta mig om jag har fel!
*Om man har OEMfilter vart brukar det sitta? Vissa har bara ett motstånd på diskanten som jag förstått.
*Stereon går väl att ta ut med en/två långa smala skruvmejslar...!?!
Göran 406 2.0 kombi -03 silverline
nobba

Post by nobba »

Gurraj, så du plockade handsfacket för att dra kablarna eller var det i något annat syfte? Dvs, med fiska fram den på "undersidan" så menar du med handsfacket bortplockat eller?

Kablarna måste väl vara samma färg i bilen annars har ju Peugeot skarvat dem!?

Jag har förstått det som att OEMfilter även sitter för dörrhögtalarna men det är ju information från detta forum.
Gurraj

Post by Gurraj »

nobba wrote:Gurraj, så du plockade handsfacket för att dra kablarna eller var det i något annat syfte? Dvs, med fiska fram den på "undersidan" så menar du med handsfacket bortplockat eller?

Kablarna måste väl vara samma färg i bilen annars har ju Peugeot skarvat dem!?

Jag har förstått det som att OEMfilter även sitter för dörrhögtalarna men det är ju information från detta forum.

Jag har haft bort handsfacket i flera syften bla annat hade jag 2st oljeljus (såna man tänder på graven) i facket en varm sommardag, de smälte men det är en annan historia... :oops:

Men ja, jag hade bort facket när jag bytte högtalare, enkelt iaf på 406 som sagt.
Bifogar en länk på tal om info från forumet :wink:
http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... highlight=

Jag har mina org.kablar kvar (även stereon ska sägas) och således OEMfiltret om det nu sitter ett sådant i min bil :? Det funkar men jag ska dubbelkolla detta nu när jag håller på att uppdatera stereon ytterligare...
heimat

Post by heimat »

Som Dado säger har jag bara lagt mina diskanter under gallret och det fungerar utmärkt.

Annars e det mest som Dado säger har du inte svurit 10 gånger o gärna skurit upp händerna på lite saker har du gjort fel :)
Den felande länken!
nobba

Post by nobba »

Ok :) , men finns det nån risk med att ta bort handsfacket, tänker mest på airbag osv.
Gurraj

Post by Gurraj »

nobba wrote:Ok :) , men finns det nån risk med att ta bort handsfacket, tänker mest på airbag osv.

Skulle inte tro det men man ska alltid vara fösiktig. Fösök att hela tiden förutse vad nästa steg blir...som i schack ungefär :wink:
Gurraj

Post by Gurraj »

Gurraj wrote:Jag har mina org.kablar kvar (även stereon ska sägas) och således OEMfiltret om det nu sitter ett sådant i min bil :? Det funkar men jag ska dubbelkolla detta nu när jag håller på att uppdatera stereon ytterligare...

Kom på en sak... det sitter 6st högtalare i min bil = 12 kablar. Det finns 8 platser i iso-kontakten. På fyra av platserna går det in 2 kablar i varje alltså inget OEM-filter :wink: Då hade det ju varit en kabel på varje plats i iso:n...
nobba

Post by nobba »

Menar du att du ser två kablar som går in i samma slot eller menar du att ett kabelpar styr både diskant och dörrhögtalare. För mig så är det så att av de 8 platserna är alla upptagna av en kabel och två av de 4 paren ger signal till både framhögt. och tweeter. Dvs varje bakhögt. har ett kabelpar var = 4 kablar. De återstående 2 paren styr framhögt. och tweeters.

Däremot ser jag inget delningsfilter någonstans, men tweetrarna har motstånd på sig. Om det innebär att dörrhögtalarna inte har något filter vet jag inte. Men jag skulle behöva veta för det styr var jag lägger mina filter.

Har dina diskanter motstånd monterade på sig?

Puuhhh! :roll:
nobba

Post by nobba »

Jag har nu försökt följa kabelhärvorna och kommit fram till att kablarna från stereon går in i "elcentralen" under ratten tillsammans med 5 miljarder andra kablar. Så nu är frågan, ska man prova med att koppla filtren just innan högtalarna och riskera att det blir dubbla filter (vad händer då) eller dra kablar ut i dörrarna = näst intill omöjligt om man inte drar dem lite fult genom dörrplasten...Suck
Gurraj

Post by Gurraj »

nobba wrote:Jag har nu försökt följa kabelhärvorna och kommit fram till att kablarna från stereon går in i "elcentralen" under ratten tillsammans med 5 miljarder andra kablar. Så nu är frågan, ska man prova med att koppla filtren just innan högtalarna och riskera att det blir dubbla filter (vad händer då) eller dra kablar ut i dörrarna = näst intill omöjligt om man inte drar dem lite fult genom dörrplasten...Suck

Kolla bakom stereon hur många kablar du har i högt.kontakten. Är det bara 8 då har du troligtvis ett filter någonstans. Är det, som i mitt fall, 12 st så finns det inget filter eftersom varje högt. har matning från stereon (mellanreg. fram + diskant på samma kanal).
Är du osäker så gör som de andra skrivit: klipp kablarna där de kommer in från dörren och skarva på nya därifrån till stereon.
Gurraj

Post by Gurraj »

nobba wrote:Menar du att du ser två kablar som går in i samma slot eller menar du att ett kabelpar styr både diskant och dörrhögtalare. För mig så är det så att av de 8 platserna är alla upptagna av en kabel och två av de 4 paren ger signal till både framhögt. och tweeter. Dvs varje bakhögt. har ett kabelpar var = 4 kablar. De återstående 2 paren styr framhögt. och tweeters.

Däremot ser jag inget delningsfilter någonstans, men tweetrarna har motstånd på sig. Om det innebär att dörrhögtalarna inte har något filter vet jag inte. Men jag skulle behöva veta för det styr var jag lägger mina filter.

Har dina diskanter motstånd monterade på sig?

Puuhhh! :roll:

:oops: såg inte detta inlägg först...

* Ja, två kablar går in i samma "slot". Hade det funnits ett filter hade ju högtalarna delat sig där men i min bil går kablarna ända fram till stereon.

*Ja, mina diskanter har ett motstånd.

*Låter som om du har filter, byt kablar!
nobba

Post by nobba »

Fast det är fasen omöjligt att komma åt där. De smiter ju in via en kontakt som ligger bakom ljudisoleringen ganska långt in bakom både plast och metall. Nä fasen, det här blev värre än jag trodde :cry:

Om du eller någon har en mer detaljerad beskrivning av hur man ev. kan komma åt där så skulle jag bli glad!
heimat

Post by heimat »

Skulel precis sagt det byt alla högtalarkablar dra nya så du får bra kablar. För du skall väl oxå byta orginal stereon`?
Den felande länken!
nobba

Post by nobba »

Nej, den tänkte jag behålla för att ha kvar färddator etc.
Dumt, eller? Det får väl kanske bli nästa steg då pengarna finns.

Hade du lyckats dra kabeln i gummislangen till dörrarna? Isf, hur gjorde du för att komma dit med händerna, nåt bra tips på verktyg kanske? Jag kommer inte ens så långt att jag ser var de kommer in inne i bilen. Kan precis nå gummikanten med ett finger men inte en chans att jag skulle kunna "arbeta" där.

Blir väl inte så snyggt att dra in den vid sidan av, liksom rakt in mellan dörrsidan och dörren?
heimat

Post by heimat »

Kvaliteten på den som sitter i och en annan CD kan vara ganska rejält måste jag säga. Skippar hellre färddatorn som i mitt tyckte inte gör nån nytta för en vettigt CD spelare.

Men nej jag lyckades inte dra högtalarkablarna inne i slangen mellan dörr och bil utan fick mecka den brevid. Inte jätte snyggt, men inte fult och inget jag ens tänker på.
Den felande länken!
Post Reply