rostskyddsgarantin

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Zoomdriver

rostskyddsgarantin

Post by Zoomdriver »

Tjena!

Hur väl fungerar rostskyddsgarantin enligt era erfarenheter?

Min 406 kombi 2001 har rejäla rostskador kring baklysena på bakluckan, samt bubblor kring dräneringshålen i luckans botten. Ganska uselt för en bil som inte ens är 5 år, inte sant?

Jag skall till Sven Wixner i Uppsala för att få rosten dokumenterad imorgon. Är det någonting jag borde tänka på att säga/inte säga när jag har bilen inne? Finns det några generella goodwillåtaganden utfärdade etc?

mvh
Jakob
SUMO

Re: rostskyddsgarantin

Post by SUMO »

Zoomdriver wrote:Tjena!

Min 406 kombi 2001 har rejäla rostskador kring baklysena på bakluckan, samt bubblor kring dräneringshålen i luckans botten. Ganska uselt för en bil som inte ens är 5 år, inte sant?

Jag skall till Sven Wixner i Uppsala för att få rosten dokumenterad imorgon. Är det någonting jag borde tänka på att säga/inte säga när jag har bilen inne? Finns det några generella goodwillåtaganden utfärdade etc?

mvh
Jakob

Har aldrig hört talas om att rost skulle vara ett problem på 406. Det låter mer som en dåligt åtgärdad krockskada..?
Det är svårt att vara smal när man är rik..

Mercedes ML 350 CDI 4-matic -10
Mercedes GLK 350 CDI 4-matic -09
406 V6 Sport Kombi -01 *SÅLD*
wavik©

Post by wavik© »

har de på min oxå faktiskt, vid ena bakljuset är de en rostplätt typ.

Skriv gärna va dom säjer om de.
Zoomdriver

Re: rostskyddsgarantin

Post by Zoomdriver »

SUMO wrote:
Zoomdriver wrote:Tjena!

mvh
Jakob

Har aldrig hört talas om att rost skulle vara ett problem på 406. Det låter mer som en dåligt åtgärdad krockskada..?

Det är inte någon krockskada, jag känner till bilens historia.

Enligt plåtverkmästaren på verkstan så verkar det inte vara helt ovanligt med rost. Framförallt inte precis under bakrutan. Jag har dock inte rost där....

Vi får se vad de säger....jag lyfter tråden sen...

mvh
Jakob
Dante

Post by Dante »

Enligt plåtverkmästaren på verkstan så verkar det inte vara helt ovanligt med rost. Framförallt inte precis under bakrutan. Jag har dock inte rost där....

Har faktiskt en liiiiiten rost bubbla precis under bakrutan, storlek som en halv 50öring ungefär. :?
206 GTi -01 - Såld

Toyota Supra MKIV 6spd TT -96
Högerstyrt!
SUMO

Post by SUMO »

Dante wrote:

Har faktiskt en liiiiiten rost bubbla precis under bakrutan, storlek som en halv 50öring ungefär. :?

Mmm, men du har en 206'a? Där är det inte alls ovanligt med galvsläpp..
Det är svårt att vara smal när man är rik..

Mercedes ML 350 CDI 4-matic -10
Mercedes GLK 350 CDI 4-matic -09
406 V6 Sport Kombi -01 *SÅLD*
Zoomdriver

Post by Zoomdriver »

SUMO wrote:
Dante wrote:

Mmm, men du har en 206'a? Där är det inte alls ovanligt med galvsläpp..

Jo fast det ser likadant ut på 406 kombi. Det är en liten ingröpning som gör att vatten står kvar i skarven trots att det lutar nästan 90 grader.....

Jakob
Zoomdriver

Post by Zoomdriver »

Nu har jag varit hos Wixner i Uppsala och fått skadorna dokumenterade.

Dock var verkarn tveksam om det går på rostskyddsgarantin. Han trodde mer på lackgaranti....och den har ju gått ut eftersom det är en snart 5 år gammal vagn det gäller.

Man får hoppas på lite goodwill från BRUUN-björnarna....

Jakob
Zoomdriver

Post by Zoomdriver »

Jaha, då var det klart. Bruun avslår helt att ta min baklucka på garanti.

Detta trots att det är både galvsläpp och gravrost på luckan. Enligt lackeraren så skulle det vara genomrost inom ett år om ingenting gjordes åt saken.

Fint med garantier! Fy f*n vad besviken man blir ibland. Man skulle vara jurist och orka dra skiten vidare egentligen.

:cry:

Börja gå, åk Peugeot.

Jakob
Zoomdriver

Post by Zoomdriver »

Dubbelpost
Loffas

Post by Loffas »

sälj bilen till en jurist
Zoomdriver

Post by Zoomdriver »

Loffas wrote:sälj bilen till en jurist

:fuck:

:D

:wink:

Jakob
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

jag har oxå lite lacksläpp på min, främst runt nummerplåten som dom monterat dåligt från början.
men jag fixade mitt med lackstift och det ser bra ut. syns ej! verkar hålla...bra
LfD

Post by LfD »

Zoomdriver wrote:Jaha, då var det klart. Bruun avslår helt att ta min baklucka på garanti.

Detta trots att det är både galvsläpp och gravrost på luckan. Enligt lackeraren så skulle det vara genomrost inom ett år om ingenting gjordes åt saken.

Fint med garantier! Fy f*n vad besviken man blir ibland. Man skulle vara jurist och orka dra skiten vidare egentligen.

Börja gå, åk Peugeot.

Jakob

Vänta ett år och ta det på rostskyddsgarantin?
Min Pug gör hundra i tvåan, växellådan fungerar bäst i anslutning till varvstoppet och plomberna trillar ut varje gång jag kör över ett dike, min mamma tyckte sätet kramades "lite" och den svänger som en pansarvagn. RC -4-ever

Allt blir vad man gör det till..
Hanspettersson

Post by Hanspettersson »

Va är det för garantier på en 206 från 99, när det gäller rost/lack?
Gäller inte den längre när bilen bytt ägare?
Har kört: Svart 206 GTi -99
Medlem #1430
http://www.garaget.org/hanspettersson
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Hanspettersson wrote:Va är det för garantier på en 206 från 99, när det gäller rost/lack?
Gäller inte den längre när bilen bytt ägare?

Så länge bilen varit inne på alla garantiinspektioner ska garantin gälla.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Mozzarella »

Inte för att jag vill påstå att Peugeot har rostproblem men några 406or jag tittade på förut så fanns det begynnande rost på ett par. Visserligen var det tidiga exemplar (96-98 ) men rosten verkar komma där gummilisterna trycker mot plåten. Ex. nederkant på bakluckan (sedanmodell) runt dörrarna och vid listernas infästning i karossen, motorhuvenens undersida, "Hundbenet" . Det beror nog mest på dålig skötsel skulle jag tro men värt att påpeka iaf.
Citroen Jumpy -98
Zoomdriver

Post by Zoomdriver »

LfD wrote:
Zoomdriver wrote:Jaha, då var det klart. Bruun avslår helt att ta min baklucka på garanti.

Börja gå, åk Peugeot.

Jakob

Vänta ett år och ta det på rostskyddsgarantin?

Risken är väl då att dom inte tar det den gången heller. Och då måste jag ju ha en ny lucka antar jag. Såvida man inte kör gamla hönsnät och plasticpadding-metoden....

Jakob
Post Reply