Oljetemperaturmätare...
Oljetemperaturmätare...
..funkar inte på min 205:a. Vart går denna kabel in i motorn? Vad mer kan det bero på?
Franke
- danielr112
Re: Oljetemperaturmätare...
franke78 wrote:..funkar inte på min 205:a. Vart går denna kabel in i motorn? Vad mer kan det bero på?
sitter under oljetråget i bakkant
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Sundin wrote:Hur vet du att den inte funkar?
Det måste vara 25 grader varmt ute och du tokvarvar bilen för att nålen ska stiga lite. Bara så du vet.
Kör jag en lite längre bit, typ 2-3 mil så är oljetempen strax under vatten tempen.
Du måste ha något fel på din då det inte är bra att köra med kall olja
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
Decimal wrote:Sundin wrote:Hur vet du att den inte funkar?
Det måste vara 25 grader varmt ute och du tokvarvar bilen för att nålen ska stiga lite. Bara så du vet.
Kör jag en lite längre bit, typ 2-3 mil så är oljetempen strax under vatten tempen.
Du måste ha något fel på din då det inte är bra att köra med kall olja
Samma sak här!
- Mozzarella
Mozzarella wrote:Oljan borde vara MINST lika varm som kylvattnet när motorn kommit upp i temperatur om det inte sitter en rejäl oljekylare på den med fel på den termostaten eller om det är idiotkallt ute så luften kyler tråg/motor osv.
Är det verkligen så på 205?
På min BX (som har en simpel oljekyl) blir aldrig oljan varmare än 60 grader vid normal körning och ju hårdare man plågar den ju varmare blir den.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
- Mozzarella
TheDagger wrote:Mozzarella wrote:Oljan borde vara MINST lika varm som kylvattnet när motorn kommit upp i temperatur om det inte sitter en rejäl oljekylare på den med fel på den termostaten eller om det är idiotkallt ute så luften kyler tråg/motor osv.
Är det verkligen så på 205?
På min BX (som har en simpel oljekyl) blir aldrig oljan varmare än 60 grader vid normal körning och ju hårdare man plågar den ju varmare blir den.
Iofs så måste jag säga att jag är lite osäker, men den erfarenheten jag har så brukar oljan vara varmare än vattnet (Ej 205 då). Oljan tål ju högre temp än vattnet t.ex. Fast om oljetempgivaren sitter i tråget borde det bli lägre värden. Fast varför mäter man den där ? Är ju som att mäta tempen på vattnet efter kylaren ?
Citroen Jumpy -98