Rykande motor - hjälp önskas

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Stefan_306S16

Rykande motor - hjälp önskas

Post by Stefan_306S16 »

Tjenare,

Någon som kan hjälpa mig med att felsöka min motor utifrån nedanstående?

Idag när jag var ute och körde så noterade jag att motorn började ryka när jag stod vid ett rödljus. När jag, lite panikartat, stannade och öppnade motorhuven så såg det ut som att röken kommer från trakten av grenröret, men "förskjutet" åt höger (åt kamremmens håll till). När jag kom fram dit jag skulle så rök det fortfarande. Och det lät som ett bubblande, eller lite fräsande, ljud från trakten av grenröret (under värmeplåten s.a.s) - ungefär som vätska som hälls på något varmt (typ vatten på grenrör...). Men det luktade ganska illa om röken - så det var inte ren vattenrök iaf.

Jag har under senaste tid haft något läckage av kylarvatten, men det har funkat bra att fylla på emellanåt som temporär lösning. Kan detta ha med rykandet att göra? Kan det vara vattenpumpen som läcker?

När jag nu skulle hem så fyllde jag för säkerhets skull på mer kylarvatten (ja, bara vatten, tills jag kan fylla på mer glykol). Men det rök ändock om motorn, både vid ett rödljus och när jag kom hem. Men betydligt mindre nu när jag kom hem iofs...

Dock vara alla mätarangivelser helt ok när jag körde. Oljetryck och temp var inga problem med, och tomgången ok.

Någon som har idéer om vad som kan vara fel?

Jag blir mycket tacksam för hjälp med detta! Stort tack på förhand!

/Stefan
Amar

Post by Amar »

att det luktade konstigt kan bara vara olja elelr glykol. jag gissar p åatt det är glykol som droppar ner på grenröret från någnstans, med tanke på att du har en läcka av just kylarvatten..

kolla alla slanganslutningar från expansionskärlet och alla andra slangar och anslutningar för den delen också.

vte inte hur din motor ser ut just nu, men det kan även vara n¨n slang till värmepaketet som läcker också.
Stefan_306S16

Post by Stefan_306S16 »

Stort tack för svaret, Amar! Det låter onekligen troligt som du säger. Jag har ju 2,0 16V-motorn (dvs samma som i senaste årens 405 Mi16). Grenröret går bakom motorn, mot torpedväggen till - dvs gissningsvis i trakten av värmepaketets anslutningar...

Någon annan som håller med, eller tror något annat?

Tacksam för all hjälp!

/stefan
Niklas

Post by Niklas »

var sitter expansionskärlet på din bil? jag har nämligen samma problem på 205'an, en spricka i exp. kärlet som gör att det står en fin liten stråle rakt ner på grenröret :P luktar mumma..

aja, jag har iaf ett nytt expkärl påväg hem till mig.
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Stefan_306S16

Post by Stefan_306S16 »

Skumt, jag fick aldrig upp ditt svar, Niklas, som nytt inlägg på min tråd...

hmm, nåja - jag var iaf idag och hissade upp bilen på OK - och det var mycket riktigt en fin stråle rakt upp på grenröret. Först såg jag dock inte strålen i halvmörkret, och undrade vad sjutton det var som bubblade på grenröret. DÄR ska iaf inte läcka vätska... :roll: ...men sen såg jag den fina strålen. Såg ut som att det är den slang som går in i motorns block som läcker.

En flaska kylartätning senare så verkar dock problemet ha avklingat :)

Får väl se om det blir en temporärlösning bara. Annars blir det nog till att byta den aktuella slangen hos verkstad. (Min parkeringsplats har funkat för byte av stötdämpare osv, men troligen inte för slabbande med kylarvätska... de andra blir nog inte så glada då :roll: )

Förresten, är det någon som vet om kylartätning håller länge, eller är det bara en temporärlagning?

För övrigt - tack för svaren, Amar och Niklas!

/Stefan
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

I oks GDS hallar kan man slabba på lite om man vill. Om man inte tar alltför lång tid på sig så blir det inte så dyrt...
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l

FR Autosport Sweden FTW
Loffas

Post by Loffas »

om du först tömmer systemet blir de knappt något slabbande.
men jag tycker du ska byta slangen. köp i form av metervara och klipp till. kan bli riktigt dyrt om du köper stumpen hos pugg :)
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

kokadeen vända förrut och det smakade godis i munnen när jag hängde över motorn, såååå vet man att det är glykol :wink:
Stefan_306S16

Post by Stefan_306S16 »

Tack för tipsen - men jo, jag vet att det går att lösa i OK's GDS... och, jo det är klart - har jag tömt systemet så rinner det inte mycket. Men jag är inte så pigg på att tömma ut 100-gradig vätska med mig nära... och inte heller att stå och jobba runt en mycket varm motor. Har gjort det förr - och det kan göra ont :roll:

Och ska bilen hinna bli kall innan jag fixar me't så kostar det fett på OK...

Så egentligen är problemet:
kall motor = hemma = slabbande på "allmän" parkering = inte bra
inget slabbande = OK = varm motor = ont = inte bra

hmm, blir nog verkstan ändå :)

Fast jag har inte blivit klok på om tätning håller, eller ej. Igår tycktes den läcka igen en stund efter jag stannat - men senare på kvällen, efter nästa tur, så verkade den inte läcka... hmm, troligen har kylartätningen täppt till lite - men inte fullt ut.

/Stefan
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

Sissy boy... :twisted:
Nä, jag är bara lite elak, jag tänkte inte på att motorn blir varm när man tar sig till GDS-hallen... :roll:
Vad du kan göra fast det är lite omständigt och kanske riskabelt, är att åka till en GDS hal, parkera i närheten och sen låta den stå ett tag, sen när den är kall, rulla in och jobba. Omständigt men det går... :)
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l

FR Autosport Sweden FTW
Loffas

Post by Loffas »

plocka loss termostatet. kör till ok när motorn e kall. den hinner inte bli varm då tills du kommer fram (tror jag) . hur långt har du te ok??
Amar

Post by Amar »

kör som fnatte sägare. ta det lugnt o gasa nte mycket fram till ok.
sen går du in o tar en korv elelr nåt medans bilen svalnar av.. i dagens temperaturer så tar det tine lång tid inann motorn är kall igen. sen rullar du in bilen i hallen ;)

sen så är det MYCKET billigare att köpa slangen på lösmeter än färdigskuren. det har jag också märkt.

ex: bränsleslang mellan fuelrail och bensinfilter till xu9jaz.
Peugeots pris färdigskurenslang: 340kr
Peugeots pris på 40cm slang av samam sort: 24kr
Stefan_306S16

Post by Stefan_306S16 »

Lat som jag är så har jag fixat så att en verkstad tar den på torsdag... :roll:

Jag kom även att tänka på att det kanske kan vara bra att få systemet provtryckt osv på en gång. Man vet ju aldrig om det är något ytterligare ställe som läcker...

Jag ska passa på att be dem ta metervara om det går. Ska erbjuda att lägga lite extra i kaffekassan om de tar det alternativet. Blir nog bättre för alla... :)

Tack iaf för alla tips och råd!

/Stefan
Post Reply