TheDagger wrote:Ps, det är såna här trådar som startar krig på forumet pga att ALLA har olika åsikt men ingen har nåt konkret att komma med.
Har märkt det på andra motorforum Men att det inte skulle vara någon skillnad på olika oljor har jag extremt svårt att tro. Speciellt då denna har hydraliska lyftare. Som t.ex. min sierra slår jag i del syntet så knackar den efter ca. 150mil men kör jag med mineral så går den x antal hundra mil längre utan knack. Men då får jag väl kolla i instruktionsboken om jag hittar den och se vad som står där.
Jag håller med om att det är vettiga bytesintervaller som gäller.
MEN, jag har varit med om just det där fenomenet med slitna hydrauliska lyftare som för ett jädrans liv med fin olja.
Vilket ju inte e oljans fel...egentligen. Men jag har kört dessa på "standardmässig" olja, typ ....det som kallas "delsyntet 10w-40" av valfritt fabrikat. Då har dom inte väsnats.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
TheDagger wrote:Ps, det är såna här trådar som startar krig på forumet pga att ALLA har olika åsikt men ingen har nåt konkret att komma med.
Har märkt det på andra motorforum Men att det inte skulle vara någon skillnad på olika oljor har jag extremt svårt att tro. Speciellt då denna har hydraliska lyftare. Som t.ex. min sierra slår jag i del syntet så knackar den efter ca. 150mil men kör jag med mineral så går den x antal hundra mil längre utan knack. Men då får jag väl kolla i instruktionsboken om jag hittar den och se vad som står där.
Jag håller med om att det är vettiga bytesintervaller som gäller. MEN, jag har varit med om just det där fenomenet med slitna hydrauliska lyftare som för ett jädrans liv med fin olja.
Vilket ju inte e oljans fel...egentligen. Men jag har kört dessa på "standardmässig" olja, typ ....det som kallas "delsyntet 10w-40" av valfritt fabrikat. Då har dom inte väsnats.
Tickande lyftare verkar mer bero på vilken motor dom sitter i tycker jag. Exempelvis verkar det sällsynt att XU9J4 tickar men däremot XUD11 (2,1TD) som har exakt samma lyftare tickar jämt. Säkerligen konstruktionen med oljematningen till dom som skiljer.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
det er inte at rekomandere at skifte fra mineral til delsyntetisk, delsyntet kan løsne aflejringer i oljekanaler och lagringer.
ta Castrol gtx 3, den tåler stryg och er mycket bra til gamle motorer.
olie bytte ved 500mil och filter, da går det bra.
håber ni fatter dansk/svensk/norsk skriftspråg