Byte av ljudsystem i 206:a

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Oxy

Byte av ljudsystem i 206:a

Post by Oxy »

Hej, det är så att jag nu sitter på orginalsystem i min Peugeot 206 3d -05. Dock skulle jag vilja byta ut detta mot ett lite bättre, inget värsting men ett bättre ljudsystem.

Det som har högsta prioritet är stereobyte samt byte av 6.5:orna i framdörren, sen funderar jag även på diskanterna i stolparna där fram samt eventuellt sätta in 2 bashögtalare i hatthyllan.

Hoppas och antar att det inte behövs slutsteg för att bara byta högtalare i dörrarna, men hur funkar det om jag ska sätta in bashögtalare i hatthyllan? kommer det fungera utan slutsteg? Rekommendera gärna ett system för detta, USB till stereon är ett måste =)

Tacksam för alla vänliga själar som vill hjälpa mig
PelleW
Senior

Post by PelleW »

Jag skulle INTE rekommendera dig att sätta basar i hatthyllan. Bygg en låda i stället. Det låter bättre. :)

Helst ska du ha steg till alla högtalare. Eftersom att du måste driva basarna med ett slutsteg kan du lika gärna köpa ett fyrkanals som du driver basar + framsystem med.

Finns aktiva basar med inbyggda steg också om du inte vill bygga något själv.
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
dado

Post by dado »

För det första - välkommen Oxy!

PelleW wrote:Jag skulle INTE rekommendera dig att sätta basar i hatthyllan. Bygg en låda i stället. Det låter bättre. :)

Instämmer. Högralare i hatthyllan är tabu!

Slutsteg till framsystem är inte måste - går att komplettera senare om du så vill. Basen däremot måste ha ett steg.

Rekommendera gärna ett system

Avgörande här är hur mycket pengar är du beredd att bränna...
Vive la république!
WoberT

Post by WoberT »

Håller med föregående talare. Basar i hatthyllan är big no no. Den är så jäkla tunn o instabil så det blir aldrig bra ljud. Satsa på att bygga ner 1st 10-12" bas i golvet i skuffen.. alternativt en liten låda med en 10-12" det räcker absolut med en bas i den lille bilen. Jag hade 1st JBL GTI 12" o det gick knappt att va i bilen.

Jag gjorde även egna diskanthållare, plastade om originalhållarna. Blev jäkligt bra.
Kör: Audi A4 1.8Tsq STCC-Edition
Medlem no. 754

Four rings to rule them all :D
Dante

Post by Dante »

Jag har satt 6x9or i min hattthylla och tycker att jag har skit bra ljud. :D
206 GTi -01 - Såld

Toyota Supra MKIV 6spd TT -96
Högerstyrt!
dado

Post by dado »

Dante wrote:Jag har satt 6x9or i min hattthylla och tycker att jag har skit bra ljud. :D

Med betoning på skit :mrgreen:
Vive la république!
Dante

Post by Dante »

dado wrote:
Dante wrote:Jag har satt 6x9or i min hattthylla och tycker att jag har skit bra ljud. :D

Med betoning på skit :mrgreen:

Jag är nöjd iallafall och de var billiga. Långt bättre än orginalljudet iaf. 8)
206 GTi -01 - Såld

Toyota Supra MKIV 6spd TT -96
Högerstyrt!
Nik

Post by Nik »

Prioritera ett bra framsystem! Dålig kvalitet avslöjar sig i mitt tycke mest på diskanten :)
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
Oxy

Post by Oxy »

dado wrote:För det första - välkommen Oxy!

Tackar =)

Hmm inga 6x9or i hatthyllan säger ni... kanske ska börja me o fixxa framsystemet då, känns inte som lådbygge är aktuellt just nu me tanke på den mkt stora bagagen =) eller hur liten låda kan man bygga för att det ska låta ok?

Hur mycket bättre bas tror ni det blir av att bara byta högtalare i fram då? Fattar såklart att det inte blir nån superbas, men kanske duger till mig. Lär juh vara bra mycket bättre än nu iaf! Sen upptäckte jag även att det sitter högtalare i "bakdörren", nu är det juh 3dörrars bil, men ni fattar säkert var jag menar. Är dessa idé att byta ut med eller?

Tack för all hjälp hittils
PelleW
Senior

Post by PelleW »

Lägg krutet på framsystemet i första hand. Ett schyst komponentsystem med 6.5" bas o diskant. Du sitter väl inte och lyssnar med ryggen till på hemmastereon? :wink:
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
Oxy

Post by Oxy »

OK, har fastnat lite för en stereo här:
http://www.mds.se/?artnr=db568rusb

Vad tror ni om den? Nån som har några erfarenheter från clarion? Har annars blivit rekommenderad Kenwood men denna Clarion verkar enligt mig vara bra.

Angående högtalare till framsystemet undrar jag om det är ett sådant här paket jag ska ha?
http://www.mds.se/?artnr=280650

Sitter diskanterna på högtalarna här eller skall de monters i stolpen där nuvarande diskanter sitter? Och vad är det för dosa som är med på bilden? =)

En sista fråga för tillfället är att jag läst att monteringsdjupet i fram bara får vara ca 56mm men att det går att skära bort nån plast och på så vis få i lite djupare högtalare. Är detta lätt att fixxa?

Ursäkta alla frågor, men är tacksam för alla svar =)
PelleW
Senior

Post by PelleW »

Oxy wrote:Sitter diskanterna på högtalarna här eller skall de monters i stolpen där nuvarande diskanter sitter? Och vad är det för dosa som är med på bilden? =)

Ursäkta alla frågor, men är tacksam för alla svar =)

På den högtalaren kan man välja om det ska sitta coaxialt i 6.5:an eller om man sätter diskanten i A-stolpen, sätt den i A-stolpen! :)

Den lilla lådan är delningsfiltret som skickar de höga frekvenserna till diskanten och de lägre till basen. Lättare än så kan jag inte förklara det. :)
Oxy

Post by Oxy »

Nu börjar det gå lite framåt här, tack för hjälpen :)

Men innan jag kan bestämma mig för något undrar jag som sagt över monteringsdjupet, kan jag få plats med högtalare med 62mm monteringsdjup?

Och behöver jag köpa nån högtalarkabel eller är det bara att koppla loss de nuvarande högtalarna och sätta dit de nya?
PelleW
Senior

Post by PelleW »

Oxy wrote:Nu börjar det gå lite framåt här, tack för hjälpen :)

Men innan jag kan bestämma mig för något undrar jag som sagt över monteringsdjupet, kan jag få plats med högtalare med 62mm monteringsdjup?

Och behöver jag köpa nån högtalarkabel eller är det bara att koppla loss de nuvarande högtalarna och sätta dit de nya?

Helst så ska du byta men visst fungerar det men den som sitter där.
GriFFin

Post by GriFFin »

Oxy wrote:Nu börjar det gå lite framåt här, tack för hjälpen :)

Jag har precis för någon dag sedan haft av dörrsidan och monterat nya högtalare i höger dörr. ( Peugeot 206 3d -05)

Det framsystem som jag köpte var ett Focal 165A1. 2vägs sytem med midbas + lös diskand med delningsfilter. Jag fick skära lite i den "plast baffel" som den gamla midbasen satt i. Dom nya var lite för djupa, 72mm. Diskanterna var skitenkla att byta ut. Det är som gjort för det, iaf med det framsystemet jag köpte. Men 62mm bör du ju klara med din dörr utan att kapa i plasten. 8)

/ Ha det!

Ps. Satsa hellre på ett bra framsystem och en ordentlig baslåda, än många och billiga högtalare. Du sitter ju mestadels fram och kör. Eller hur?
Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på
Oxy

Post by Oxy »

Detta kit lär det förmodligen bli:
http://www.mds.se/?artnr=231150

Kommer det funka med följande stereo: http://www.mds.se/?artnr=db568rusb ??

Diskanter o så kommer passa i A-stolpar och allt? Ursäkta alla frågor men har inte så jättebra koll på det här, men vill gärna att det ska funka finfint :)

Tack för all hjälp hittils!
GriFFin

Post by GriFFin »

Oxy wrote:Detta kit lär det förmodligen bli:
http://www.mds.se/?artnr=231150

Kommer det funka med följande stereo: http://www.mds.se/?artnr=db568rusb ??

Diskanter o så kommer passa i A-stolpar och allt? Ursäkta alla frågor men har inte så jättebra koll på det här, men vill gärna att det ska funka finfint :)

Tack för all hjälp hittils!

Det blir bra det där! Men helst ska du driva det framsystemet med ett steg. Framsystem som kostar 900 -> trivs i regel bäst med separat steg. (Tips)..
Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på
Oxy

Post by Oxy »

GriFFin wrote: Jag har precis för någon dag sedan haft av dörrsidan och monterat nya högtalare i höger dörr. ( Peugeot 206 3d -05)

Så det är alltså så att man måste plocka av hela dörrsidan? Det går inte bara o lirka loss själva "gallret" ?

Mmm jag har funderat på ett steg, men vad jag hört ska det inte vara nödvändigt.. visst blir det säkert lite bättre ljud men tror du jag märker nån större skillnad? Och det går väl alltid köpa till i efterhand?
dado

Post by dado »

Oxy wrote:
GriFFin wrote: Jag har precis för någon dag sedan haft av dörrsidan och monterat nya högtalare i höger dörr. ( Peugeot 206 3d -05)

Så det är alltså så att man måste plocka av hela dörrsidan? Det går inte bara o lirka loss själva "gallret" ?

Mmm jag har funderat på ett steg, men vad jag hört ska det inte vara nödvändigt.. visst blir det säkert lite bättre ljud men tror du jag märker nån större skillnad? Och det går väl alltid köpa till i efterhand?

Dörrsidan måste bort, men det är inte så svårt.

Steg är inte måste från början.
Vive la république!
PelleW
Senior

Post by PelleW »

Oxy wrote:tror du jag märker nån större skillnad? Och det går väl alltid köpa till i efterhand?

Du kan köpa till i efterhand och då kommer du att märka en stor skillnad.
Post Reply