oljetrycket sjunker vid högvarv, 5 bar vid jämngas lågvarv?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Dennis.S

oljetrycket sjunker vid högvarv, 5 bar vid jämngas lågvarv?

Post by Dennis.S »

Mi16 motor - XU9J4

Mitt oljetryck har blivit helt knas. oljetrycket sjunker nedanför 1 bar vid fullgas-acceleration mellan 4500 och 7000 varv och ligger på tok för högt vid jämngas/tomgång.

Motorn har gått ungefär 1000 mil sen renovering, vid renoveringen byttes alla packnignar och lager i motorn, men inte kolvringar.

oljetrycket har legat på stadiga 2-3 bar innan och runt 6 bar vid gaspådrag och kallstart. nu när det började knasa så kollade jag min oljenivå (olja bytt för 300 mil sedan), denna var under miniminivån. la även märke till att en jävla massa gult klegg hade kommit upp i vevhusventilationen vilket borde vara en indikation på högt oljetryck.

Nu är frågan vad som kan orsaka detta oljetryck? Funderar på om det kan vara kolvringarna, känns mest vettigt då motorn som är nyrenoverad har slukat 1 liter olja på 300 mil. om man sen tänker på hur trycket förändras vid gaspådrag så känns det nästan helt självklart.

Någon som har några andra ideer?

/Dennis
- Mitsubishi Lancer Evolution IV RS -97
- Skoda felicia kombi -96
- Vw Passat -91
- Volvo 745 -91

http://www.garaget.org/DennisS
danielr112

Post by danielr112 »

ventiltätningarna fick inte en smäll vid montering?

ringarna kan du ju komptesta.. dock inte oljeringen
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Loffas

Post by Loffas »

hur e kompet?

provat byta oljetryckmätare

hur varm e oljan vid dessa tester?
XzTrAz

Post by XzTrAz »

du verkar ha olja i vattnet. gör torrt kompprov o sen ett då du häller i en tesked motorolja i cyl innan kompprovet. då ser du hur kolvringarna beter sig iaf. kollade du så toppen var plan innan du skruvade ihop allt?
//Michael Thonfors

405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}

Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dennis.S

Post by Dennis.S »

daromer wrote:ventiltätningarna fick inte en smäll vid montering?

ringarna kan du ju komptesta.. dock inte oljeringen

kan ventiltätningarna verkligen inverka på olejtrycket då?
Hade jag skadat dem vid montering borde det ju har krånglat innan me tycker jag :?
- Vw Passat -91
- Volvo 745 -91

Dennis.S

Post by Dennis.S »

Loffas wrote:hur e kompet?

provat byta oljetryckmätare

hur varm e oljan vid dessa tester?

70-90 grader, nej det har jag inte gjort, har nog ingen liggandes heller.
- Vw Passat -91
- Volvo 745 -91

Dennis.S

Post by Dennis.S »

XzTrAz wrote:du verkar ha olja i vattnet. gör torrt kompprov o sen ett då du häller i en tesked motorolja i cyl innan kompprovet. då ser du hur kolvringarna beter sig iaf. kollade du så toppen var plan innan du skruvade ihop allt?

ja det kontrollerades väldigt noggrant, känns inte som att det går ut tryck i vattnet och sen ser det helt normalt ut.

Bör kanske tilläggas att bilen går fint som f*n, kokade dock för runt 1 månad sen då jag missade att kolla glykolen vilket fick till följd att det bildades en ispropp :evil:

men problemet med oljetrycket har kommit senare, borde ha märkt det tidigare ananrs tycker jag.
- Vw Passat -91
- Volvo 745 -91

XzTrAz

Post by XzTrAz »

toppen kanske blev skev vid kokandet och att det läcker mellan olje-vetten-avgas

gör ett kompprov
//Michael Thonfors

405MI16 90 Röd {R.I.P}

Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nicklas

Post by Nicklas »

Jag renoverade en motor. Allt nytt inkl ringar. Efter ca 1000mil så spottade den ur sig olja vid vevhusvent vilket resulterade i dåligt med olja i tråget och inget oljetryck i depåkurvan på gelleråsen med 6500 varv på snurran...

fick slänga det blocket kan ja säga...

Bara ett skräckexempel på vad som kan hända...

Och jag vet inte vad som orsakade detta. Men det jag tror är att jag inte körde in ringarna ordentligt... :roll: ... och att dom blev dåliga el nåt, inte så konstigt om det va så... den motorn fick bekänna färg från 30sek efter uppstart så det va väl väntat...
Medlem 446:

Amazon -64
Streetfighter v2.0
Suzuki Rm250 för skogen
Nik

Post by Nik »

Nicklas wrote:Och jag vet inte vad som orsakade detta. Men det jag tror är att jag inte körde in ringarna ordentligt... :roll: ... och att dom blev dåliga el nåt, inte så konstigt om det va så... den motorn fick bekänna färg från 30sek efter uppstart så det va väl väntat...

Då låter det som du kört in den ganska väl mao! ;)
Det optimala för bra inbäddning av ringarna är höga cylindertryck under inslitningsfasen...

Rotten: Skulle nog våga påstå att toppen blev skev när den överhettades...
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
zilog

Post by zilog »

En annan tänkbar sak är att du har skit eller koks i grovsilen till oljepumpen. Detta gissar jag eftersom tryckfallet uppkommer på höga varv då oljeförbrukningen är som störst, och om pumpen då tvingas suga vakuum kan inget tryck bildas..
Dennis.S

Post by Dennis.S »

zilog wrote:En annan tänkbar sak är att du har skit eller koks i grovsilen till oljepumpen. Detta gissar jag eftersom tryckfallet uppkommer på höga varv då oljeförbrukningen är som störst, och om pumpen då tvingas suga vakuum kan inget tryck bildas..

men sen är ju trycket för högt vid lågvarv också? ska kolla kompet på den imorgon så får vi se vad det visar....
- Vw Passat -91
- Volvo 745 -91

zilog

Post by zilog »

Rotten_to_the_core wrote:
zilog wrote:En annan tänkbar sak är att du har skit eller koks i grovsilen till oljepumpen. Detta gissar jag eftersom tryckfallet uppkommer på höga varv då oljeförbrukningen är som störst, och om pumpen då tvingas suga vakuum kan inget tryck bildas..

men sen är ju trycket för högt vid lågvarv också? ska kolla kompet på den imorgon så får vi se vad det visar....

Om inte min 205:a är fullständigt varmkörd ligger trycket på 5-6 bar över hela varvregistret inkl 1200 rpm tomgång för att sjunka till 2-3 bar vid tomgång och 5 bar övriga varvtal vid fullvärme.

Jag tycker helt enkelt inte att det är sunt med sjunkande tryck vid högre varv då oljevolymen som pumpas skall öka och strypningarna i form av lagerspalter förblir konstanta.
Nicklas

Post by Nicklas »

Nik wrote:
Nicklas wrote:Och jag vet inte vad som orsakade detta. Men det jag tror är att jag inte körde in ringarna ordentligt... :roll: ... och att dom blev dåliga el nåt, inte så konstigt om det va så... den motorn fick bekänna färg från 30sek efter uppstart så det va väl väntat...

Det optimala för bra inbäddning av ringarna är höga cylindertryck under inslitningsfasen...

Vad jag förstod det som efteråt så ska den gå hårt tidvis och lungt tidvis för att ringarna ska anpassa sig... problemet var ju att bilen va så jävla lattjo så det gick mest fullt hela tiden... Tror den fick stå o bli varm på tomgång innan varvstioppet 2-3-4 och sen va den o lekte på varvstoppet hela det liv den levde gärna under längre perioder såsom nyköping-björkvik pelle i botten, fråga renaultklubben va dom tyckte om det :roll: ... då va inte motorn gammal heller...

men är det så det ska köras in så fine by me, jag kan ju mycket väl ha fel...
Medlem 446:

Amazon -64
Streetfighter v2.0
Suzuki Rm250 för skogen
Nik

Post by Nik »

Nicklas wrote:
Nik wrote:

Vad jag förstod det som efteråt så ska den gå hårt tidvis och lungt tidvis för att ringarna ska anpassa sig... problemet var ju att bilen va så jävla lattjo så det gick mest fullt hela tiden... Tror den fick stå o bli varm på tomgång innan varvstioppet 2-3-4 och sen va den o lekte på varvstoppet hela det liv den levde gärna under längre perioder såsom nyköping-björkvik pelle i botten, fråga renaultklubben va dom tyckte om det :roll: ... då va inte motorn gammal heller...

men är det så det ska köras in så fine by me, jag kan ju mycket väl ha fel...

Enligt min åsikt när det gäller inbäddning av ringar, eller det är kanske mer rätt att kalla det inkörning av foder/cylinderväggar, så är det enda intressanta högsta möjliga tryck på väggarna för att få så bra "inslipning" som möjligt.
Tänk cylinderväggen i förstoring som en mycket skrovlig yta där topparna tar belastningen från ringarna. Och vad jag förstått så kommer högsta möjliga tryck på väggen under inkörningen att leda till en jämnare yta när man kommit till en nivå där topparna som slipats ner tar full belastning.
Ju jämnare och mindre avståndsskillnad mellan toppar och dalar desto mindre leakdown.
XzTrAz

Post by XzTrAz »

måste juh finnas kvar lite repor för oljan med..
//Michael Thonfors

405MI16 90 Röd {R.I.P}

Nik

Post by Nik »

XzTrAz wrote:måste juh finnas kvar lite repor för oljan med..

Självklart måste det finnas honingsspår. Men djupet på dessa är klart intressant! Nåt att tänka på nästa gång man honar själv :)
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Tror att det bara är givaren som krånglar i vanlig ordning.
Dennis.S

Post by Dennis.S »

TheDagger wrote:Tror att det bara är givaren som krånglar i vanlig ordning.

hittade en tråd som var i det närmaste identiskt med min. över 5000 varv så sjönk oljetrycket hastigt. visade sig vara givaren där så jag gör ett komp-prov lite snabbt och är det ok så byter jag helt enkelt givaren, kostar ju faktiskt bara 60 kr på mekonomen.
- Vw Passat -91
- Volvo 745 -91

XzTrAz

Post by XzTrAz »

60 kr.,.. hm är inte det bara oljetryckskontakten det? den till varningslampan.
//Michael Thonfors

405MI16 90 Röd {R.I.P}

Post Reply