Hejsan!
Jag har ej fått igång min motor efter mitt motorstopp. Den dog helt tvärt. Jag märkte att jag inte hade någon bensin i tanken och misstänkte då att det ha de blivit ispropp. Jag fyllde upp tanken med bensin och k-sprit som jag hört att man ska göra, men motorn startade ändå inte. Jag har kollat att jag får bensin frampumpat till bränslerampen. Det var det inget fel på. Nu har jag ockås kollat ifall tändstiften tände och alla tändstift var helt döda. Jag undersökte med en multimeter att jag hade spänning vid batteriet och det hade jag. Men det var helt dött i trådarna som går in till tändspolen. Så jag antar att det är mellan batteriet och tändspolen som det är något knas någonstans. Jag har hört att det kan hända något med tändningen när man får bensinstopp. Kan det ha gått någon säkring eller något sådant? Eller kan det helt enkelt ha gått av eller hoppat ur en sladd någonstans mellan batteriet och tändspolen? Har någon varit med om det här och vet vad det är som har hänt eller har något tips i övrigt, så vore det ruskigt snällt att besvara mina frågor.
Tack på förhand.
Motor som inte startar
Motor som inte startar
Hej igen!
Det är en Peugeot 205 GTI -90 som jag har. Vad är ÖDP givaren för något och kan ni förklara vart den sitter någonstans? Det låter rimligt att det kan vara något sådant eller liknande. Tack för svaret också.
Det är en Peugeot 205 GTI -90 som jag har. Vad är ÖDP givaren för något och kan ni förklara vart den sitter någonstans? Det låter rimligt att det kan vara något sådant eller liknande. Tack för svaret också.
Tändmodulen är det första jag skulle kollat.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Har du ingen spänning fram till tändspolen så är det i första hand matningen eller jordningen till den du ska kolla efter. Kolla på ett schema och följ matningen bakåt med ett intrument. Har för mig det sitter nån säkring till spolen. Det finns i schemat om du tittar.
Troliga saker det kan vara: Taskig jord, säkring som gått, glapp i tändningslås eller nån anslutning nånstans.
Troliga saker det kan vara: Taskig jord, säkring som gått, glapp i tändningslås eller nån anslutning nånstans.
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
Om du har bensintryck till spridare funkar ÖDP. Med tändningen på ska du ha +12V fram till tändspolen, annars är det avbrott nånstans. Matningen kommer direkt från elcentralen med säkringar men tror inte spolen har någon egen matning. Ett hett tips är att kolla så k-lampan (motorfelvarningen) lyser när du slår på tändningen. Om inte kommer motorn INTE starta, kan vara relä som spökar.
Ivar Sveninge
Citroën Xantia 1.8 16V -97
Vauxhall VX220 Turbo -03
Konverteringsexpert 205 Mi16 och nu även 2.0T
Citroën Xantia 1.8 16V -97
Vauxhall VX220 Turbo -03
Konverteringsexpert 205 Mi16 och nu även 2.0T
Motor som inte startar
Tusen tack för alla bra svar. Nu har jag mycket mera koll på sakerna och tror jag kan felsöka problemet bättre. Jag har bränslematning fram till bränslerampen vet jag i alla fall. Och då borde jag ju ha till spridarna också? Det måste alltså vara avbrott någonstans från säkringscentralen fram till tändspolen. Jag får gå igenom kopplingsschema och säkringslistan och försöka lite. Om någon har något mer tips så skadar det aldrig att skriva ändå mer fast jag redan har fått svar på allt. He he!
Ha det fint![/quote]
Ha det fint![/quote]