206RC grupp-N inställningar??
206RC grupp-N inställningar??
hallå där jag hjälper till med servicen på en 206RC grupp-N bil med proflex fjädring har någon nåra tips om stötdämpar inställningar, framförallt har vi problem med att bilen landar på nosen efter hoppen, sen undrar jag om man kan ändra toe-in så att bilen beter sig lite mer som en bakhjuls driven eftersom detta är förarns första framhjulsdrivna bil så har han lite svårt att komma överens med den,kan det vara bättre med lite toe-out för honom???
Lindholm Racing växlar vid varvstopp
Re: 206RC grupp-N inställningar??
jache_75 wrote:sen undrar jag om man kan ändra toe-in så att bilen beter sig lite mer som en bakhjuls driven eftersom detta är förarns första framhjulsdrivna bil så har han lite svårt att komma överens med den,kan det vara bättre med lite toe-out för honom???
Runt 2 mm toe-out anses väl vara vettigt på en FWD.
Föraren bör nog ändra lite körstil för att bli mer överens med en FWD. Ett tips kan vara att gå på ganska bra attack in i böjarna och trailbraka mycket...
Med tillräcklig attack in så bör han sedan kunna moderera överstyrningen mha gaspedalen. Det blir lite tvärtom jämfört med RWD!
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla 
Inte för att jag vet hur en rallybil ska vara inställd, men ner mot 1mm toe-out funkar bra på asfalt.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Per Larsson
zilog wrote:Vad har man för skillnad i beteende med toe-out kontra toe-in förutom däckslitage?
Toe-out styr in bättre i böjarna men kan upplevas vingligare i höga farter och på rakor.
Men som Nik säger, bra atack in i böjarna och gärna provocera ut bakändan genom att dutta till med vänsterfoten på bromsen samtidigt som man gasar.
På bakvagnen brukar man ha lite toe-in.
mera grus
307 sport -05
307 sport -05
zilog wrote:Vad har man för skillnad i beteende med toe-out kontra toe-in förutom däckslitage?
Peugeot och Citroën har väl toe-out på i princip de flesta bilar såvitt jag vet.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
-
Per Larsson
På min 205:a så brukade jag ha dessa inställningar:
Toe-in +-0
Camber: -1/2 grad
Caster: 3grader
Bak: 1-2mm toe-in
Och väldigt lite bakbroms, om man nu har bromsvåg alltså. Tycker man att man vill kunna bromsa ut bakändan mer så kan man ju vrida på lite mer broms där bak. Fast det är rätt otrevligt om man kommer fort in mot ett vägbyte och bakändan börjar svaja när man nyper till på bromsen och bakhjulen låser långt innan framhjulen.
Ang. att den landar på nosen så brukar dom flesta bilar göra det mer eller mindre.
Man kan ju dutta till lite med bromsen precis innan lyftet så att man inte flyger så långt. Tror det är svårt att påverka detta genom stötdämparinställningar. Det har mest med bilens tyngdpunkt att göra.
Jag hade hård kompretion fram och mjuk bak så att bakändan skulle hänga i lite mer och inte sladda för mycket och inte studsa upp efter hoppen.
Ring Sellholm och hör med honom, han vet väl ungefär hur man ska ställa in dämparna för att det ska funka.
Om man har mer förspänning på diffen så blir det ju mer bakhjulsdriven karaktär. Jag antar att det är rampdiff, sätter man förspänningen på en 12kg ungefär så tycker jag att det funkar fint.
Toe-in +-0
Camber: -1/2 grad
Caster: 3grader
Bak: 1-2mm toe-in
Och väldigt lite bakbroms, om man nu har bromsvåg alltså. Tycker man att man vill kunna bromsa ut bakändan mer så kan man ju vrida på lite mer broms där bak. Fast det är rätt otrevligt om man kommer fort in mot ett vägbyte och bakändan börjar svaja när man nyper till på bromsen och bakhjulen låser långt innan framhjulen.
Ang. att den landar på nosen så brukar dom flesta bilar göra det mer eller mindre.
Man kan ju dutta till lite med bromsen precis innan lyftet så att man inte flyger så långt. Tror det är svårt att påverka detta genom stötdämparinställningar. Det har mest med bilens tyngdpunkt att göra.
Jag hade hård kompretion fram och mjuk bak så att bakändan skulle hänga i lite mer och inte sladda för mycket och inte studsa upp efter hoppen.
Ring Sellholm och hör med honom, han vet väl ungefär hur man ska ställa in dämparna för att det ska funka.
Om man har mer förspänning på diffen så blir det ju mer bakhjulsdriven karaktär. Jag antar att det är rampdiff, sätter man förspänningen på en 12kg ungefär så tycker jag att det funkar fint.
mera grus
307 sport -05
307 sport -05