Motorhaveri??

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Micke_GTi

Motorhaveri??

Post by Micke_GTi »

Tjena.

Nu är det så att jag köpte min 206a i oktober månad iår. Har hittat lite småfel o så. Men det brukar ju höra till :P
Men nu i helgen när farsan och jag höll på med bilen så såg han att oljestickan hade tryckts upp, han menade då att jag skulle hålla koll på detta eftersom det kan vara början på motothaveri (har då också märkt att bilen går ojämt på tomgång) Idag när jag kom hem efter en liten tur med bilen så lyfte jag på huven och kollade. Oljestickan var uppe igen !!! :evil:

Har farsan rätt om att det vara motorhaveri pågång eller vad är felet?

Bilen har gått 9850 mil.
Kör: Golf V6 4-Motion -02

Körde: 206 GTi -00

Jobbar som säljare på 3 när jag inte åker runt i puggen
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

säkert bara att rengöra vevhusventilationen. kan vara igensatt med gegga...
krille!

Post by krille! »

Min sticka gör precis samma sak, åker upp 10-15mm av okänd anledning.
Ventilationen har jag gått igenom förut och det var inga problem där, men det kommer iaf inte upp någon olja via stickan, dock så verkar den dra lite olja som iofs kan vara normala mängder, ca 0,5 liter på 3-4 månader.

Dock ingen ojämn tomgång men kan ju ändå vara samma problem som du har, får se om man kommer fram till en lösning :)
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

kan man inte sätta en o-ring på stickan så att den blir trögare att trycka upp? Kanske inte bra det heller om komp byggs upp i blocket, kanske nån packning sprängs?! Men kolla vevhusventilationen för säkerthetsskull.
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Apollo

Post by Apollo »

Kolla så plasten längst upp på oljestickan är hel och den sitter lagom hårt när du tryckt ner den. På min gamla bil åkte stickan upp och det var för plasten hade gått sönder. Så jag köpte en ny och den satt betydligt hårdare.
Peugeot 308
Micke_GTi

Post by Micke_GTi »

Höjer tråden lite då jag också märke idag när jag skulle iväg med bilen och jag börjar släppa upp kopplingen. Då känns det som om bilen nästan dör. Gasar som f*n för att riskera att den inte ska "dö"
Kan det vara samma fel där?

Ps..

Kollade oljestickan, och det kändes om den satt väldigt löst. Kan man köpa en ny inne på Peugeot eller ser de likadana ut på biltema?

oh2000

Post by oh2000 »

Finns hos Peugeot, billig är den med.

Been there, done that...

Micke_GTi wrote:Kollade oljestickan, och det kändes om den satt väldigt löst. Kan man köpa en ny inne på Peugeot eller ser de likadana ut på biltema?
Micke_GTi

Post by Micke_GTi »

Höjer tråden ännu en gång för att ställa en sista fråga..
Pratade med en släkting som är ganska haj på bilar.. Han sa att jag skulle kolla om det var något tryck där man fyller på olja. Om det är det så är det förmodligen motorhaveri pågång.. Vad ska jag göra? Ska jag sälja av den eller vad ska jag göra?

Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

vafan har du för släktingar, alla verkar vara så skitkunniga, men ingen som vill hjälpa dej eller?
Niklas

Post by Niklas »

hade du haft taskiga ringar (det dina släktingar funderar över) så hade du känt att bilen var tröttare än vanligt också.
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
70'Anni

Post by 70'Anni »

Om du misstänker att nånting är allvarligt fel, såsom kassa ringar, så varför inte åka in till verkstan och be dem göra ett kompressionsprov?

Enklare "hemmatest" är att kolla så att oljan inte är vit (=kylarvatten i den) eller att det är olja i kylarvattnet. Verkstan kan också kolla kylarvätskan så att det inte har trängt in förbränningsgaser. Alla dessa kan visa på om du har problem med "toppapackningen".

Vissa bilar, vet ej hur det är med 206:an, går ojämnt om exempelvis packningen till oljepåfyllningen är kass. Motorelektroniken förutsätter att det är tätt, och räknar fel på lufttrycket om det läcker in/ut luft via oljepåfyllningen. Min gamla tysksläde gjorde så, glömde man skruva åt locket ordentligt så gick den som en påse nötter trots sex cylindrar på raken...

/Marcus
'01 406 Coupé V6 70'Anni
70'Anni

Post by 70'Anni »

Om du misstänker att nånting är allvarligt fel, såsom kassa ringar, så varför inte åka in till verkstan och be dem göra ett kompressionsprov?

Enklare "hemmatest" är att kolla så att oljan inte är vit (=kylarvatten i den) eller att det är olja i kylarvattnet. Verkstan kan också kolla kylarvätskan så att det inte har trängt in förbränningsgaser. Alla dessa kan visa på om du har problem med "toppapackningen".

Vissa bilar, vet ej hur det är med 206:an, går ojämnt om exempelvis packningen till oljepåfyllningen är kass. Motorelektroniken förutsätter att det är tätt, och räknar fel på lufttrycket om det läcker in/ut luft via oljepåfyllningen. Min gamla tysksläde gjorde så, glömde man skruva åt locket ordentligt så gick den som en påse nötter trots sex cylindrar på raken...

/Marcus
'01 406 Coupé V6 70'Anni
70'Anni

Post by 70'Anni »

dubbelpost...
Post Reply