motor går ojämnt 2000-3500 rpm 106
motor går ojämnt 2000-3500 rpm 106
hej, min bil går ojämnt mellan dessa varvtal, har bytt soppafilter, kollat alla tändkablar, prövat med andra stift ok, spridare rengjorda tidigare, ny olja + luftfilter...
Har prövat tändmodulen som sitter på denna Xsi motor (1,4), mot en annan, fortfarande samma fenomen...
SYmptomen är att det liksom smårycker vid lite mer acceleration kan man säga. Ibland lite kraftigare..
Någon som har ide om vad som kan vara fel alternativt nästa grej att prova.
HA det fint /
Fredde
Har prövat tändmodulen som sitter på denna Xsi motor (1,4), mot en annan, fortfarande samma fenomen...
SYmptomen är att det liksom smårycker vid lite mer acceleration kan man säga. Ibland lite kraftigare..
HA det fint /
Fredde
Re: motor går ojämnt 2000-3500 rpm 106
fred_106 wrote:hej, min bil går ojämnt mellan dessa varvtal, har bytt soppafilter, kollat alla tändkablar, prövat med andra stift ok, spridare rengjorda tidigare, ny olja + luftfilter...
HA det fint /
Fredde
Detta försvann för mig när jag bytte ALLA tändkablar + rotor + fördelarlock samt kollade att alla slangar var hela.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Har kollat slangarna, men de verkar hela, på denna bil är det ingen fördelare eller tändlock eller så, sitter endast en kraftig tändspole med 4 utgångar, en tändmodul, som jag prövat att byta mot en annan, samma fel uppstod. Tändkablarna bytte jag, men blev ingen skillnad då heller.
Det som styr detta förstår jag är en vevaxellägesgivare som jag har tagit loss, gjort rent och mätt upp resistans på i varje fall.
Det konstiga är att den går fint om man inte gasar så mycket, men börjar hosta när man drar på - alltså typ halvgas och mer, på fullgas ökar den knappt alls, men när man kör känns det som ett tändningsfel.
Bredvid tändspolen sitter en liten kondensator också, som jag inte vet vad den fyller för funktion.
Men det känns som tändningen är felinställd, alternativt att den inte kan justera fullt ut så att säga, då problem uppstår vid mer gaspådrag, skumt tycker jag...
Inställningarna på kamremmen är som jag tidigare skrev, dvs att i kåpan mot svänghjulet ser man märket, som mot gradskivan på kanten visar 12 grader nu, dvs längst upp. I detta läget är då kamskivan låst med bulten i toppen.
Ställer man detta 2-3 kugg senare, dvs att det är låst med bult uppe i toppen, men att strecket PÅ sidan i svänghjulet står mitt i hålet, går den väldigt knackigt även vid lite gaspådrag och har knappt något vrid alls. Även K-lampan blinkade lite då.
Tacksam för fler ideer
Ha det!
/Fredde
Det som styr detta förstår jag är en vevaxellägesgivare som jag har tagit loss, gjort rent och mätt upp resistans på i varje fall.
Det konstiga är att den går fint om man inte gasar så mycket, men börjar hosta när man drar på - alltså typ halvgas och mer, på fullgas ökar den knappt alls, men när man kör känns det som ett tändningsfel.
Bredvid tändspolen sitter en liten kondensator också, som jag inte vet vad den fyller för funktion.
Men det känns som tändningen är felinställd, alternativt att den inte kan justera fullt ut så att säga, då problem uppstår vid mer gaspådrag, skumt tycker jag...
Inställningarna på kamremmen är som jag tidigare skrev, dvs att i kåpan mot svänghjulet ser man märket, som mot gradskivan på kanten visar 12 grader nu, dvs längst upp. I detta läget är då kamskivan låst med bulten i toppen.
Ställer man detta 2-3 kugg senare, dvs att det är låst med bult uppe i toppen, men att strecket PÅ sidan i svänghjulet står mitt i hålet, går den väldigt knackigt även vid lite gaspådrag och har knappt något vrid alls. Även K-lampan blinkade lite då.
Tacksam för fler ideer
Ha det!
/Fredde
Jag skulle kollat lufttempgivaren och mapsensorn.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
bränslefiltret bytte jag, ingen skillnad, men skall kolla katalysatorn, då jag ändå har ngt hål på avgassystemet.
Mapsensorn var sitter den (KFZ), antar lufttempgivaren är den som sitter på luftburken längst upp.
Den har ju ändå gått runt 20" mil.
Vet ni vad de ska ha för motstånd?
Tackar för alla ideer!
Mapsensorn var sitter den (KFZ), antar lufttempgivaren är den som sitter på luftburken längst upp.
Den har ju ändå gått runt 20" mil.
Vet ni vad de ska ha för motstånd?
Tackar för alla ideer!
Jag har data för XSi model men den är för 1.6 liters motor (TU5J2)
Om man mäter spänning mellan en kabelhärvanskontakt och jord ska det vara 5V
Sen blir det olika resistans för olika temperaturer på själva givare
20 grader ska det vara 2350 - 2670 Ohm
Kolla injektorer. dom ska ha 16 Ohm
sen finns det e grenrörstryckgivare som ska ha spänning mellan kabelnhärvans 3 stift och jord 5V
sen kan man mäte funktion hos givaren genom att inte lossa multiplugg och mäta spänning mellan klemmor 1 och 2. Den ska vara 0,1 till 5V beroende hur mycket du gasar.
Om man mäter spänning mellan en kabelhärvanskontakt och jord ska det vara 5V
Sen blir det olika resistans för olika temperaturer på själva givare
20 grader ska det vara 2350 - 2670 Ohm
Kolla injektorer. dom ska ha 16 Ohm
sen finns det e grenrörstryckgivare som ska ha spänning mellan kabelnhärvans 3 stift och jord 5V
sen kan man mäte funktion hos givaren genom att inte lossa multiplugg och mäta spänning mellan klemmor 1 och 2. Den ska vara 0,1 till 5V beroende hur mycket du gasar.
Allt löser sig, ta det bara lugnt.
Kör: BMW 540i Peugeot 106
Tidigare pärlor: BMW323 Peugeot 605 SRi Peugeot 405 SRi Alfa Romeo 75 Honda Accord 1.4 Opel Record 1.4 Renault 12 SAAB 96 V4
Kör: BMW 540i Peugeot 106
Tidigare pärlor: BMW323 Peugeot 605 SRi Peugeot 405 SRi Alfa Romeo 75 Honda Accord 1.4 Opel Record 1.4 Renault 12 SAAB 96 V4
Det ska gå att läsa ut felkoder på ett enkelt sätt på den motorn ser det ut som, kolla i mekartipsen hur man gör.
då var kvällen i garaget till ända, katalysatorn kollad, visst är det lite motstånd, men inget att hänga upp sig på. Verkar vara av annan modell än den vanliga, då man bakifrån ser att den ser helt öppen ut, men framifrån borde det vara ngn typ av konstruktion, alltså inte bikake i hela inte.
INGA FELKODER REGISTRERADE i varje fall, kollade det.
MÄtte en sensor, insugsluften, gav värde på runt det du sagt ca 2500 ohm vid +20 C.
I övrigt beträffande sensorer verkar det inte sitta några mer på bilen, förutom oljetryck. SKa det inte vara ngn mapsensor eller trycksensor i plenumet eller nåt sådant, eller styrs allt "av sig själv" så att säga.
Lambdasonden såg ok ut, har inte mätt den ännu bara.
INGA FELKODER REGISTRERADE i varje fall, kollade det.
MÄtte en sensor, insugsluften, gav värde på runt det du sagt ca 2500 ohm vid +20 C.
I övrigt beträffande sensorer verkar det inte sitta några mer på bilen, förutom oljetryck. SKa det inte vara ngn mapsensor eller trycksensor i plenumet eller nåt sådant, eller styrs allt "av sig själv" så att säga.
Lambdasonden såg ok ut, har inte mätt den ännu bara.
Kollade lite noggrannare nu på datan för din bil, den verkar faktiskt inte ha nån mapsensor som jag trodde. Däremot har du ju en givare för kylvätsketemp, på den gäller samma värden som lufttempgivaren dvs 2000-3000 ohm vid 20 grader och 200-300 ohm vid 90 grader.
Det finns även en givare för spjälläget, den har jag inga vettiga uppgifter på. Men om du är lite klurig kan du nog lyckas mäta upp om den ger utslag mellan något av stiften när du rör på spjället.
Det märkliga är att fel på dom här givarna borde resultera i en felkod!
Det finns även en givare för spjälläget, den har jag inga vettiga uppgifter på. Men om du är lite klurig kan du nog lyckas mäta upp om den ger utslag mellan något av stiften när du rör på spjället.
Det märkliga är att fel på dom här givarna borde resultera i en felkod!
-
Per Larsson
fred_106 wrote:SKa det inte vara ngn mapsensor eller trycksensor i plenumet eller nåt sådant, eller styrs allt "av sig själv" så att säga.
Vet inte om det är likadant på din bil men på min 106 med tu5j2 så satt map-sensorn på torpedväggen med ett clips. Gick en slang från insuget och en trepolig elkontakt dit.
Stor som en liten tändsticksask ungefär.
mera grus
307 sport -05
307 sport -05
Nu blev jag förvirrad, det var mycket på en gång
"blå" givare brukar vara tempgivare till kylvattnet och dom ska man mäta mellan polerna och inte mellan en pol och jord.
"blå" givare brukar vara tempgivare till kylvattnet och dom ska man mäta mellan polerna och inte mellan en pol och jord.
hehe, jag förstår det, förvirrat blir det, men jag har mätt de olika givarna, kommit fram till att 2 av dessa ger resistans mot jord, dels en, som det också är 9 V in i, den ska tydligen reglera temp. gauge vad jag förstår det som, sitter inborrad i toppen, blå. Den har motstånd från ena kontakten mot godset i givaren, dvs jord, som jag skrev förut.
Den andra jag hittat, som jag inte sett, sitter under spjället och ser ut sitter skruvad mot metallen i spjället, mellan detta ligger en fjäder, som ska trycka på denna vad jag förstår det som då. Här är det knappt ngt motstånd alls, bara ca 3-5 ohm (20*C). Förstår inte vad den ska göra för att vara ärlig... Den är rätt liten, 1 x 1,5 cm, rund 0,5 cm hög.
Den andra jag hittat, som jag inte sett, sitter under spjället och ser ut sitter skruvad mot metallen i spjället, mellan detta ligger en fjäder, som ska trycka på denna vad jag förstår det som då. Här är det knappt ngt motstånd alls, bara ca 3-5 ohm (20*C). Förstår inte vad den ska göra för att vara ärlig... Den är rätt liten, 1 x 1,5 cm, rund 0,5 cm hög.
Givaren som är till tempmätaren behöver du inte bry dig om, den styr inte motorn. Den som styr motorn brukar ha en mer avancerad kontakt oftast, typ bosch.
Den som sitter under själlhuset vet jag inte vad det kan vara.
Kan du komma med mer data om vilken motor, typ av insprutning och årsmodell du har så ska jag kolla så jag kollat på rätt bil.
Den som sitter under själlhuset vet jag inte vad det kan vara.
Kan du komma med mer data om vilken motor, typ av insprutning och årsmodell du har så ska jag kolla så jag kollat på rätt bil.