Byte av ljudsystem i 206:a

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Oxy

Post by Oxy »

Ok tack!

Säg att jag t.ex skulle köpa detta steg då: http://www.mds.se/?artnr=17212

Skulle jag då vara tvungen att koppla det till batteriet samt jorda det? Är man det med alla steg?
PelleW
Senior

Post by PelleW »

Oxy wrote:Skulle jag då vara tvungen att koppla det till batteriet samt jorda det? Är man det med alla steg?

Japp.
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
dado

Post by dado »

Oxy wrote:Ok tack!

Säg att jag t.ex skulle köpa detta steg då: http://www.mds.se/?artnr=17212

Skulle jag då vara tvungen att koppla det till batteriet samt jorda det? Är man det med alla steg?

Köp den istället: CA22 Slutsteg Classic 2 kanaler hos t ex www.nardik.se
Vive la république!
Oxy

Post by Oxy »

Hur kommer det funka med högtalarna i bak då? Måste jag koppla bort dem eller kopplar jag bara in dem i min nya huvudenhet?
dado

Post by dado »

Oxy wrote:Hur kommer det funka med högtalarna i bak då? Måste jag koppla bort dem eller kopplar jag bara in dem i min nya huvudenhet?

Byter du inte bakhögtalarna också är det nog bäst att koppla bort de (för att inte förstöra det fina ljudet från framhögtalarna).
Oxy

Post by Oxy »

Ok, det känns lite väl överambitiöst att ge sig på och plocka loss allt som behövs för att komma åt högtalarna i bak då detta blir mitt första projekt ang billjud. Tror jag nöjer mig med att plocka loss dörrsidorna i fram först =) Eller måste jag koppla bort högtalarna i bak genom att ta fram dom och ta loss kablarna, eller räcker det helt enkelt att inte sätta i kablarna till dem i bak på huvudenheten?

Appropå lossning av dörrsidan, har jag fattat rätt när jag kommit fram till att man måste ha en special-skruvmejsel för skruvarna på dörrsidan? En T20 Torx-mejsel/bit?

Tackar
dado

Post by dado »

Oxy wrote:räcker det helt enkelt att inte sätta i kablarna till dem i bak på huvudenheten?

Svar ja.

Appropå lossning av dörrsidan, har jag fattat rätt när jag kommit fram till att man måste ha en special-skruvmejsel för skruvarna på dörrsidan? En T20 Torx-mejsel/bit?

T20 Torx behövdes till min 307 - antar att det är samma på 206.
Oxy

Post by Oxy »

Jag får tacka så mycket för all hjälp hittils =) Nu är det iaf beställt men lär väl dröja ett tag innan det kommer med tanke på allt nu innan jul... Förmodligen ploppar det upp ett par frågor till innan/efter det dyker upp ett paket här hemma!

Återigen tack!
WoberT

Post by WoberT »

Ska du köpa det där framsystemet o sen köra det på stereons inbyggda stärkare så tycker jag att du slänger ut en massa pengar i onödan. Du får aldrig ut maximal ljudkvalitet/tryck utan ett slutsteg. Det där är ett riktigt fint framsystem som förtjänar ett slutsteg.

När du ändå köper ett slutsteg så köp ett 4-kanals. Tänk om du i framtiden vill ha en bas eller 6x9" eller bakhögtalare i sidorna som det sitter nu. Då är det bara att koppla in dom. Annars måste du köpa ett steg till. Lite onödigt.
Kör: Audi A4 1.8Tsq STCC-Edition
Medlem no. 754

Four rings to rule them all :D
Ricki_Hstd

Post by Ricki_Hstd »

Om du verkligen vill ha högtalare i hatthyllan så kan du ju alltid bygga en ny hatthylla i mdf. Det gjorde jag till mina 6*9or i peggan och de spelar på riktigt bra. Bara ett tips! Det var inget svårt alls nämligen...

/Rikard
Oxy

Post by Oxy »

WoberT wrote:Ska du köpa det där framsystemet o sen köra det på stereons inbyggda stärkare så tycker jag att du slänger ut en massa pengar i onödan. Du får aldrig ut maximal ljudkvalitet/tryck utan ett slutsteg. Det där är ett riktigt fint framsystem som förtjänar ett slutsteg.

När du ändå köper ett slutsteg så köp ett 4-kanals. Tänk om du i framtiden vill ha en bas eller 6x9" eller bakhögtalare i sidorna som det sitter nu. Då är det bara att koppla in dom. Annars måste du köpa ett steg till. Lite onödigt.

Jaa det beror juh precis på hur man ser på det, om det är så att jag planerar ett slutsteg lite längre fram så blir det juh betydligt bättre såhär. Köper jag ett mindre bra framsysytem nu är jag tvungen att även byta ut det vid köp av steg för att få bättre ljud.

Vill även få lite grepp om det här med billjud innan jag krånglar till det allt för mkt, men tack för omtanken =)
Oxy

Post by Oxy »

Nu så är det påväg =)

Undrar dock över huvudenheten: hur funkar det när man plockar ut den, måste man ha nåt specialverktyg eller hur tar man enklast ut den? Bara att dra? =)

God Jul på er alla!
PelleW
Senior

Post by PelleW »

Oxy wrote:Nu så är det påväg =)

Undrar dock över huvudenheten: hur funkar det när man plockar ut den, måste man ha nåt specialverktyg eller hur tar man enklast ut den? Bara att dra? =)

God Jul på er alla!

Du kan använda en smal mejsel att stoppa in i hålen och sedan dra ut enheten.
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Oxy wrote:

Tackar

Denna är inte dum när man pysslar med franska bilar: http://www.biltema.se/products/product. ... emId=76063
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
gargamel

Post by gargamel »

TheDagger wrote:
Oxy wrote:

Tackar

Denna är inte dum när man pysslar med franska bilar: http://www.biltema.se/products/product. ... emId=76063

första jag köpte när jag hämtade min rallye, viktigaste verktygen när man mekar med nått på insidan... :)
<b> <u>
[Kör] Audi A4 1.8t </u>
[renovering] Sunbeam Alpine -66
[renovering] 205 cti -89
[kört] Mitsubishi evo IV
[kört] 205 gti16-91
[kört] 106 Rallye-97
[kört] 205 gti-88
Oxy

Post by Oxy »

TheDagger wrote:Denna är inte dum när man pysslar med franska bilar: http://www.biltema.se/products/product. ... emId=76063

Ok, köpte motsvarande storlekar fast i bit-sats häromdagen. Lite mer budget dock fast funkar nog förhoppningsvis det med =)
Oxy

Post by Oxy »

Nu har frågan kommit till delningsfiltren, vart placerar jag dessa bäst till framsystemet och kommer jag behöva dra nya kablar eller kan jag koppla in dem nånstans på de nuvarande kablarna?

Tack
wille

Post by wille »

Oxy wrote:Nu har frågan kommit till delningsfiltren, vart placerar jag dessa bäst till framsystemet och kommer jag behöva dra nya kablar eller kan jag koppla in dem nånstans på de nuvarande kablarna?

Tack

Jag placerade mina filter på botten i dörren med någon svart massa som är klibbig som f*n, fick den på BRC här i malmö. Dock så tejpade jag med eltejp runt filterna först, dels för att förhindra att kablarna åkte ut och dels för att försäkra mig om att det inte kommet in vatten i filtret.

Du behöver dra nya kablar...MEN inte från stereon, utan från filtret till 6,5" och från filtret till diskanterna. Inget större jobb.
Over and Out
WoberT

Post by WoberT »

Man kan även sätta filtren i frigoliten som sitter i dörrsidan.. jag skar ut ett hål i lämplig storlek o limmade fast filtren.. funkade kalasbra.
Kör: Audi A4 1.8Tsq STCC-Edition
Medlem no. 754

Four rings to rule them all :D
Oxy

Post by Oxy »

wille wrote: Du behöver dra nya kablar...MEN inte från stereon, utan från filtret till 6,5" och från filtret till diskanterna. Inget större jobb.

Pratade precis med en polare som är rätt insnöad på det här med billjud, han sa att jag bara skulle byta kabel mellan delningsfiltret och stereon samt att det var lättare än mellan filter och högtalare... Vilket är egentligen rätt? Jag tycker iaf att det verkar bra mkt lättare att byta mellan filter och högtalare, beroendes på var filtren sitter i en 206:a?
Post Reply