långeman wrote:Daromer, hur räknar du med att värmefläkten drar 166A??
Effektformeln P=U*I (där P anger effekt, U spänning och I ström) ger I=P/U
Då har vi 2000W/230V=ca 8,7A
Så som du räknat är det med U=12V vilket är helt fel när det är en 2000W elfläkt gjord för 230V. Eller hur?
Formeln ger att P=12V*8,7A=ca 104W
Visst behöver alltså invertern ge minst 2000W på sekundärsidan för att det ska fungera det är ju helt klart. Men inte blir det några 166A på primärsidan inte. Fläkten är konstruerad för 230V, inte 12V, därav räknefelet.
En inverter kan mycket väl fixa att driva en TV eller video eller något annat liknande. Det är inte många som har över 25A in i huset, de flesta har 16A. Över 63A existerar knappt hos vanliga privatkunder.
Med det sagt så tycker även jag att det bästa helt klart är att fixa problemet.
jag räknade vad den "eventuella" invertern skulel dra på 12 volt sidan!
den inverten han visade gav 150watt på sekundärsidan och det är långt ifrån de 2000watt som en normal värmefläkt drar på fullstyrka.
jag har ett flertal invertrar hemma och har pysslat med både det ena och andr. hade 3*63A till lackboxen innan så jag vet mycket väl att det är ovanligt med mer till privatpersoner.
men som sagt koplar han en 2000watt elfläkt. oavsett om det är en 220volt eller 110 så blir det vid 12 volt fortsfarande 166A. och sedan en jäkla massa effektförluster.
och orsaken till att jag säger att en 150watts inverter inte klarar driva en tv är pga av att dagens invertrar ala micro ger det som max. dvs råkar man vid startögonblicket överstiga det slår den ifrån.
för att ta ett exempel så min 28" jag har hemma. drar vid normal drift ca 100wat.. MEN vidd uppstarten precis då man stoppar i kontakten drar den runt 1000watt. så därför klarar inte en liten inverter det om man inte har en gammal som inte har skyddselektronik ev en lite finare som kanske kan släppa en 10 ggr mer precis första 10ms. eller som har en softstart.
och för att vara mer precis.. så drar en 2000wats värmefläkt med en "jula" inverter vid 12 volt ca 216A.
därav mitt resonemang