VÄXELRIKTARE/KUPEVÄRMARE?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Isuxs

VÄXELRIKTARE/KUPEVÄRMARE?

Post by Isuxs »

Funkar det att koppla in en Växelriktare direkt till batteriet i bilen och sen koppla in en Kupévärmare till den?
Det som oroar mig mest att att Växelriktaren inte orkar av värmaren..
Det står att växelriktaren ska ge 230V från 12V.
Kupevärmaren är på 1000-2000W.
Tror ni det kommer funka?
Glömde ju nästan vad det var för bil :oops:
En Peugeot 605 SR 92;a

Tar gjärna i mot tips på hur jag drar kablarna bäst ut i motorn.

//Daniel.
danielr112

Post by danielr112 »

ehh..

hur många watt ger växelriktaren?
finns riktare som ger allt ifrån 80 watt till 2000watt.

2000watt är ca 166A så du ska nog överväga att inte ha en sådan!

och en 600watts vettig riktare kostar runt 1500:- då kan du driva en fläkt på 600watt som mest!

antingen köper du en liten 120watts 12 volts värmare eller så koplar du in 220 volt till bilen!
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
danielr112

Post by danielr112 »

Plus att en växelriktare har en ganska stor förlust! dvs många procent går ut som värme. i detta fallet är ju det bra men jag säger ändå.

köp en 12 volts fläkt liten eller kör med rikttig kupevärmare. en 2000 watts fläkte på ett litet bilbatteri på låt oss säga 60AH är slut efter en 5-10 minuter
Isuxs

Post by Isuxs »

Den växelriktaren som jag hittade på Micro står det så här om..

Ger 230V växelspänning från 12V. Idealisk för person/lastbilar, husbil, båtar m.m. där användningsområdet är dammsugare, TV, video, fax, laddare, borrmaskiner m.m. Sinusmodellen är användbar för känsliga apparater som TV. video, bandspelare. datorer, telefon och fax. Försedd med överbelastningsskydd och spänningsvakt med varningston vid 11V. CE och E-godkända. 12 Volt 150 Watt.

Klarar den en dammsugare så borde den ju klar en en kupevärmare :?

Eller?

Problemet e ju att jag inte här någon värme i bilen.. Så detta måste ju funka även när jag kör.
Isuxs

Post by Isuxs »

tror du batteriet tar slut även om motorn är igång ? Förstår att det sliter hårt på Generatorn/batteriet.. Men tyvär är man arbetslös så nu måste jag tänka korta lösningar :cry: .. bara det håller till sommaren så e jag glad :)
danielr112

Post by danielr112 »

Isuxs wrote:Den växelriktaren som jag hittade på Micro står det så här om..

Ger 230V växelspänning från 12V. Idealisk för person/lastbilar, husbil, båtar m.m. där användningsområdet är dammsugare, TV, video, fax, laddare, borrmaskiner m.m. Sinusmodellen är användbar för känsliga apparater som TV. video, bandspelare. datorer, telefon och fax. Försedd med överbelastningsskydd och spänningsvakt med varningston vid 11V. CE och E-godkända. 12 Volt 150 Watt.

Klarar den en dammsugare så borde den ju klar en en kupevärmare :?

Eller?

Problemet e ju att jag inte här någon värme i bilen.. Så detta måste ju funka även när jag kör.

NEJ den klarar inte en dammsugare! (om inte dammsugaren är mini) den klarar inte ens att starta en 32tums widescreen tv.

som sagt den riktaren ger 150watt.. hittar du en värmefläkt som ger det så be my guest.

jag tycker att du ska fixa den riktiga värmen. är både billigare och lättare i längden att sitta med en 220volts fläkt.

låt oss säga att du har en 2000wats fläkt i bilen. den drar ca 166A vid 12 volt. sedan får du räkna med att invertern har ett spill på kanske 30%? skiljer från apparat till aparat. då ligger vi på runt 220A

en normal generator i en 605a kanske ger 70A? dvs din fläkt drar 150A mer än vad din generator ger. och då måste du desutom sätta dit 2 extra generatorer på bilen. (billigt?!?)

desutom när du står på tomgång med bilen så kommer inte dessa 3 generatorer att orka ge 220A så då går det på batteriet istället som på sina kanske 60AH är alldeles för litet och du blir då tvungen att skaffa ytterliager några batterier till.. annars är ju risken att strömmen tar slut i en korsning eller bilkö.

och i detta fallet har jag inte ens räknat in vad alla lampor och annat i bilen drar redan från början.

så frågan är. vilket är då enklast?
danielr112

Post by danielr112 »

Isuxs wrote:tror du batteriet tar slut även om motorn är igång ? Förstår att det sliter hårt på Generatorn/batteriet.. Men tyvär är man arbetslös så nu måste jag tänka korta lösningar :cry: .. bara det håller till sommaren så e jag glad :)

vad är fel på din bil?

är def billigare att antingen köpa ny bil eller laga det befintliga än att hålla på med en inverter för att driva en värmefläkt på 2000watt
Isuxs

Post by Isuxs »

Hade bilen inne på en koll innan och det var värmepaketet som var kasst på den. det skulle kosta ca 6000:- att byta (peugeot verkstad) så det har jag ju tyvärr inte råd med..

Man blir så trött :cry:

Får ta och tända en bunke värmeljus innan jag kör iväg :roll:

Då får det bli att fundera lite till då..

Tack för hjälpen :)
danielr112

Post by danielr112 »

Isuxs wrote:Hade bilen inne på en koll innan och det var värmepaketet som var kasst på den. det skulle kosta ca 6000:- att byta (peugeot verkstad) så det har jag ju tyvärr inte råd med..

Man blir så trött :cry:

Får ta och tända en bunke värmeljus innan jag kör iväg :roll:

Då får det bli att fundera lite till då..

Tack för hjälpen :)

skaffa ett på en skrot? och byt själv eller ta hjälp av en kompis?

kan väl inte vara hela som är kasst? är väl förmodligen bara fläkten eller någon styrning?
Isuxs

Post by Isuxs »

Det är det som är problemet ingen jag känner vill ge sig in på det..

Tyvärr är man ju inte vidare duktig heller på det.. Sen har jag inget ställe att va på heller.. så jag får ligga på parkeringen här ute. :D

Så skönt nu när det är 12cm snö och 3- ute :wink:

Synd annars för bilen är i bra skick det är det som gör att jag har lite svårt att ge upp hoppet ännu..
danielr112

Post by danielr112 »

vart bor du?
finns alltid lite vänliga själar här
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

Går att byta paketet utan att plocka ur brädan. DÅ går det på ca 0.8-1 h Man få såga litegrann inget som syns när allt sitterihop .
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
långeman

Post by långeman »

Daromer, hur räknar du med att värmefläkten drar 166A??

Effektformeln P=U*I (där P anger effekt, U spänning och I ström) ger I=P/U

Då har vi 2000W/230V=ca 8,7A

Så som du räknat är det med U=12V vilket är helt fel när det är en 2000W elfläkt gjord för 230V. Eller hur?

Formeln ger att P=12V*8,7A=ca 104W

Visst behöver alltså invertern ge minst 2000W på sekundärsidan för att det ska fungera det är ju helt klart. Men inte blir det några 166A på primärsidan inte. Fläkten är konstruerad för 230V, inte 12V, därav räknefelet.

En inverter kan mycket väl fixa att driva en TV eller video eller något annat liknande. Det är inte många som har över 25A in i huset, de flesta har 16A. Över 63A existerar knappt hos vanliga privatkunder.

Med det sagt så tycker även jag att det bästa helt klart är att fixa problemet.
309 1,4i -89.
danielr112

Post by danielr112 »

långeman wrote:Daromer, hur räknar du med att värmefläkten drar 166A??

Effektformeln P=U*I (där P anger effekt, U spänning och I ström) ger I=P/U

Då har vi 2000W/230V=ca 8,7A

Så som du räknat är det med U=12V vilket är helt fel när det är en 2000W elfläkt gjord för 230V. Eller hur?

Formeln ger att P=12V*8,7A=ca 104W

Visst behöver alltså invertern ge minst 2000W på sekundärsidan för att det ska fungera det är ju helt klart. Men inte blir det några 166A på primärsidan inte. Fläkten är konstruerad för 230V, inte 12V, därav räknefelet.

En inverter kan mycket väl fixa att driva en TV eller video eller något annat liknande. Det är inte många som har över 25A in i huset, de flesta har 16A. Över 63A existerar knappt hos vanliga privatkunder.

Med det sagt så tycker även jag att det bästa helt klart är att fixa problemet.

jag räknade vad den "eventuella" invertern skulel dra på 12 volt sidan!

den inverten han visade gav 150watt på sekundärsidan och det är långt ifrån de 2000watt som en normal värmefläkt drar på fullstyrka.

jag har ett flertal invertrar hemma och har pysslat med både det ena och andr. hade 3*63A till lackboxen innan så jag vet mycket väl att det är ovanligt med mer till privatpersoner.

men som sagt koplar han en 2000watt elfläkt. oavsett om det är en 220volt eller 110 så blir det vid 12 volt fortsfarande 166A. och sedan en jäkla massa effektförluster.

och orsaken till att jag säger att en 150watts inverter inte klarar driva en tv är pga av att dagens invertrar ala micro ger det som max. dvs råkar man vid startögonblicket överstiga det slår den ifrån.

för att ta ett exempel så min 28" jag har hemma. drar vid normal drift ca 100wat.. MEN vidd uppstarten precis då man stoppar i kontakten drar den runt 1000watt. så därför klarar inte en liten inverter det om man inte har en gammal som inte har skyddselektronik ev en lite finare som kanske kan släppa en 10 ggr mer precis första 10ms. eller som har en softstart.

och för att vara mer precis.. så drar en 2000wats värmefläkt med en "jula" inverter vid 12 volt ca 216A.

därav mitt resonemang
långeman

Post by långeman »

Ah, jag missade ett par steg i min uträkning såg jag :oops:
Jag skyller på att jag är trött :roll:;)

Jag har kört TV och DVD-spelare på inverter, dock aldrig så stora som 28". Det har varit små 14/15" TV-apparater och det är ju klart att de inte ger en lika stor "chock" vid uppstartsögonblicket. Jag antar att fabrikanterna av invertrar inte menade för dessa att anslutas till så stora apparater, de lär ju mest användas i båtar/husvagnar/(hus)bilar, och där är det väl inte så många som har plats för stora "dumburkar" :)
309 1,4i -89.
danielr112

Post by danielr112 »

långeman wrote:Ah, jag missade ett par steg i min uträkning såg jag :oops:
Jag skyller på att jag är trött :roll:;)

Jag har kört TV och DVD-spelare på inverter, dock aldrig så stora som 28". Det har varit små 14/15" TV-apparater och det är ju klart att de inte ger en lika stor "chock" vid uppstartsögonblicket. Jag antar att fabrikanterna av invertrar inte menade för dessa att anslutas till så stora apparater, de lär ju mest användas i båtar/husvagnar/(hus)bilar, och där är det väl inte så många som har plats för stora "dumburkar" :)

hehe. jo e ju så. min gamle 200w inverter var guldvärd.. den stängde inte av sig hur man än plågade den.. men de nya vi har är värdelösa jämfört :( :D
Post Reply