Split från konsumenttest, -turbotankar
dåså, bli inte överraskad
Vad jag menar är att man inte alltid kan styra peakladdet som man vill om man börjar kladda med de andra bitarna (om man inte sänker förspänningen på wg'n iaf
) men det gör man inte. 
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
-
Stenis
- Super Senior
.....hära!!
http://www.demonripper.com/Temp/MPS/Manual/
http://www.demonripper.com/Temp/MPS/Manual/
Mazda 6 MPS -06 till salu...!!!!!
Grumpy Old Fart!!
Grumpy Old Fart!!
om jag tolkar den rätt så har din bil en "pysventil" styrd av en solenoid orginal. spelar ifs ingen roll
vad jag var ute efter är om du har ex. fuelcut's och annat skrot när laddet höjs... är 20 psi på orginal programvara?
fuelcut betyder bara att din ecu får panik över att laddet "skenar" och slutar spruta in soppa.. som att köra in i varvstoppet ungefär. Det vinner man inga rejs med 
-
Stenis
- Super Senior
Niklas wrote:fuelcut betyder bara att din ecu får panik över att laddet "skenar" och slutar spruta in soppa.. som att köra in i varvstoppet ungefär. Det vinner man inga rejs med
Skit åxå..
Men jag har snackat med SAM om att joddla med ECU'n till min.
Inte höja utan förlänga boosten. Då kanske man kan trolla bort lite cutta åxå?
Grumpy Old Fart!!
Grumpy Old Fart!!
Fuelcut brukar vara lätt att få bort.
Däremot förlänga "boosten" jag antar att du menar att trycket inte ska dala på högvarv... säger de att de kan programmera detta?
Jag tror att det är k04'an som är för litet, att det är en rent fysisk begränsning. Har du tur blir det bättre med ny dp, men att chippa upp det utan att få riktigt elaka insugstemperaturer... (överstränger man agg blir det varmt, mycket varmt) nu ska du ifs ha en annan ic, men tja..
btw, 350hk som du skrev förut, är du säker på att agget klarar det? Är det inte samma agg som sitter på tt'n?
Däremot förlänga "boosten" jag antar att du menar att trycket inte ska dala på högvarv... säger de att de kan programmera detta?
Jag tror att det är k04'an som är för litet, att det är en rent fysisk begränsning. Har du tur blir det bättre med ny dp, men att chippa upp det utan att få riktigt elaka insugstemperaturer... (överstränger man agg blir det varmt, mycket varmt) nu ska du ifs ha en annan ic, men tja..
btw, 350hk som du skrev förut, är du säker på att agget klarar det? Är det inte samma agg som sitter på tt'n?
-
Stenis
- Super Senior
SAM skulle titta på det iaf.
k04 är litet, men med ett komp på 10.6:1 så fördras nog ett litet agg. Jag SKA inte chippa!! Mitt mål är att få så bra verkan som det går UTAN att labba med chip.
Jag vet inte vad k04 klarar, jag skrev bara vad "förståsigpåarna" på andra sidan atlanten har noterat. I TT'n sitter väl kkk?
Äh f*n, jag har ingen aning faktiskt. Säger bara saker jag hört.
Jag kör, andra skruvar.
k04 är litet, men med ett komp på 10.6:1 så fördras nog ett litet agg. Jag SKA inte chippa!! Mitt mål är att få så bra verkan som det går UTAN att labba med chip.
Jag vet inte vad k04 klarar, jag skrev bara vad "förståsigpåarna" på andra sidan atlanten har noterat. I TT'n sitter väl kkk?
Äh f*n, jag har ingen aning faktiskt. Säger bara saker jag hört.
Jag kör, andra skruvar.
Grumpy Old Fart!!
Grumpy Old Fart!!
Stenis wrote:Jag vet inte vad k04 klarar, jag skrev bara vad "förståsigpåarna" på andra sidan atlanten har noterat. I TT'n sitter väl kkk?
Ja, TTn har två olika agg. bägge från kkk. K03sport i det ena alternativet K04 i det andra. K04 i den bilmodellen klarar ca 270hk.
Volkswagen Passat Variant TDI170 DSG 4Motion 2011
Stenis >> kompet spelar ingen roll vid val av agg för dig
Men som jag sa, att flytta mer luft för ditt agg blir nog kämpigt för det, du kan motverka det med ballare ic. ok, du ska inte chippa
kan bli krångligt med 300whp om inte din ECU har väldigt stora variationsmöjligheter orginal
någonstans måste du hämta soppan till den extra effekten... man kan chippa utan att höja ladd 
Men som jag sa, att flytta mer luft för ditt agg blir nog kämpigt för det, du kan motverka det med ballare ic. ok, du ska inte chippa
- Dr. Mabuse
- Klubbmedlem

16psi... vad blir det på svenska?
"When the going gets tough, the Tough get DUCT-tape"
Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.
"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.
"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
snillet wrote:Det var väl en grov generalisering(98 oktan räcker inte till månen), iofsig en ganska generell tråd.
Turbovalet spelar det ingen roll för, förbränningstrycket har det definitivt betydelse för. Läs vad jag skriver karl!
-
Stenis
- Super Senior
Asså det här med turbo gör mig lite smått hispig...
Ok, efter bytt downpipe och avgas så tändes såklart motorlampan eftersom katten på dp'n inte finns. det kan jag leva med och fixa bort.
Det jag INTE kan leva med är den vita rök som BOLMAR ut ur avgaset när bilen står på tomgång. Alltså inte när man gasar...jo asså om bilen stått på tomgång en stund, men inte under färd. Även om jag tokgasar.
Det andra jag inte kan leva med är följande.
Om jag gasar upp till drygt 6000 varv på ettan och kastar i tvåan och stämplar igen så bluddrar/smäller det till 2-3 gånger och kraften försvinner under den korta tiden för att sedan åter igen slunga iväg bilen.
Vad fasen är det då? Går bilen för fett? För lite motstånd i avgaset..??
Skulle behållt mitt gamla avgassystem..
Ok, efter bytt downpipe och avgas så tändes såklart motorlampan eftersom katten på dp'n inte finns. det kan jag leva med och fixa bort.
Det jag INTE kan leva med är den vita rök som BOLMAR ut ur avgaset när bilen står på tomgång. Alltså inte när man gasar...jo asså om bilen stått på tomgång en stund, men inte under färd. Även om jag tokgasar.
Det andra jag inte kan leva med är följande.
Om jag gasar upp till drygt 6000 varv på ettan och kastar i tvåan och stämplar igen så bluddrar/smäller det till 2-3 gånger och kraften försvinner under den korta tiden för att sedan åter igen slunga iväg bilen.
Vad fasen är det då? Går bilen för fett? För lite motstånd i avgaset..??
Skulle behållt mitt gamla avgassystem..
Grumpy Old Fart!!
Grumpy Old Fart!!
för lite motstånd? nae... möjligen att turbon spoolar fort så att du får för lite..
smällarna är då antingen smällar pga tunn blandning (ja, det kan smälla då, det hände mig) eller bara vanligt "grovavgasbludder" som av en händelse kommer där.
vad den vita röken beror på vetifan, luktar den konstigt? vissa äldre turbos kan läcka olja genom tätningarna på avgassidan när trycket blir för lågt där, men det kan jag inte tänka mig skulle hända din.
Bolmar det alltid? även vid varm motor?
smällarna är då antingen smällar pga tunn blandning (ja, det kan smälla då, det hände mig) eller bara vanligt "grovavgasbludder" som av en händelse kommer där.
vad den vita röken beror på vetifan, luktar den konstigt? vissa äldre turbos kan läcka olja genom tätningarna på avgassidan när trycket blir för lågt där, men det kan jag inte tänka mig skulle hända din.
-
Stenis
- Super Senior
Niklas wrote:för lite motstånd? nae... möjligen att turbon spoolar fort så att du får för lite..
Inte vid kall motor ENDAST vid varm. Inte vid 1500 --> varv ENDAST vid tomgång.. Pratade med turbocenter idag å fick en jätteskum förklaring: Kan vara så att det är kondensen som ALLTID bildas i avgaset som ryker på. När bilen står på tomgång så bildas det då kondens som inte orkar tryckas ut av motorn eftersom röret är så stort. När jag gasar på då så skjuter bilen ut det då..
Annan förklaring är ju självklart kylarvatten, men eftersom kylaren fortfarande efter 1½ vecka är proppfull till locket så är det troligen inte det heller.
Jag vetefaen vad det är, men Ferrita ska få slänga på en burk till, orginalluftburken åker på igen, turbocenter får kasta på en sån mojjäng som lurar lamda 2 att tro att katten funkar som den ska så får vi se.
Funkar det bättre men ej helt så smäller jag på en annan kat (ej racekat som sitter nu).
Kostar att ligga på topp...
Grumpy Old Fart!!
Grumpy Old Fart!!