Ja, hade inte någon glykol i kylarvattnet så vanliga kylaren frös så är väldigt säker på att värmeelementet också har frusit för det har varit massor vatten på golvet i bilen. Antar att det inte är takluckan. Men jag har nu iaf tagit isär så jag har elementet löst.
Då är min fråga, hur kan man testa det så man ser att det inte läcker? Man måste väl ha lite tryck på det på något sätt antar jag? Varmt eller kallt vatten?
Hur testa om det läcker i värmepaketet?
Töm vatten och koppla trädgårdslang och blås medans du håller tummen på andra slangen till kupén.
Då känner du garanterat om något läcker =)
Då känner du garanterat om något läcker =)
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
- Mozzarella
Re: Hur testa om det läcker i värmepaketet?
Joi wrote:Ja, hade inte någon glykol i kylarvattnet så vanliga kylaren frös så är väldigt säker på att värmeelementet också har frusit för det har varit massor vatten på golvet i bilen. Antar att det inte är takluckan. Men jag har nu iaf tagit isär så jag har elementet löst.
Då är min fråga, hur kan man testa det så man ser att det inte läcker? Man måste väl ha lite tryck på det på något sätt antar jag? Varmt eller kallt vatten?
Annars ser man det genom att rutan blir immig samt att det luktar glykol i bilen när man kör, fast nu kanske du ville veta innan du monterar tillbaka det
Citroen Jumpy -98
Mozzarella wrote:Annars ser man det genom att rutan blir immig samt att det luktar glykol i bilen när man kör, fast nu kanske du ville veta innan du monterar tillbaka det. Har du tur så har det läckt vid någon klämma till slangarna som går till värmepaketet när vattnet frös.
Hade ju inte någon glykol i vattnet därför det frös och jag fick ingen imma på rutan. Men hur mkt kan det läcka igenom slanganslutningarna om det har frusit då? Var säkert några deciliter vatten på golvet.
Joi wrote:Mozzarella wrote:Annars ser man det genom att rutan blir immig samt att det luktar glykol i bilen när man kör, fast nu kanske du ville veta innan du monterar tillbaka det. Har du tur så har det läckt vid någon klämma till slangarna som går till värmepaketet när vattnet frös.
Hade ju inte någon glykol i vattnet därför det frös och jag fick ingen imma på rutan. Men hur mkt kan det läcka igenom slanganslutningarna om det har frusit då? Var säkert några deciliter vatten på golvet.
Har du testat blåsa och se om det är tätt, tror faktiskt det är de absolut lättaste sättet! Sedan sitter väl värmepaketet hyfsat enkelt till?
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Eller så tar han lite slang och blåser, du känner det!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Testade lite igår. Kom fram till att det läckte. "Fräste" lite i det som var trasigt när jag hade lite tryck med vatten, kom ut någon droppe också. Men med tanke på hur lite det kom ut, så fattar jag inte hur jag kunde ha flera deciliter vatten på golvet i bilen när jag bara hade kört typ max 30 min med bilen sen det hade frusit.