Termostatbyte 406 V6 99:a
Termostatbyte 406 V6 99:a
Har problem med att vattentempen inte ens kommer upp i 70 grader trots att jag kört i timmar. Tror att det är termostaten.
Vad jag sett på forumet är detta ett vanligt problem i peugeotbilar.
Är det någon här som bytt termostat på V6 motorn ES9j4 (XFZ)? Skulle vara tacksam om ni kunde dela med er av era erfarenheter med detta i så fall.
Vad jag sett på forumet är detta ett vanligt problem i peugeotbilar.
Är det någon här som bytt termostat på V6 motorn ES9j4 (XFZ)? Skulle vara tacksam om ni kunde dela med er av era erfarenheter med detta i så fall.
406 v6 -99
Termostaten är bytt nu!!!
Ja nu är termostaten bytt. Men den satt så hårt så jag fick hålla på och bända och rycka i termostaten i över en timme. Så skall det väl inte va! och det värsta av allt är att det läcker kylarvätska som bara den. Tänkte skruva isär och kolla det under morgondagen.
406 v6 -99
Re: Termostatbyte 406 V6 99:a
T-MAC wrote:Har problem med att vattentempen inte ens kommer upp i 70 grader trots att jag kört i timmar.
jag förstår inte, att vattentemperaturen inte stiger borde bara vara bra.
det ska ju inte börja koka.
mitshubishi 3000gt vr4 -92 = såld, mazda mx3 V6 -92 = såld, volvo 850GLT -92 = såld,
peugeot 307CC -04 = såld, ford puma -98 = såld, volvo v40 T4 -99 = såld,
toyota corolla -98 = krockad,såld, toyota corolla G6 -99 = i trafik
http://www.garaget.org/mypage/index.php?user=35252
peugeot 307CC -04 = såld, ford puma -98 = såld, volvo v40 T4 -99 = såld,
toyota corolla -98 = krockad,såld, toyota corolla G6 -99 = i trafik
http://www.garaget.org/mypage/index.php?user=35252
- Mozzarella
T-MAC wrote:Termostathuset var för löst åtskruvat. Nu är det åtgärdat.
Problemet är bara att tempen fortfarande inte går upp till normala 80-85 grader. Någon som vet vad jag kan göra?
Du kanske har en dålig tempgivare eller har du mätt tempen på något annat sätt ? Så här års kan du ju ha drabbats av en ispropp men då borde den bli för varm, alternativt dålig vattenpump men det borde ju oxo göra att den blir för varm.
Citroen Jumpy -98
Du kan kolla om termostaten öppnar vid vettig temperatur genom att lägga den i en behållare med kokhett vatten, stoppa ner en termometer i baljan och under avsvalning se vid vilken temp den sluter tätt alternativt börjar öppna. Kan ju vara intressant att kolla när den gamla termostaten öppnar.
En notis, jag mätte upp min termostat till ~90 grader men mätaren i bilen går bara upp till 80-81 grader (205 GTI), så mätarna är nog inte alltid att lita på.
En notis, jag mätte upp min termostat till ~90 grader men mätaren i bilen går bara upp till 80-81 grader (205 GTI), så mätarna är nog inte alltid att lita på.
Problemet är att den gamla termostaten är heltrasig. Jag fick ju slita som ett djur för att få ut den. Den nya termostaten sitter fast den oxå. Fattar inte varför de skall sitta så hårt. När jag satte dit den var det ju bara att placera den rätt och skruva fast termostathuset.
Tempen går upp om jag kör bilen i 20 minuter och sen gasar upp till ca 2000 varv stillastående i ca 10-15 min. Men riktigt så lång tid skall det väl inte ta att få motorn varm.
Det skall tilläggas att visaren står på ca 60-65 grader när jag kör bilen.
Någon som vet hur många tempgivare V6:an har och vart de sitter. På peugeot vill de att jag lämnar in bilen för en felsökning. Men senast de sökte trodde de att termostaten var trasig och den var alldeles ny!!!
Tempen går upp om jag kör bilen i 20 minuter och sen gasar upp till ca 2000 varv stillastående i ca 10-15 min. Men riktigt så lång tid skall det väl inte ta att få motorn varm.
Det skall tilläggas att visaren står på ca 60-65 grader när jag kör bilen.
Någon som vet hur många tempgivare V6:an har och vart de sitter. På peugeot vill de att jag lämnar in bilen för en felsökning. Men senast de sökte trodde de att termostaten var trasig och den var alldeles ny!!!
406 v6 -99
- Fredrik Pettersson
Alltså, man kan sätta den åt fel håll. Då fastnar den som f*n. Har fixat det en gång efter en kund som bytt själv. Nära att jag förstörde blocket så hårt satt den!
Den är ju cylinderformad, satte du den långa delen i motorn?
Den långa delen ska sitta "UTÅT" från motorn, inte "IN" i motorn!
Möjligt att den satt fel från början och du satte den likadant igen?
Den är ju cylinderformad, satte du den långa delen i motorn?
Den långa delen ska sitta "UTÅT" från motorn, inte "IN" i motorn!
Möjligt att den satt fel från början och du satte den likadant igen?
Grabbar med smak, kör bil med flak!
Ja jag har satt in den långa delen i motorn. Men så hade ju de på peugeots verkstad gjort!! Och bra betalt tog de oxå!!! Tror du att det är det som är mitt problem Fredrik?! För jag fick som sagt slita som ett djur för att få ut den gamla termostaten och motorblocket fick sig lite stryk det oxå.
406 v6 -99
- Fredrik Pettersson
Ja då har dom satt den fel. Kollade i Resdelskatalogen (Infotec).
Den långa delen ska INTE sitta inåt i motorn!
Så den sitter fel!
Den långa delen ska INTE sitta inåt i motorn!
Så den sitter fel!
Last edited by Fredrik Pettersson on Fri Feb 09, 2007 9:46, edited 1 time in total.
Grabbar med smak, kör bil med flak!
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

- danielr112
Re: Termostatbyte 406 V6 99:a
elvis wrote:T-MAC wrote:Har problem med att vattentempen inte ens kommer upp i 70 grader trots att jag kört i timmar.
jag förstår inte, att vattentemperaturen inte stiger borde bara vara bra.
det ska ju inte börja koka.
en motor har en viss arbetstemp. är den för låg slits lager och så mer. därför ska motorn h¨ålla en viss temp. plus att när det är 30- blir det ännu svårare att få upp tempen.
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Har nyss kommit hem från peugeots verkstad här i Gbg. De tar in bilen och gör om arbetet kostnadsfritt. Trots att jag själv bytt termostat en gång emellan och gjort på samma sätt som de själva tidigare gjort. Sen skulle de göra en felsökning för att hitta eventuella andra fel men det förmodar jag är ett sätt att få in lite pengar för jobbet.
GANSKA BRA SERVICE ÄNDÅ MED TANKE PÅ ATT JAG INTE KAN BEVISA ATT DE HAR SATT IN TERMOSTATEN ÅT FEL HÅLL!!!
GANSKA BRA SERVICE ÄNDÅ MED TANKE PÅ ATT JAG INTE KAN BEVISA ATT DE HAR SATT IN TERMOSTATEN ÅT FEL HÅLL!!!
406 v6 -99
tinnit0 wrote:var hittade du termostaten? Var det trångt? Kan det vara värt att låta verkstan fixa?
Om du står framför bilen och tittar ner i motorrummet så sitter termostathuset på höger sida. Där nedre slangen går från motorn till kylaren. Man måste plocka bort luftfiltret och lite annat för att kunna lossa på termostathuset. Många moment men det går att fixa själv.
Om du läst mina tidigare inlägg här så kan du läsa att även peugeots verkstad har monterat termostaten fel. Maila mig så skickar jag en illustration över hur den skall sitta!!!
Skall oxå tillägga att nu visas tempen som den skall. Verkstaden kom fram till att termostaten suttit fel sedan de bytte den sist.
406 v6 -99