Här kommer en liten historia om min för tillfället inte så omtyckta peugeot 200gti -01 med 9700mil på mätaren.....
Skulle åka på jobbet igår, gick ut starta bilen i typ -17grader ...inga problem, började sopa av snön på bilen och rätt som det är tvärstannar bilen.
Fick gnugga rätt mkt med startmotorn innan den hoppa igång igen, hade typ 400rpm i tomgång en sväng och lät som motorn gick på 2-3 cylindrar. Efter några start och stopp och lite varvarvande fick jag den att gå på tomgång, men då visar det sig att motorlampan börjat blinka. suck..
Har tidigare i vinter fått motorlampan att lysa en gång medans jag körde men att den slockna efter nån mil. Även tappat tomgången(utan att lampan tänds) nån gång men så helt plötsligt har jag fått tillbaka den.
Tänkte försöka kör bilen till den lokala verkstaden och se om han kan få ut nån felkod...tänkte bara kolla om ni har några ideer, tips, vanliga fel etc...?
Problem med ventiltryckare. (206gti)
Problem med ventiltryckare. (206gti)
Last edited by Fotrally on Mon Feb 12, 2007 16:38, edited 5 times in total.
Fixat? My ass heller...
Fick åka in med bilen på verkstan idag...igen.
Inga felkoder...bilen gick hur bra som helst när han körde in den i verkstan dagen efter.
Han på verkstan ringde till peugeot och dom trodde det kunde vara ventiltryckarna!!
Han visste inte om det kunde gå på nån sorts garanti, var på håret trodde han på peugeot. Men med min vanliga tur så lär jag få kosta på allt själv!
Någon som vet hur mycket EN tryckare kostar?
Inga felkoder...bilen gick hur bra som helst när han körde in den i verkstan dagen efter.
Han på verkstan ringde till peugeot och dom trodde det kunde vara ventiltryckarna!!
Han visste inte om det kunde gå på nån sorts garanti, var på håret trodde han på peugeot. Men med min vanliga tur så lär jag få kosta på allt själv!
206 Gti -01
Känns som om jag bara pratar med mig själv..
Jaha ringde till peugeot idag...behöver jag säga att jag är måttligt irriterad?
Fick samtal från peugeot i Örnskoldsvik 2:a feb och dom ville veta exakt miltal på bilen eftersom dom skulle faxa till frankrike och kolla upp nån garanti.
Surra lite med honom om det gick att fixa nån förmånligare pris/goodwill om det nu inte skulle gå på nån garanti. Ja visst säger killen...då får du komma hit så kan vi komma överrens om ett pris. Men killen jag prata med nu han sa att jag skulle få kosta på allt själv isf.
Va f*n är det frågan? Fruktansvärt irriterad nu....
Jaha ringde till peugeot idag...behöver jag säga att jag är måttligt irriterad?
Fick samtal från peugeot i Örnskoldsvik 2:a feb och dom ville veta exakt miltal på bilen eftersom dom skulle faxa till frankrike och kolla upp nån garanti.
Surra lite med honom om det gick att fixa nån förmånligare pris/goodwill om det nu inte skulle gå på nån garanti. Ja visst säger killen...då får du komma hit så kan vi komma överrens om ett pris. Men killen jag prata med nu han sa att jag skulle få kosta på allt själv isf.
Va f*n är det frågan? Fruktansvärt irriterad nu....
206 Gti -01
Kristian wrote:Eftersom bilen gått under 10,000 mil så utnuttja din försäkring. Det är väl oftast en självrisk på 2-3000 men det blir väl dyrare än så att åtgärda problemet skulle jag tro.
Sälvrisk 5000kr (länsförsäkringar), men ja det skulle ändå bli billigare att kosta på allt själv. Måste bilen vara servad på verksta/peugeot för att kunna plocka ut på försäkringen? Påverkas min premie?
..billigast är ju att byta själv, men vet i f*n om jag orkar fippla på med kamremmen då jag bytte den för 200mil sen. (för det finns väl inget knep att lyfta kammarna utan haka bort remmen?)
206 Gti -01
Så du var aldrig på nån peugeot verkstad??Det är en 00-a så rätt svårt att det går på garanti!
Fotrally wrote:Fixat? My ass heller...
Han på verkstan ringde till peugeot och dom trodde det kunde vara ventiltryckarna!!![]()
Han visste inte om det kunde gå på nån sorts garanti, var på håret trodde han på peugeot. Men med min vanliga tur så lär jag få kosta på allt själv!![]()
JGS wrote:Så du var aldrig på nån peugeot verkstad??Det är en 00-a så rätt svårt att det går på garanti!
Nej för jag ville inte köra 6mil med bilen då jag inte visste vad det var för fel.
Det är 01:a och detta är tydligen ett fabrikationsfel som är vanligt på dessa motorer...så jag anser jag inte ska behöva behöva betala allt ur egen ficka, helst inte när dom på peugeot i Ö-vik trodde att garantin kanske kunde gälla på tryckarna än. Om inte annat så skulle det bli nån goodwill eller komma överens om ett bra pris enligt dom från början. Men nää, detta får du betala helt själv...10200kr(som hittat), på ett fel dom vetat om länge finns på dessa bilar.
Tack peugeot för helomvänd trevlighet!
206 Gti -01