cocos_not wrote:börjat plocka med axeln nu å då när ja tog ur ?krängningshemmaren? så vare nåra packningar vi locke de bara blem skit av... finns dom å köpa nytt tro ??? någon som har nå nuffror ??
hörrru killen....testa och sök. alla siffror, bilder mm finns i denna tråd. lycka till!
1a axeln var i bedrövligt skick (kolla bild nedan). Kom ifrån en 309gti16
2a axeln, ena sidan var klockren medans den andra sidan, yttre lagret var i smulor. Undersöker om det går att göra något åt röret. Har redan en fräsch axeltapp liggandes. Någon som gjort något liknande?
jag har ett axelrör till en gti16 som jag sak lämna in till en firma i gävle som kan bygga upp en ny innre yta. kanske ide att göra 2st samtidigt?
snackade med firman i sommras och då sa dom att dom på något sätt byggde upp en ny yta innuti röret och sen svarmades den ner till rätt mått. så det ska gå att göra.
[url=http://www.peugeot-sport-club.com/medlemmar/visa_bil.php?id=992[url]Bilder på 406st 2,0[/url] [url=http://www.peugeot-sport-club.com/medlemmar/visa_bil.php?id=771[url]Bilder på 309 GTI16[/url]
Även en Suzuki GSX1100G Medlemsnummer: 1287 lite delar från mi16/gti16 som ska bort. http://www.mickesbilder.webb.se
Visst kan det vara intressant. Fick du någon prisindikation?
Det är ju bakaxelröret som man vill ha fixat. Tapparna med armar är enklare att fixa andra.
nä jag har inte något prisbild och givetvis var det röret som skulle lagas. tapparna som lagren snurrar runt och som sitter fast i armen köper man ju nya på pugg eller svarvar nya.
[url=http://www.peugeot-sport-club.com/medlemmar/visa_bil.php?id=992[url]Bilder på 406st 2,0[/url] [url=http://www.peugeot-sport-club.com/medlemmar/visa_bil.php?id=771[url]Bilder på 309 GTI16[/url]
Även en Suzuki GSX1100G Medlemsnummer: 1287 lite delar från mi16/gti16 som ska bort. http://www.mickesbilder.webb.se
Lista över alla prylar man behöver för en renovering, utom svingtappar.
Man behöver två ex av alla artiklar nedan och priserna är exkl moms (juli 2006).
5153.10 47,00 Gängad tapp med midja
5154.05 14,50 Kopp till 5153 10
6932.38 8,80 Mutter till 5153 10
6962.66 4,40 Bricka till 5153 10
5153.11 11,00 Torxskruv till torsionsstav
5153.12 12,00 Excentrisk bricka, torsionsstav
5132.49 124,00 Yttre nållager
5131.45 120,00 Inre nållager
5154.08 46,00 Packbox
5154.09 9,90 Metallkrage, träs på svingtappen
5154.10 18,00 Metallring utanpå bakaxelröret
5172.24 79,00 Tätning k-hämmare
5174.03 7,70 Gummitätning
5179.07 44,00 Nylonskruv k-hämmarens ändplatta
Detta blir totalt 1092,60 exkl moms, eller 1356,75 inkl moms.
Last edited by André V on Mon Jan 08, 2007 20:45, edited 1 time in total.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11 Körde: 306 Roland Garros 1.8 -99 406 V6 3.0 Sport -01 206 GTi -00
oftast e det ena sidan som gått på en sådan axxel.. går att göra som jag ahr gjort men är nog inte lagligt.
man slår isär båda axlarna och slår även bort sidostyckerna på röret. sedan tar man och kapar båda rören på mitten.
svetsar sedan ihop de 2 bra ändarna och presar sedan tillbaks sidorna.
dock ska man se till att lägga en fin fog. mittenröret är nämligen inga som helst problem att svetsa i.
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
daromer wrote:oftast e det ena sidan som gått på en sådan axxel.. går att göra som jag ahr gjort men är nog inte lagligt.
man slår isär båda axlarna och slår även bort sidostyckerna på röret. sedan tar man och kapar båda rören på mitten. svetsar sedan ihop de 2 bra ändarna och presar sedan tillbaks sidorna.
dock ska man se till att lägga en fin fog. mittenröret är nämligen inga som helst problem att svetsa i.
Det där är nog inte lagligt nej.
Tanken är ju iofs god men jag hade nog försökt svarva en bred hylsa och lägga över skarven och svetsa som extra förstärkning.
Är det någon som har partnumber för muttern till axeltappen, den som bakhjulslager och nav sitter på. Pratade med Peugeot och dom ska ha 700 per sida. Han måste ha tittat fel? Kitet var en mutter en fettkopp och en bricka.
amcdude wrote:Är det någon som har partnumber för muttern till axeltappen, den som bakhjulslager och nav sitter på. Pratade med Peugeot och dom ska ha 700 per sida. Han måste ha tittat fel? Kitet var en mutter en fettkopp och en bricka.
/Erik
Han hade kollat fel Rätt nummer är 693541 och den kostar 42 kr
Jag sitter nu ett skapligt antal mil iväg från verkstaden, och planerar nästa omgång mekande med bilen. Det jag undrar är hur grovt plastmaterial jag måste beställa hem för att svarva solida fästen för främre delen av bakaxeln på en 205 GTI, vidare undrar jag varför detta alltid görs i plast - finns det några problem med att göra detta i aluminium?
Du klarar dig med 40mm ämne. Jag föredrar att använda nylon till det här. Är inte alltid ytan är helt perfekt så när du pressar i bussningen så kan du lättare få perfekt passning med nylonen.
nått smart sätt att få dit lagrena igen utan att förstöra dem ?...letade idag efter rör i samma mått som lagrena för att på så sätt kunna slå in dem. men hittade inga :/
ManiaX wrote:nått smart sätt att få dit lagrena igen utan att förstöra dem ?...letade idag efter rör i samma mått som lagrena för att på så sätt kunna slå in dem. men hittade inga :/
De yttre lagren kan slås dit med en grov krafthylsa. De inre med den bredare änden på en kasserad svingtapp.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11 Körde: 306 Roland Garros 1.8 -99 406 V6 3.0 Sport -01 206 GTi -00
daromer wrote:oftast e det ena sidan som gått på en sådan axxel.. går att göra som jag ahr gjort men är nog inte lagligt.
man slår isär båda axlarna och slår även bort sidostyckerna på röret. sedan tar man och kapar båda rören på mitten. svetsar sedan ihop de 2 bra ändarna och presar sedan tillbaks sidorna.
Det där är nog inte lagligt nej. Tanken är ju iofs god men jag hade nog försökt svarva en bred hylsa och lägga över skarven och svetsa som extra förstärkning.
Klart att det är lagligt!!! Hur ska man annars laga eller få ihop en kortad axel. Du får laga din bil hur du vill....klarar den inte besiktningen så har du lagat för dåligt...
-/ShiloSharp
Kör Citroen Berlingo Family 1,6 -05
205 -93<i> skrotad</i>
zilog wrote:Det jag undrar är hur grovt plastmaterial jag måste beställa hem för att svarva solida fästen för främre delen av bakaxeln på en 205 GTI, vidare undrar jag varför detta alltid görs i plast - finns det några problem med att göra detta i aluminium?
Jag har i alu, inga problem där, det är ju ingen bussning som rör sig.
Några tips för att rikta ett krokigt rör? Eller för den delen mäta upp ett som misstänks vara krokigt?
Mitt nuvarande rör ser ut att sloka lite samt vara lätt elliptiskt (ihop med förgrovning utåt ändarna) vilket förvirrar mig lite vid mätning. Det har varit våld nog i röret för att böja svingarmstappen 2mm på mitten, så jag ser det som troligt att röret är krokigt det med.