Vända kolvarna fel 205 gti 8v

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Post Reply
McNick

Vända kolvarna fel 205 gti 8v

Post by McNick »

jag har gjort det omöjliga, nämligen vänt mina kolvar fel i min 205 gti med JAZ. Det är en pil på kolvtoppen och så står det DIST och då trodde jag det var självklart att det betydde att pilen skulle peka mot distributor alltså fördelaren. f*n va dumma fransmän kan vara för dist betyder i det här fallet distributor belt, dvs kamram. Jag märke det idag av en slump men det konstiga är att jag kört bilen 50 mil efter renoveringen och den går bra som f*n, bluddrar på tomgång men det beror väl på trimkamen trodde jag. ska försöka riva oljetråget och se om jag kan skruva runt kolvarna underifrån ihelgen.

Någon som varit med om detta?
Mr406

Re: Vända kolvarna fel 205 gti 8v

Post by Mr406 »

har nog aldrig varit med om detta, men det är ju förlåtligt=)
Pilen på kolven skall peka mot avgasporten.. det kan påverka förbränningen av bränsleluftblandningen samt kompressionen.men fick du ordning på kolvarna :) ?
TALBOT sport

Post by TALBOT sport »

pilen ska peka mot kamremssidan.
Halleluja, it's a Talbot
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

TALBOT sport wrote:pilen ska peka mot kamremssidan.

Det är ju det han skriver. :roll:
danielr112

Post by danielr112 »

Morbidio wrote:
TALBOT sport wrote:pilen ska peka mot kamremssidan.

Det är ju det han skriver. :roll:

men det var inte det mr406 skrev
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

okej alla experter, hjä'lp trådskaparen istället.
förövrigt så har jag inget svar på frågan.... :lol:
danielr112

Post by danielr112 »

efter min nedplockning så skulle ja dra slutsatsen att det inte skulle spela så jättestor roll.

eftersom urgrpningen och fasningen har väl istortsett bara som syfte att få luften att snurra så den blandas runt? iallfall ska ju inget skadas :wink:
Loffas

Post by Loffas »

o gtins ventiler går inte så långt ner som på j4 så de e nog lugna puckar
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

daromer wrote:efter min nedplockning så skulle ja dra slutsatsen att det inte skulle spela så jättestor roll.

eftersom urgrpningen och fasningen har väl istortsett bara som syfte att få luften att snurra så den blandas runt? iallfall ska ju inget skadas :wink:

Kolvbulten sitter inte i centrum på kolvarna heller, det lär bli ökat slitage om de sitter vända åt fel håll.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by danielr112 »

Claes B wrote:
daromer wrote:efter min nedplockning så skulle ja dra slutsatsen att det inte skulle spela så jättestor roll.

Kolvbulten sitter inte i centrum på kolvarna heller, det lär bli ökat slitage om de sitter vända åt fel håll.

hmm hur tänker du då? hur du än vänder kolven kommer det ju sitta snett eftersom veven sitter i mitten eller tänker ja fel?
Dennis.S

Post by Dennis.S »

daromer wrote:
Claes B wrote:

hmm hur tänker du då? hur du än vänder kolven kommer det ju sitta snett eftersom veven sitter i mitten eller tänker ja fel?

helt rätt, grejen är den att kolvbulten ska sitta snett för tt minska belastningarna då kolven vänder. Bara det att den ska sitta snett åt rätt håll, det vill säga bakåt i rotationsriktningen ;)
- Mitsubishi Lancer Evolution IV RS -97
- Skoda felicia kombi -96
- Vw Passat -91
- Volvo 745 -91

http://www.garaget.org/DennisS
danielr112

Post by danielr112 »

Rotten_to_the_core wrote:
daromer wrote:
Claes B wrote:

helt rätt, grejen är den att kolvbulten ska sitta snett för tt minska belastningarna då kolven vänder. Bara det att den ska sitta snett åt rätt håll, det vill säga bakåt i rotationsriktningen ;)

då hänger jag med... men då till frågan hur sitter den på mi16 kolvarna? för det finns ju kolvar me den i mitten...
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Risken är att quench:en får fel funktion .... alltså den delen där kolven/toppen ligger extremt nära varandra för att åstadkomma en snabbare+mer kontrollerad förbränning. JAZ kolvarna har väl en lutande urgröpning i kolvtoppen om jag inte minns fel ?

Då kan det definitivt påverka motorgången.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
TALBOT sport

Post by TALBOT sport »

vi jobbar på samma ställe jag och mcnick. kolvarna blev vända i helgen så allt e frid och fröjd nu :D
Halleluja, it's a Talbot
205GTI-88

Post by 205GTI-88 »

TALBOT sport wrote:vi jobbar på samma ställe jag och mcnick. kolvarna blev vända i helgen så allt e frid och fröjd nu :D

ok d e bra ju, för d e så att kolvarna ska ju helst va på det hållet dom e menade att vara för att, manteln är grövre på ena sidan av kolven för att kolven blir "sne" om man säger under förbränningen åt d hållet vevaxeln snurrar så kolven inte trycker rakt ner mot axeln utan snett åt det hållet axeln snurrar så d blir mer slitage som många ovan sakt. :wink:

MVH
405t16x4 - T04E IC i fronten
Atlas 17ton påviktad ca 19ton nu med rälshjul.
Honda NSR 125cc utan hjul..
Yamaha Chappy 50cc med 125cc motor trimkam o högkomps kolv o portad topp.
Volvo 142 bur, glasfiber flippfront och 4länk med växellåds tunnel för v8
Volvo 940 b230fb 131hk
205Gti grå - Såld / skrotad
Volvo 740 trimmad förgasare - skrotad
Volvo 240 kawazaki grön - krockad + kabbe och såld
205Gti röd - såld
Image
folkrace

Följd fråga

Post by folkrace »

Nu har jag en följd fråga på samma ämne.
Jag har en ny orginal kolv/foder sats till en 90 tals v6
dock till en cittra men den är nog samma till peug.(kolv / 93mm)
Nu till min fråga jag har borrat ett Saab block och skall använda dessa kolvar de är märkta med bara en pil hur skall dessa monteras?
Får jag alltid en fel vänd kolv?Eller tänker jag galet nu!
snusmummriken

Re: Följd fråga

Post by snusmummriken »

folkrace wrote:Nu har jag en följd fråga på samma ämne.
Jag har en ny orginal kolv/foder sats till en 90 tals v6
dock till en cittra men den är nog samma till peug.(kolv / 93mm)
Nu till min fråga jag har borrat ett Saab block och skall använda dessa kolvar de är märkta med bara en pil hur skall dessa monteras?
Får jag alltid en fel vänd kolv?Eller tänker jag galet nu!

plana sidan ska va uppåt :) å armen neråt :)
406 -00 (silverpilen) vinterbil
205 CTI -88 sommarbil
Post Reply