Vilken motorolja är bäst?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
dude

Post by dude »

Denna diskution har säkert varit uppe förr men jag tar den igen :roll:

Många säger att biltemas oljor bara är skit och att den är mycket sämre jämfört med tex mobile 1 eller castrol. Vad är det som skiljer alla dessa oljor åt? Skulle vilja höra era åsikter om biltemas oljor!

Och dessutom, kan någon förklara skillnaden mellan delsyntet och helsyntet?

föresten, hur många liter rymmer en 205a gti? Vilken olja ska man ha?
205 GTi 88 *såld*
205 GTi 89 *brann upp*

Har dessvärre ägt 3 volvo :(

Porsche 930 turbo i garaget
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

1. Sök.
2. betala efter samvetet

ibland vill man känn att man kostar pååå, ibland vill man bara ha något som får bilen att gååå...
dude

Post by dude »

något annat svar?
205 GTi 88 *såld*
205 GTi 89 *brann upp*

danielr112

Post by danielr112 »

som jag sagt innan.. biltema skulle nog inte sålt oljan om den inte hållt den standarden en olja måste klara...

men sedan skiljer det ju också från olja till olja på toppegenskaperna...

jag kör på biltema.. men jag är snål.. dock inte biltema i de bilarna med finare motorer
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
dude

Post by dude »

hur många liter rymmer en 205a gti? Vilken olja ska man ha?
205 GTi 88 *såld*
205 GTi 89 *brann upp*

Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Skillnaden mellan delsyntet och helsyntet är mängden långa molekylkedjor i oljan.
En helsyntetolja är en högraffinerad mineralolja (eller nåt liknande), en delsyntetolja är en mineralolja där det är tillsatt en del helsyntet.
Vissa menar att om man ska köra på delsyntetolja så är det bästa att köpa en bra mineralolja och en bra syntetolja och blanda själv, det blir billigare och man har exakt koll på hur stor del syntetolja som blandas i till skillnad mot en färdig delsyntet där det inte framgår hur stor del som är syntetolja.

Hur Biltemas oljor står sig i konkurransen har jag inte en aning om, men jag resonerar som så att om jag köper en känd kvalitetstillverkares olja kan det aldrig bli fel. Och priset på ett oljebyte är ju hursomhelst inte mer än en full tank så varför chansa på nåt billigt?
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by T.P »

biltemas olja görs av statoil. har en kompis som jobbat med att paketera den så det är nog inte så dålig olja
205mi16-89
205 dimma-89
406 hdi-00
406 hdi-01
406-turbo 98
306sr-95
306 gti-97
mm.mm
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Lite tyket svar men ändå riktigt tycker jag:
NY !

Byt ofta både filter och olja, viktigare än oljekvaliten i sig på en bil som i huvudsak körs på gatan.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Nik

Post by Nik »

snillet wrote:

Lite tyket svar men ändå riktigt tycker jag:
NY !

Byt ofta både filter och olja, viktigare än oljekvaliten i sig på en bil som i huvudsak körs på gatan.

Instämmer till 100%!
I synnerhet, köp bra märkesfilter!
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
Callek

Post by Callek »

http://www.performanceoilnews.com/oils_ ... oils.shtml
Vet inte hur opartiskt testet är osv, men rätt intressant läsning.
www.valhangt.se - Det är storleken som räknas.
Subaru Impreza -09

Åkte 106 Rallye -97

http://www.garaget.org/callekl
danielr112

Post by danielr112 »

olja är som pizza...
köp den dyra byt mera sällan eller köp den billiga och byt oftare...

i mitt fall så bryr sig inte magen om om jag tar den billiga eller dyra.. det är bara plånboken som gör det
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Barris Lombardo

Post by Barris Lombardo »

T.P wrote:biltemas olja görs av statoil. har en kompis som jobbat med att paketera den så det är nog inte så dålig olja

Den där killen har många kompisar och släktingar. På de flesta Svenska motorforum där olja diskuteras så är det någon som känner alt. är kusin eller brylling till honom.

STCS:
"Biltemas oljor kommer från statoil. Känner en ...

Autopower:
"jag har en kompis som har en kusin vars brorsa jobbar på Biltema"
"Har hört på omvägar av en kompis som varit i fabriken att det stod fullt med biltema-dunkar på produktionsbandet "

lazzat.se, olja till Pontiac:
"Jag har en kompis som har jobbat i oljahamnen i Nynäshamn. Han tappade upp oljor på plastdunkar..."

Audi club Schweden:
"En kompis har jobbat på oljeterminalen i nynäshamn där man tappar upp olja. Biltema och Statoil är precis SAMMA olja..."

På raggarportalen har man lita ennan uppfattning men ingen kompis:
"Biltema tar sin olja från Q8 och Mobil vad jag kunnat utforska och dom har INTE skitoljor."
Det i särklass hemskaste med BMW-ägare är nog att de tycks vara av uppfattningen att vi andra bilägare är avundsjuka på deras vrålåk.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Jo, kärt barn har många namn.

Vet iaf några personer som kör på biltema 5W-50 oljan i tävlingsmaskiner utan problem, snarare med stor framgång, bytes förvisso efter varje tävling så gott som... inte mycket till betyg på de tvättande tillsatserna :lol:
Hans Hellström

T.P
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by T.P »

oki ska ta reda på vad firman heter den ligger i kristinehamn i allafall och dom packar spolarvätska.bromsvätska. motorolja mm
205mi16-89
205 dimma-89
406 hdi-00
406 hdi-01
406-turbo 98
306sr-95
306 gti-97
mm.mm
zhabul

Post by zhabul »

Efter att ha provsmakad flera oljor bl. a. biltema konstaterar jag att ingen av de smakar specielt bra.

Skämt åt sidan, jag har inget emot biltema men jag gärna köper castrol. Skulle jag köra på biltema skulle jag alldrig våga varva till varstop eller resa genom tyskland i maxfart.

Jag har kanske fel eftersom det finns inga veteskapliga bevis att deras olja är skit.
Nik

Post by Nik »

En sak man kan ta i beaktande är vilka oljetemperaturer som är aktuella. På en 205:a som ligger runt 80-100 grader så spelar det kanske inte så stor roll. En race-bil med bra kylning som också landar på max 100 grader är heller inte så kinkig. Men en 206 GTI/RC som toppar på 140 vid bankörning ska man nog vara lite mer eftertänksam med.

En stor skillnad bland oljornas kvalitet avspeglar sig just i hur snabbt oljan bryts ner vid höga oljetemperaturer. En billig olja blir kanske sunkig redan efter ett banpass medan en dyrare olja avsedd för lite högre temperaturer bättre står emot och behåller sin smörjförmåga bättre.
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Nik wrote:En sak man kan ta i beaktande är vilka oljetemperaturer som är aktuella. På en 205:a som ligger runt 80-100 grader så spelar det kanske inte så stor roll. En race-bil med bra kylning som också landar på max 100 grader är heller inte så kinkig. Men en 206 GTI/RC som toppar på 140 vid bankörning ska man nog vara lite mer eftertänksam med.

En stor skillnad bland oljornas kvalitet avspeglar sig just i hur snabbt oljan bryts ner vid höga oljetemperaturer. En billig olja blir kanske sunkig redan efter ett banpass medan en dyrare olja avsedd för lite högre temperaturer bättre står emot och behåller sin smörjförmåga bättre.

uhm, skriver under på detta, även om jag inte har "ban" erfarenhet av det utan erfarenhet från gatkörning med bilar utan oljekylning. Bättre oljor har stått sig bättre för mig då, när man har rent ut tokkört alltså.
Hans Hellström

Khaouti

Post by Khaouti »

Tycker att syntetoljor av typen 5w- 50 alt 5w- 40 funkar bra för min gamla 405:a.

Under kalla nätter så gör en olja med bra egenskaper även under stark kyla ganska mycket.

Motorn smörjs direkt och det blir en jämn körning medan med en sämre olja av typen mineralolja 10w-40 så får motorn jobba en minut på högvarv innan bilen går normalt.

Men min bil är lite äldre och behöver lite finare presenter....
Ali Khaoua - Göteborg
Elisedal IS är mitt lag.
zhabul

Post by zhabul »

Nik wrote:En sak man kan ta i beaktande är vilka oljetemperaturer som är aktuella. På en 205:a som ligger runt 80-100 grader så spelar det kanske inte så stor roll. En race-bil med bra kylning som också landar på max 100 grader är heller inte så kinkig. Men en 206 GTI/RC som toppar på 140 vid bankörning ska man nog vara lite mer eftertänksam med.

Jag är ganska ny inom Peugeot men mina två förre-detta Audi bilar som hade tempmätare för olja alltid låg runt 130 grader efter par timmar vid maxfart i södra europa.
Och det var inga race motorer en V6 på 174 hk och en femma på 136 hk. Altså standard bilar.
Nu har jag olje temp mätare på 406 så vi få se denna sommar om franska bilar har bättre olje kylning.
Dart

Post by Dart »

bästa oljan jag kört med är Caterpillars mineralolja för dieselmotorer. Körde jag med i min pontiac. 8)
Annars köper jag dunkar från hydro nere i hamnen. Bra mycket billigare än att handla av mack/mekonomen eller dylikt.
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES

Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
Post Reply