Nu blir det inte riktigt representativt med bilder på min rostiga 309-axel, men det ger en hint iaf.
EDIT: Genomskärning för att ge ett begrepp om var vi borrar:
Vänster sida:
Detta är den viktigaste sidan eftersom man måste tänka lite. Om inte hjulet är utfjädrat, t ex p g a att bilen står på backen, måste du ta hänsyn till att torsionsstaven för vänster hjul passerar axelröret ganska nära. Om du sätter nippeln 45° från horisontalplanet så är du på säkra sidan. Du får då dessutom lite mer plats för gängverktygen. Lockas inte att borra alltför långt ut eftersom det då blir svårare att gänga.
I sidled ska nippeln sitta ungefär mitt på sektionen som är lite tjockare, dvs ca 7-8 cm från där bakaxelröret är anslutet till den smidda/gjutna ramen som i sin tur håller bl a torsionsstavarna. Så träffar du ungefär mitt emellan de två lager som lagrar svingarmen.
Välj helst en gängtapp utan spets. Diametern på gängan spelar ingen roll, men välj förstås en gänga på nippeln som det finns tapp till. M6 är nog vanligast.
Eftersom axelröret är ca 3 mm tjockt och det är bara 2-3 mm spalt in till röret som lagrar svingarmen, svingarmstappen, kan det vara svårt att få gängtappen att ta. Var inte rädd för att borra en bit in i det innanliggande röret för att få mer plats för gängtappen, men försök att inte borra igenom eftersom stora delar av fettet då hamnar där det inte gör nån nytta.
Svingarmstappen blir inte försvagad till betydelse ens vid en genomborrning, den är dessutom härdad, så det är jobbigt att borra igenom. Om du trots allt skulle råka göra ett hål igenom, försök att plugga det med t ex papper innan du skruvar i nippeln.
Tänk också på att gängorna på smörjnipplar ofta är koniska så du behöver inte bryta gängan till full diameter för att nippeln ska ta gäng.
Om du borrat en bit in i den innanliggande axeln för gängtappens skull kan det vara läge att hissa eller sänka hjulet/spindel innan du skruvar i nippeln för att undvika låsning.
Oavsett hur du borrat hålet så är det ju inte bra om nippeln träffar den inre axeln, men det är heller ingen katastrof, det är ingen lagerbana där inne och delarna sliter in sig mot varandra. Nippeln nöts ned ganska snabbt.
Höger sida:
På samma sätt som vänster sida, men här kan man sätta nippeln lite högre upp om man vill eftersom torsionsstaven nästan inte rör sig i höjdled här:
Klart å betalt:
Kommentarer:
Det är baksidan av axelröret jag beskriver och bara du minns att det ska borras ungefär mitt på den lite tjockare delen ca 7-8 cm innanför de gjutna/smidda så kan det inte gärna gå fel.
Om bilen står på hjulen, tänk på utfjädringen av torsionsstaven på vänster sida.
Pumpa i mycket fett, men om det börjar pysa ut genom yttre lagringen (mot svingen) är det lika bra att sluta.
Blås rent efter borrning och gängning, men det kommer att hamna spån inne i axeln vad du än gör. Detta är dock ett acceptabelt "offer". I synnerhet om du gör detta i syfte att förlänga livet på en lagring som håller på att ta slut.
Vanligt "grå-fett" funkar utmärkt.
fettnippel smörjnippel fettnipplar smörjnipplar nippel nipplar bakvagn bakaxel 106 205 206 306 309 405 AX ZX montering montera gänga gängning borra borrning bakfjädring