Kylarvätske läcka igen, 205 GTI
Kylarvätske läcka igen, 205 GTI
Jaha, då läcker bilfan kylarvätska igen. Framifrån sett så kommer vattnet på vänster sida av motorn. nästan rakt ner i från stöddämparfästet. Kanske något åt höger. Men det är i alla fall på passagerarsidan av bilen. Någon som har en sprängskiss på kylarsystemet i 205:an så att jag kan kolla in vilken slang det kan vara? Ser inte läckan varken uppifrån eller underifrån. Har inte lyft bilen än och kollat seriöst under men tänkte om man får ritningen kanske man vet var man ska kolla när man väl lyfter.
Sitter en tjock slang med ett stål(?) rör på från vattenpumpen till kylaren (tror ja), de röret brukar rosta sönder å börja läcka, ganska troligt att de e de, annars kan de ju va vattenpumpen oxå iof...
Ta bort hjulet h.f. (färdriktining) å skruva bort plastkåpan som sitter innanför, då ser man röret (och slangen) klart å tydligt!
Ta bort hjulet h.f. (färdriktining) å skruva bort plastkåpan som sitter innanför, då ser man röret (och slangen) klart å tydligt!
/Fredrik Fröberg
Numera Peugeot-lös...
Numera Peugeot-lös...
Ok, det röret och slangen syns ganska tydligt uppifrån i motorrummet dessutom och det ser väldigt fräscht ut så jag tror inte att det är det... Men jag ska självklart kolla..
lite jobbigt nu när det börjar frysa till när man får fylla på vatten. måste ju ha massa kylarvätska också.. typ som att hälla ut det på gatan för f*n... inte billigt... får åka till ullared oftare och köpa kylarvätska där. 5 liter för 40 kr
lite jobbigt nu när det börjar frysa till när man får fylla på vatten. måste ju ha massa kylarvätska också.. typ som att hälla ut det på gatan för f*n... inte billigt... får åka till ullared oftare och köpa kylarvätska där. 5 liter för 40 kr
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

-
Guest
- SpeedAbuser
SpeedAbuser wrote:Testa att täta med kanel (jag skämtar inte).
Ingenting att rekommendera som permanent lösning, men om det bara är en liten läcka så kan det mycket väl hjälpa att täppa till provisoriskt.
Vad gör kanel för verkan!??
MagnusOhlsson.se
Peugeot 405 mi16 -89 - Skrotad - Spisen är kvar!=)
Peugeot 306 XSI -96 - Såld
Peugeot 106 Rallye - Snövit
Delägare av Peugeot 205 mi16. - Turbobygge, Status: Laddar 0,5 - 0,6. Extra sprut på gång.
http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... hp?t=56598
Medlems# 1219
Mange!
Peugeot 405 mi16 -89 - Skrotad - Spisen är kvar!=)
Peugeot 306 XSI -96 - Såld
Peugeot 106 Rallye - Snövit
Delägare av Peugeot 205 mi16. - Turbobygge, Status: Laddar 0,5 - 0,6. Extra sprut på gång.
http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... hp?t=56598
Medlems# 1219
Mange!
Om man nu skulle för sig att riva loss alla slangar. finns det då ett billigare alternativ än original delar att tillgå? Jag vet att de är inte billiga annars nämligen för jag köpte en 20 cm lång slangbit innan i vår när den läckte och den kostade runt 150-200 kr...
Och finns det i haynes bild på alla slangar? Eller har någon sprängskiss på det?
Och finns det i haynes bild på alla slangar? Eller har någon sprängskiss på det?
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

Det kan inte stämma! Jag kollade nyligen vad slangen mellan termostathuset och kylet (den som är grenad ner till oljekylet) skulle kosta. Bara den gick loss på 1200:-
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
Founder of Peugeot Sport Club of Sweden since 1996