Fläktar,kylning & temp.

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
erik500

Fläktar,kylning & temp.

Post by erik500 »

behöver hjälp med ett stort problem.

Min temp var ca 70 grader vid normal körning och steg till 100 drygt vid köer. Ingen fläkt fungerade.

Jag bytte termostat och då hamnade tempen på 82 grader vid normal körning. Men när jag sitter i köer eller kör sakta stiger tempen upp till 100 grader, och ibland ser det ut som den går över det också. Har inte vågat chansa utan stängt av bilen.

Nu har iaf ena fläkten börjat gå igen, den startar vid strax över 90 grader. Men då går den på full fart i några sekunder, sen slutar den, sen efter en stund startar den igen i ett par sekunder.

Vad kan vara fel, borde den inte gå hela tiden och borde inte båda gå?
Har kollat alla säkringar, så långt kan jag.
Vad orsakar detta? lite jobbigt att alltid vara rädd i köer. Är det givaren? Vart i så fall sitter den? Vad ska man göra?

Är en 406 1997 automat med ac (fungerar troligtvis inte)
danielr112

Post by danielr112 »

låter ganska normalt att den går av och till

och föresten prova sökfunktionen.. har precis varit uppe 2 precis likadana trådar på 2 dar :wink:
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
erik500

Post by erik500 »

Jo, jag har sökt lite men inte hittat riktigt vad jag letade efter.

Tanken var nu att byta termostatgivare. Men det finns ingen sådan när man har AC va? Det är något annat då eller?
danielr112

Post by danielr112 »

erik500 wrote:Jo, jag har sökt lite men inte hittat riktigt vad jag letade efter.

Tanken var nu att byta termostatgivare. Men det finns ingen sådan när man har AC va? Det är något annat då eller?

byt termostaten.. för vid normal körning ska tempen ligga högre än 70 grader.. åtm 80-85
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
erik500

Post by erik500 »

jag har bytt termostaten för 3 dagar sedan. Innan dess låg tempen på 70 grader och nu 82
Johan Jatko

Post by Johan Jatko »

Och det är inte samma fel som i min då? Tänkte om det kanske är kopplat likadant som på 405:or med ac? För om en av reläerna i fronten inte slår till så går ingen av fläktarna på lågfart (seriell matning), och sedan på högfart så slår bara en av fläktarna på(parallell matning)?
Det var bara att se över kontakterna så funkade det fint för mig, hade samma problem.
-94 405 Mi16, såld & krockad!
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
erik500

Post by erik500 »

Johan Jatko wrote:Och det är inte samma fel som i min då? Tänkte om det kanske är kopplat likadant som på 405:or med ac? För om en av reläerna i fronten inte slår till så går ingen av fläktarna på lågfart (seriell matning), och sedan på högfart så slår bara en av fläktarna på(parallell matning)?
Det var bara att se över kontakterna så funkade det fint för mig, hade samma problem.

Det låter precis som min. Skall kolla det direkt i helgen. Tänkte på om man ska ha nya relän, är alla lika eller är de olika? Svårt att hitta på mekonomens hemsida.
Johan Jatko

Post by Johan Jatko »

Det finns (på min iaf) 3 st relän ovanför fläktarna om du tar bort grillen. Jag fick meckla litegrann innan jag fick till det, dålig kontakt är rätt vanligt.
Börja med att rengöra/spraya i kontakterna. Kan börja funka då, för mig funkade det ett par dagar så vart det dålig kontakt igen. Men efter att jag tog och bände litegrann i kontakterna så att hanarna klämmer lite mer mot honorna så har det funkat perfekt!!
Tips: koppla loss jorden från batteriet innan du börjar...
erik500

Post by erik500 »

Ok, tack för tipset. Ska kolla det så fort jag kommer hem om 2 dagar. Hoppas man slipper köer tills dess.
erik500

Post by erik500 »

Men om man nu skulle behöva byta relä, är alla samma eller är de olika?
Johan Jatko

Post by Johan Jatko »

För mig så var alla tre likadana, men det ser du nog snabbt när du är där och håller på.
erik500

Post by erik500 »

Stannade på en mack idag och tog bort grillen och kollade på alla relän. Dom såg helt ok ut enligt min mening. Men jag vet ju inte om de är trasiga. Det jag upptäckte idag när tempen hamnade på 100 grader var att det klickade till från något relä lite då och då. Men inget hände. Så den kanske försöker sätta igång fläktarna men något relä kanske inte funkar.

Hade tänkt byta alla relä när jag kommer hem. Men är lite osäker på om det är samma eller olika relä. När man kollar på mekonomen finns bara 2 sorter. 4 stift och 5 stift. Dom kostar 28 kr. Funkar dom? Känns som det inte är rätt.

Sen hade jag tänkt byta termostatgivare, men det finns väll ingen sådan när man har ac? Kollade på termostathuset. Där finns en blå,grön och brun kontakt. Sitter det en sådan där? såg ut som den satt längst ner under den gröna? Stämmer det?
Johan Jatko

Post by Johan Jatko »

Men försök först av allt iaf att spraya lite 2-26 och kolla så att kontakterna är rena och trycker mot varandra så att det blir kontakt. Onödigt att byta om det inte behövs...
erik500

Post by erik500 »

Jag ska testa och spraya lite. Testade idag att koppla bort kontakten (den bruna) kommer inte på vad den heter, men iaf den som styr fläktarna. Då gick ena fläkten i full fart. Så jag vet inte hur man ska tyda detta, är det ett relä som gör att den andra inte gick, eller är den helt enkelt paj?
Benjamin

Post by Benjamin »

Det betyder att ett av reläena på sidan switchar och det mittre.
-=405 T16 -93=-
Lite Mi16 bilder
Fabricati Diem, Pvnk!
Post Reply