bitron, byte?
bitron, byte?
Har läst så mycket jag kunnat på forumet för att försöka få mitt svar.
Jag hade tänkt byta termostatgivare. Dvs mina fläktar fungerar inte.
Sen läste jag om jag minns rätt att om man har ac så har man inte en sådan, utan en sk bitro? Är det samma sak?
Som jag förstår det så sitter den på termostathuset. Såg ut som den satt under den kontakt som var längst ner, den gröna. Men har för mig att det skulle vara den bruna. Men i vilket fall. Är det samma princip. Att man skruvar ut den gamla och sätter i den nya?
Sen hittade jag inget sk bitro på mekonomen. Kanske är samma som termostatgivare?
Vet att det finns 100 trådar om detta, men hittade inte riktigt skillnaden på de två.
Jag hade tänkt byta termostatgivare. Dvs mina fläktar fungerar inte.
Sen läste jag om jag minns rätt att om man har ac så har man inte en sådan, utan en sk bitro? Är det samma sak?
Som jag förstår det så sitter den på termostathuset. Såg ut som den satt under den kontakt som var längst ner, den gröna. Men har för mig att det skulle vara den bruna. Men i vilket fall. Är det samma princip. Att man skruvar ut den gamla och sätter i den nya?
Sen hittade jag inget sk bitro på mekonomen. Kanske är samma som termostatgivare?
Vet att det finns 100 trådar om detta, men hittade inte riktigt skillnaden på de två.
Peugeot 406 2,0 kombi 1997
Den bruna styr fläktarna. Den blåa ger vätsketempen för motorstyrningen.
Den gröna vet jag inte vad den gör.
http://picasaweb.google.com/kretslopp/P ... 8454457810
Den bruna givaren är en termistor. Dvs ju värmen reglerar resistansen.
I den här öka resistansen ju varvare den blir.
Mest troligt är att du har samma fel som jag iom att avbruten kontakt med denna givare innebär att fläktarna går på fullt ös.
http://picasaweb.google.com/kretslopp/P ... 0382691810
Så ser bitron-boxen ut hos 405:orna iaf. Sitter allra längst fram i vänster hörn precis under blinkersglaset. Kan naturligtvis inte garantera att den sitter där i 406.
Startar inte ena fläkten ens när ac:n är igång?
På min startar höger fläkt (i färdriktningen) var femtonde sekund och går i 7 sekunder varje gång när ac:n är påknäppt.
Fläktarna är avsäkrade med en 30A säkring. Kolla den också.
Den gröna vet jag inte vad den gör.
http://picasaweb.google.com/kretslopp/P ... 8454457810
Den bruna givaren är en termistor. Dvs ju värmen reglerar resistansen.
I den här öka resistansen ju varvare den blir.
Mest troligt är att du har samma fel som jag iom att avbruten kontakt med denna givare innebär att fläktarna går på fullt ös.
http://picasaweb.google.com/kretslopp/P ... 0382691810
Så ser bitron-boxen ut hos 405:orna iaf. Sitter allra längst fram i vänster hörn precis under blinkersglaset. Kan naturligtvis inte garantera att den sitter där i 406.
Startar inte ena fläkten ens när ac:n är igång?
På min startar höger fläkt (i färdriktningen) var femtonde sekund och går i 7 sekunder varje gång när ac:n är påknäppt.
Fläktarna är avsäkrade med en 30A säkring. Kolla den också.
ok när jag sett dina bilder så ser jag vad bitron är. Men tillbaka till den bruna kontakten. Det är alltså där fläktarna styrs. Kan man inte byta ut den? FInns ju en sk termostatgivare på biltemas hemsida, som en stor bult med kontakter som man kan skruva i. Finns det en sådan där som man kan byta?
[/url]
[/url]
Benjamin wrote:Jaha, då har du ett roligt fel.![]()
Går den bara i några sekunder säger du?
Kolla över alla kontakter vid reläerna.
Det är så att när fläktarna ska gå på halvfart switchar det vänstra reläet.
Vid högfart switchar alla tre relän.
Precis, den går bara i några sekunder åt gången.
kollade där idag och det såg ok ut. Men jag vet ju inte om något relä är trasigt. Men när motortempen är 100 grader så kan man höra ett klickande ibland utan att något händer.
Tänkte att det bästa kanske är att byta alla relä för att vara på säkra sidan, men enligt mekonomens hemsida finns det bara två olika relä, dom kostar 28 kr. Vet ej om det är rätt. Är alla relä likadanna eller är de olika?
Ja de är likadana. Det är helt vanliga standardreläer.
Jag tror att du inte kan byta ut den givaren mot en standard sådan.
Den är ganska enkel att kolla (men bökig att ta lös
)
Mät stiften på givaren med en multimeter och värm på givaren med en varmluftspistol.
Går resistansen upp när den blir varm fungerar den.
Jag tror att du inte kan byta ut den givaren mot en standard sådan.
Den är ganska enkel att kolla (men bökig att ta lös
Mät stiften på givaren med en multimeter och värm på givaren med en varmluftspistol.
Går resistansen upp när den blir varm fungerar den.
Men du. Det reläet som sitter längst åt förarsidan.
Korstlut det, kommer inte ihåg i huvudet vilka nummer det är om det är 31 och 56 eller 58 eller vad det står men det är de två anslutningar som har grova kablar.
Här är det beskrivet hur det fungerar på 306:an och det är samma på 405 så det lär nog vara samma system på din.
http://www.peugeotlogic.com/workshop/ws ... fanop1.htm
Du ser här ovan.
Vänster relä är aktiverat. Båda fläktar matas med ström i serie.
Tar du bort reläet och kortsluter kontakten ska båda fläktar gå i lågfarten.
Vad händer om ena fläkten är trasig? Då kanske den inte kan jorda och därmed borde inte andra fläkten gå heller.
Eller så jordar den ändå och då går högra fläkten i fullt ös.
Korstlut det, kommer inte ihåg i huvudet vilka nummer det är om det är 31 och 56 eller 58 eller vad det står men det är de två anslutningar som har grova kablar.
Här är det beskrivet hur det fungerar på 306:an och det är samma på 405 så det lär nog vara samma system på din.
http://www.peugeotlogic.com/workshop/ws ... fanop1.htm
Du ser här ovan.
Vänster relä är aktiverat. Båda fläktar matas med ström i serie.
Tar du bort reläet och kortsluter kontakten ska båda fläktar gå i lågfarten.
Vad händer om ena fläkten är trasig? Då kanske den inte kan jorda och därmed borde inte andra fläkten gå heller.
Eller så jordar den ändå och då går högra fläkten i fullt ös.