idiot-tråd ('Våga fråga'-tråd )
Benjamin wrote:Haynes-böckerna brukar det stå.
Men framvagnsgrejor och låsmuttrar det drar man tills det sitter.
Sånt lär man sig.
Aha okej. För jag har funderar på att byta ut lite delar i framvagnen som länkarm och krängningshämmare. Men jag har mest varit lite nojigt över att få det att sitta åt när man monterar ihop allt. Så det är bara att dra åt som f*n?
Jag har åtminstonde lärt mig massor nu.
206 GTi -01 - Såld
Toyota Supra MKIV 6spd TT -96
Högerstyrt!
Toyota Supra MKIV 6spd TT -96
Högerstyrt!
- Mozzarella
André V wrote:Förresten, gasen i botten med moderna drive-by-wire-bilar är inte detsamma som vidöppet spjäll, utan bara en stilla önskan om att få accelerera maximalt. Styrsystemet bestämmer sedan vilken spjällvinkel som är optimal.
Jag har ett liknande system i min bil, visserligen inte lika modernt,men det kallas för flickvän
Citroen Jumpy -98
- danielr112
Mangie wrote:Det som kallas värmepaket, vad är de? Ser ut som, sitter ofta vart, gör så att.... av ni fattar frågorna
en luft/vatten växlare
gör luften varm till bilen och sitter ofta i mitten eller på passagerarsidan under instrumentpanelen
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
I bilar som kör med 5 ventiler per cylinder(20v på t.ex audimotorer om jag minns rätt), vad har den femte ventilen för funktion?
Är det till avgas, insug eller nåt helt annat?
Vad är fördelen jämfört med 4 ventiler?
Om det ger mer effekt, varför används inte 5 ventiler i alla motorer?
Jag får inte riktigt ihop det, min tanke är att den är placerad mitt bland alla andra ventiler, men då hamnar den ju varken på insugs- eller avgassidan
Jag får inte riktigt ihop det, min tanke är att den är placerad mitt bland alla andra ventiler, men då hamnar den ju varken på insugs- eller avgassidan
Krille84 wrote:I bilar som kör med 5 ventiler per cylinder(20v på t.ex audimotorer om jag minns rätt), vad har den femte ventilen för funktion?
Man brukar använda 3 insugsventiler och 2 avgasventiler. Fördelen är att man får ut mer ventilarea än med 4 ventiler. Kanske finns andra fördelar också som annat utseende på förbränningsrummet, mer fördelaktig fyllning m.m. men det vågar jag inte uttala mig om.
Nackdelen är såklart högre mekaniska förluster och mer komplicerad konstruktion, så de flesta tillverkare tycker nog att det kostar mer än det smakar. Image-mässigt kan det såklart ha viss betydelse också.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
coilover vet jag ju vad det är men v*f*n betyder det?
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Krille84 wrote:I bilar som kör med 5 ventiler per cylinder(20v på t.ex audimotorer om jag minns rätt), vad har den femte ventilen för funktion?
VÄLDIGT bra fråga.. det är något jag med har funderat över faktist..
Volkswagen Passat Variant TDI170 DSG 4Motion 2011
Ah! löjligt namn
Som det mesta, det skulle vart ett ord på latin istället.
"spiralusdämpus"
"spiralusdämpus"
Peugeot Sport Club | CREW
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Benjamin, där måste jag rätta dig. Alla fjäderben där fjädern är runt dämparbenet/kolven är faktiskt av coilover-typ. Men sen finns det höjdställbara coilovers och det är det man menar i dagligt tal.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
Benjamin wrote:Det har väl blivit lite som när man "diffar". Det man menar är att ens diff har en diffbroms av nåt slag men säger att den är diffad.
Du menar typ följande: http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story ... 80,00.html
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla 
Nik wrote:Benjamin wrote:Det har väl blivit lite som när man "diffar". Det man menar är att ens diff har en diffbroms av nåt slag men säger att den är diffad.
![]()
Ja herre jeflar...
Nik wrote:Benjamin wrote:Det har väl blivit lite som när man "diffar". Det man menar är att ens diff har en diffbroms av nåt slag men säger att den är diffad.
![]()
Hahaha, det var det värstaste på länge.
Hittade en rätt bra tråd om detta på NordicAudi.
Kamaxlar och ventiler
1.8T motorn finns 5 ventiler per cylinder. 2 för avgaserna, och 3 för insugningsluften. Anledningen till att man har hela 5 ventlier per cylinder är att man vill ha ett så sfäriskt förbränningsrum som möjligt, samt en så obehindrad "andning" av motorn som möjligt. Det sistnämnda bidrar till en högre fyllnadsgrad av luft i cylindern, vilket även påverkas av kamaxelns utformning. Det är kamaxelns konstruktion som avgör timingen för öppning resp stängning av ventilerna. Det finns två överliggande kamaxlar på 1.8T motorn. Den ena kamaxeln styr avgasventilerna och den andra styr inloppsventilerna. Den optimala timingen för öppning och stängning av ventilerna varierar med varvtalet. T.ex så kan det vara svårt att uppnå samma fyllnadsgrad på höga varv som på låga varv, då luften kräver viss tid på sig att fylla cylindern. Det kan alltså på höga varv vara motiverat att stänga inloppsventilerna senare än på låga varv. Därför har man på moderna motorer utan turbo ofta variabla kamaxeltider. På turbomotorer är timingen av ventilerna inte lika kritisk, eftersom man har ett övertryck i insugnings rören som pressar in luften, och man når en tillfredsställande fyllnad utan att behöva finlira med ventiltiderna. Därför är ofta kamaxlarna på turbobilar ganska "snälla". Ett byte till en optimerad kamaxel kan ge ett bättre "bett" på höga varv. Vid effekter över 350 hk behöver man modifiera insugs- och avgaskanaler, samt större ventiler, för att motorn skall kunna andas ordentligt.
Volkswagen Passat Variant TDI170 DSG 4Motion 2011