Min 205 gti är fortfarande konstig

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
kiiim

Min 205 gti är fortfarande konstig

Post by kiiim »

hejsan har försökt fixa detta felet i flera månader men inte lyckats till och med lämmnat in bilen 2 gånger på verkstad men inte hjälp... kan börja säga vad som e bytt nyligen på den :

Bränslefilter
4 tändstifft
4spridare (alla)
tändkablar
roter
fördelare
tändspole
olja Och filter
Generator (beg)
--------------------------

komptestad på alal cylindrar och visar fullt

Problemen med bilen : det kommer upp majonäs i locket där man fyller på olja vevhusventilationen .. en bilmekaniker sa det var normalt på vissa bilar. men iaf.. och ibland oregelbundet när man kör så börjar bilen rycka o hoppa och det händer just på 3000 RPM och då tänds K-lampan har provat att felsöka och fick då svaren:

12 Diagnostikstart

31 Blandningsregleringen (endast katalysatorbilar) Läckage i avgaser/insug eller bränsle tryck/typ

Den är ochså välldigt svårstartad både kall och varm tar mins 3 försök innan de ens hörs att den vill tända. och detta händer alltid .. välldig ireterande.. och nu vill jag verkligen ha hjälp med problemen.. så är välldig tacksam för svar , ideaer och tips.. MVH //KIM
205 GTI 1,9L
TALBOT sport

Post by TALBOT sport »

kolla så du inte har nån läcka runt insug. spreja med startgas och se om motorvarvet ökar. kan ju även va lambdan som e paj. mät upp den och se så den pendlar korrekt.

like this:

"The sensor can be tested for output by connecting to it a digital voltmeter, set to a 2v scale. Connect the +ve test lead to the sensor signal wire [See wire colours] and the -ve test lead to earth/battery -ve. The voltage produced should swing from app 0.2v to 0.8v and back around once per second. If the voltage is stuck high then the engine is probably running rich for some other reason. If stuck low then usually either a faulty Lambda Sensor, air leak or an engine running very weak for some reason."

http://www.lambdasensor.com/main/mtesting.htm

/Danne
Halleluja, it's a Talbot
dude

Re: Min 205 gti är fortfarande konstig

Post by dude »

kiiim wrote:hejsan har försökt fixa detta felet i flera månader men inte lyckats till och med lämmnat in bilen 2 gånger på verkstad men inte hjälp... kan börja säga vad som e bytt nyligen på den :

Bränslefilter
4 tändstifft
4spridare (alla)
tändkablar
roter
fördelare
tändspole
olja Och filter
Generator (beg)

Problemen med bilen : det kommer upp majonäs i locket där man fyller på olja vevhusventilationen .. en bilmekaniker sa det var normalt på vissa bilar. men iaf.. och ibland oregelbundet när man kör så börjar bilen rycka o hoppa och det händer just på 3000 RPM och då tänds K-lampan har provat att felsöka och fick då svaren:

12 Diagnostikstart

31 Blandningsregleringen (endast katalysatorbilar) Läckage i avgaser/insug eller bränsle tryck/typ

Den är ochså välldigt svårstartad både kall och varm tar mins 3 försök innan de ens hörs att den vill tända. och detta händer alltid .. välldig ireterande.. och nu vill jag verkligen ha hjälp med problemen.. så är välldig tacksam för svar , ideaer och tips.. MVH //KIM

jag har också någon vit äcklig sörja i oljepåfyllningen och när man gasar ur bilen ibland så känns det som om tändningen eller soppapumpen slår ifrån vid runt 4000 rpm! Vad sjutton kan det vara för fel?
205 GTi 88 *såld*
205 GTi 89 *brann upp*

Har dessvärre ägt 3 volvo :(

Porsche 930 turbo i garaget
danielr112

Post by danielr112 »

den vita smörjan "majonär" är helt normalt på dessa bilar. så är inte det som ställer till så att bilen inte går/är svårstartad
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
kiiim

Post by kiiim »

har kollat så jag itne hade nån läcka jag spräga duktigt med startgas runt insuuget,, men den varvade inte upp ett dugg...
205 GTI 1,9L
BeEmWe

Post by BeEmWe »

Luftmängdsmätare kan ge knackningar, hög förbrukning och att det misständer vid högre varv.
Allt löser sig, ta det bara lugnt.

Kör: BMW 540i Peugeot 106
Tidigare pärlor: BMW323 Peugeot 605 SRi Peugeot 405 SRi Alfa Romeo 75 Honda Accord 1.4 Opel Record 1.4 Renault 12 SAAB 96 V4
kiiim

Post by kiiim »

BeEmWe wrote:Luftmängdsmätare kan ge knackningar, hög förbrukning och att det misständer vid högre varv.

okok var sitter en Luftmängdsmätare och vad ksa jag göra åt den.. ska jag byta elelr ta bort eller? tacksamma för svar
205 GTI 1,9L
raffte

Post by raffte »

Uhs känns som detta felet är vanligt har ju en mi16 som beter sig lika dumt.. *läser med spänning vidare i tråden*
BeEmWe

Post by BeEmWe »

Vet inte vilken typ du har. 3 eller 4 kontakter?
Allt löser sig, ta det bara lugnt.

Kör: BMW 540i Peugeot 106
Tidigare pärlor: BMW323 Peugeot 605 SRi Peugeot 405 SRi Alfa Romeo 75 Honda Accord 1.4 Opel Record 1.4 Renault 12 SAAB 96 V4
Dennis.S

Post by Dennis.S »

iom att du får felkoder på bränsleblandningen så misstänker jag att det är luftmassemätaren, lambdasonden eller spjäll-lägesgivaren.
- Mitsubishi Lancer Evolution IV RS -97
- Skoda felicia kombi -96
- Vw Passat -91
- Volvo 745 -91

http://www.garaget.org/DennisS
205GTI-88

Post by 205GTI-88 »

luftmassemätaren sitter om du följer insuget så ser du gummirör typ och så en "låda" som det går en kontakt till det är luftmassemängdmätaren.
405t16x4 - T04E IC i fronten
Atlas 17ton påviktad ca 19ton nu med rälshjul.
Honda NSR 125cc utan hjul..
Yamaha Chappy 50cc med 125cc motor trimkam o högkomps kolv o portad topp.
Volvo 142 bur, glasfiber flippfront och 4länk med växellåds tunnel för v8
Volvo 940 b230fb 131hk
205Gti grå - Såld / skrotad
Volvo 740 trimmad förgasare - skrotad
Volvo 240 kawazaki grön - krockad + kabbe och såld
205Gti röd - såld
Image
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

205GTI-88 wrote:luftmassemätaren sitter om du följer insuget så ser du gummirör typ och så en "låda" som det går en kontakt till det är luftmassemängdmätaren.

Hittar du en luftmassemätare på 205:an så är det väldigt konstigt. :? Det sitter väl luftmängdsmätare på den?
205GTI-88

Post by 205GTI-88 »

Morbidio wrote:
205GTI-88 wrote:luftmassemätaren sitter om du följer insuget så ser du gummirör typ och så en "låda" som det går en kontakt till det är luftmassemängdmätaren.

Hittar du en luftmassemätare på 205:an så är det väldigt konstigt. :? Det sitter väl luftmängdsmätare på den?

same shit diffrent name :roll: :oops:
405t16x4 - T04E IC i fronten
Atlas 17ton påviktad ca 19ton nu med rälshjul.
Honda NSR 125cc utan hjul..
Yamaha Chappy 50cc med 125cc motor trimkam o högkomps kolv o portad topp.
Volvo 142 bur, glasfiber flippfront och 4länk med växellåds tunnel för v8
Volvo 940 b230fb 131hk
205Gti grå - Såld / skrotad
Volvo 740 trimmad förgasare - skrotad
Volvo 240 kawazaki grön - krockad + kabbe och såld
205Gti röd - såld
Image
danielr112

Post by danielr112 »

205GTI-88 wrote:
Morbidio wrote:

same shit diffrent name :roll: :oops:

no.

2 olika luft"mätare"
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Kirken

Re: Min 205 gti är fortfarande konstig

Post by Kirken »

kiiim wrote:hejsan har försökt fixa detta felet i flera månader men inte lyckats till och med lämmnat in bilen 2 gånger på verkstad men inte hjälp... kan börja säga vad som e bytt nyligen på den :

Bränslefilter
4 tändstifft
4spridare (alla)
tändkablar
roter
fördelare
tändspole
olja Och filter
Generator (beg)

12 Diagnostikstart

min bil va likadan byt såppa pump det gjorde jag så nu går det som ett skott...
ryck slangen på fulerailen å kolla om det har kommit eller luktar bensin där gör det inte det å är tort eller så...
så är det pumpen

sug även ur ev skit i tanken när du byter pump
så tror jag att de går sen...
Mvh Chrille
zilog

Post by zilog »

Är det inte så (vill minnas från eget ommappande av ECU:n) att på tomgång om nu trottelkontakten fungerar så styr inte LMM:en blandningen alls, samt när motorn är kall så har ej heller lambdan något att säga till om? Alltså borde det vara något annat än LMM och lambda om den inte vill starta kall?

Jag misstänker också bränsletillförseln alt tändningsrelaterat problem, eller trasig LMM i kombination med trasig/felinställd trottelswitch.
205GTI -89, RSV1000R -02
http://gnuffel.googlepages.com
Post Reply