Angående gasklockor till nivåreglering (T16,Mi16x4 etc)
Någon har nämnt för mig att dämpningen på T16 bakvagnen sitter i ett dämpblock och att klockan inte har någon dämpning.
Då börjar jag förstå det hela....att det bara en 1 klocka.
Troligen är den identisk med det som på citroen kallas ackumulatorklocka i så fall, den kostar inte många pengar.
Troligen är den identisk med det som på citroen kallas ackumulatorklocka i så fall, den kostar inte många pengar.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
snillet wrote:Någon har nämnt för mig att dämpningen på T16 bakvagnen sitter i ett dämpblock och att klockan inte har någon dämpning.
Jag har fått uppfattningen om att dämpningen sitter i klockan faktiskt.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Benjamin wrote:Ja, jag förstår inte hur det skulle kunna vara på nåt annat sätt om man läser schemat heller.
Man ser direkt om det sitter dämpning i klockan när den är lös. Har nog ingen klocka utan dämpning lös, men jag kan ta en bild på en med det ifall så önskas?
Klockan är ju fjädern också, alltså om den har dämpinsats är den både fjäder och dämpare i ett. Den på bilden har dämpning, annars skulle det vara tomt i mitten. Det som syns är bypasshålet och shimsen som dämpar oljans rörelse.
Hua.....hur hårt brukar en klocka sitta?
Jag har problem med ett revben som är lite knäckt sen i lördags så jag som vanligtvis är en ganska svag (;)) mekaniker får det ännu svårare att ligga under bilen och försöka dra lös klockan.
Är det lika bra att försöka hitta ett rör att förlänga kedjeavdragaren med på en gång?
Jag har problem med ett revben som är lite knäckt sen i lördags så jag som vanligtvis är en ganska svag (;)) mekaniker får det ännu svårare att ligga under bilen och försöka dra lös klockan.
Är det lika bra att försöka hitta ett rör att förlänga kedjeavdragaren med på en gång?
Dom BRUKAR lossa med kedjeavdragaren om dom inte suttit allt för j-la länge, men dom KAN sitta som berget.
Knäckte en kedjetång på en CX en gång, den klockan fick jag till slut svetsa fast lite metall i som jag kunder dra loss den med
Knäckte en kedjetång på en CX en gång, den klockan fick jag till slut svetsa fast lite metall i som jag kunder dra loss den med
Hans Hellström
Avdragare man sätter ett dragskaft och ett meterlångt rör gjorde susen.
Och skillnaden blev ju nästan magisk med ny klocka.
Lite lustigt dock att det förmodligen inte sitter nån dämpinsats i den gamla klockan.
Då verkar det ju ändå vara vid cylindrarna då?
Hoppas det inte gör nåt att det sitter det på klockan.
Och skillnaden blev ju nästan magisk med ny klocka.
Lite lustigt dock att det förmodligen inte sitter nån dämpinsats i den gamla klockan.
Benjamin wrote:Avdragare man sätter ett dragskaft och ett meterlångt rör gjorde susen.
Och skillnaden blev ju nästan magisk med ny klocka.![]()
Känns bilen komfortabel och stabil spelar det ju ingen roll vart dämpningen sitter, men det vore kul att veta!
TheDagger wrote:Benjamin wrote:Avdragare man sätter ett dragskaft och ett meterlångt rör gjorde susen.
Och skillnaden blev ju nästan magisk med ny klocka.![]()
Känns bilen komfortabel och stabil spelar det ju ingen roll vart dämpningen sitter, men det vore kul att veta!
Har glömt vem som sa till mig att dämpningen inte sitter i klockan på T16....
Men du borde kunna behålla komforten på landsväg och ända få snabbt ingripande hårdare dämpning vid hastig sväng, citroën systemet e lite klurigt på det viset, vid små/långsamma rörelser så flödar det genom "bypass" hålet, medans de fjäderbelastade shimsen i "dämparen" öppnar vid lite olika tryck på olika klockor.
En hel vetenskap i sig själv det där
Hans Hellström
Jodå, det känns stabilt och fint.
Det var rosefors som skrev det där om att dämpningen sitter i cylindrarna.
Och läser jag i min pärm om renovering av cylindrarna ser man ju det i änden av cylinderna sitter något som liknar en banjokoppling men också ser ut som dämpinsatsen som satt i min nya gasklocka.
Och läser jag i min pärm om renovering av cylindrarna ser man ju det i änden av cylinderna sitter något som liknar en banjokoppling men också ser ut som dämpinsatsen som satt i min nya gasklocka.
-
Team_Hink_Racing
- Guldmedlem

Benjamin wrote:Jodå, det känns stabilt och fint.
på min bx,sitter själva shimsen i banjon på hydral-cylindrarna,borde ju vara så på t16 oxå
Gemensam klocka för en axel gör att krängmotståndet för den axeln är frikopplad från fjädringen. Om man vill ha dämpning på krängrörelsen, så kan den inte sitta i klockan.
I princip skulle man kunna ha stryphål och ev symmetriska shims i sockeln för klockan där oljan passerar mellan hjulen för en separat krängdämpning, men jag antar att det är enklast att sätta dämpningen i cylindrarna som Hink skriver om man vill ha kombinerad dämpning för fjädring och krängning.
Om du tillför en extra dämpinsats så har du bara höjt dämpkrafterna. Om klockans strypning är mycket mer genomsläpplig än de som sitter vid hjulen kan det vara knappt märkbart. Men bilen beör kränga lika snabbt och mycket som tidigare.
Men jag har ingen aning om hur det ser ut i verkligheten från början, jag tyckte mig t o m minnas att det satt en klocka vid varje hjul.
Det måste ju sitta en rätt biffig krängningshämmare på T16 hursomhelst?
I princip skulle man kunna ha stryphål och ev symmetriska shims i sockeln för klockan där oljan passerar mellan hjulen för en separat krängdämpning, men jag antar att det är enklast att sätta dämpningen i cylindrarna som Hink skriver om man vill ha kombinerad dämpning för fjädring och krängning.
Om du tillför en extra dämpinsats så har du bara höjt dämpkrafterna. Om klockans strypning är mycket mer genomsläpplig än de som sitter vid hjulen kan det vara knappt märkbart. Men bilen beör kränga lika snabbt och mycket som tidigare.
Men jag har ingen aning om hur det ser ut i verkligheten från början, jag tyckte mig t o m minnas att det satt en klocka vid varje hjul.
Det måste ju sitta en rätt biffig krängningshämmare på T16 hursomhelst?
EN 14497