Hanspettersson wrote:Min klonkar med fram...åkte in på Pegg verkstan å dom sa att det var vänster styrled..skulle kosta 1900:- för en sida...utan hjulinställning Åkte sedan in på en annan verkstad å frågade vad dom skulle ha...1000:- för att byta på båda sidorna med material. Lite billigare! Och så tillkommer 800:- för hjulinställningen, men det hade ju inte Pegg verkstaden räknat med heller.
Sicket ocker!
Styrleden kostar väl 150 spänn på biltema och bytet gör man på max 10 min.
EDIT: Gör man det själv och byter en sida i taget så kan man skippa hjulinställningen. Det är bara att justera tills ratten pekar rakt!
Går väl även att mäta avståndet och/eller antalet gängor från styrleden till styrstaget innan man plockar bort den så man får samma vinklar när man monterar tillbaka.
Avståndet är nog säkrast att mäta ifall man byter till pirat som kanske skiljer en aning från original
Krille84 wrote:Går väl även att mäta avståndet och/eller antalet gängor från styrleden till styrstaget innan man plockar bort den så man får samma vinklar när man monterar tillbaka.
Avståndet är nog säkrast att mäta ifall man byter till pirat som kanske skiljer en aning från original
Exakt. Ofta kommer man spot on med den metoden, men annars funkar det utmärkt att kontrollera att ratten är rak så blir det automatiskt rätt.
Sen är det åas inte jättesvårt att mäta och justera toe själv heller, men det suger lite mer
vad kostar en krängningshämmare? Svårt å byta själv?
haft klonket i några månader nu, funderar på om man ska orka bry sig,...låter lite mer nu när jag har på sommardäcken...fattar inte vad de kan vara, verkar som att det kan vara många olika grejer.
Dom sa inget på besiktningen vilket jag också tycker är konstigt.
Mafghan wrote:vad kostar en krängningshämmare? Svårt å byta själv?
haft klonket i några månader nu, funderar på om man ska orka bry sig,...låter lite mer nu när jag har på sommardäcken...fattar inte vad de kan vara, verkar som att det kan vara många olika grejer.
Krängningshämmarstaget (k-staget, stabilisatorstaget) kostar tydligen 350 hos Mekonomen. Billigare än vad jag trodde, kanske beroende på att det är tillverkat i plast (brukar vara stål). Är inte svårt att byta själv. Vad gäller SBP är det en punkt de inte anmärker på eftersom felet är mest av "kosmetisk" karaktär.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11 Körde: 306 Roland Garros 1.8 -99 406 V6 3.0 Sport -01 206 GTi -00
Mafghan wrote:hmm ok, får kolla in det då. Ser man på det om det är där felet ligger?
Hissa upp bilen så att bägge framhjulen är i luften samtidigt. Ryck och dra i stagen på bägge sidor. Är det glapp i dem brukar man kunna känna det med bara handkraft.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11 Körde: 306 Roland Garros 1.8 -99 406 V6 3.0 Sport -01 206 GTi -00
Mafghan wrote:vad kostar en krängningshämmare? Svårt å byta själv?
Krängningshämmarstaget (k-staget, stabilisatorstaget) kostar tydligen 350 hos Mekonomen. Billigare än vad jag trodde, kanske beroende på att det är tillverkat i plast (brukar vara stål). Är inte svårt att byta själv. Vad gäller SBP är det en punkt de inte anmärker på eftersom felet är mest av "kosmetisk" karaktär.
Betalade 98:-/styck på mecca och de var helt i metall.
\Ö.
** Peugeot 307 SW 2005
Uppdaterad med 7" pekskärm
med GPS & backkamera.
Xenonkonverterat hel/halvljus.
Egenmonterad, avtagbar Kovil-Krok.
** Peugeot 307 XS 2006 Faceliftad
Uppdaterad med 7" pekskärm med GPS &
backkamera. Baslåda under förarstolen &
nya högtalare runt om.
Xenonkonverterat halv/helljus.
Eftermonterad Backspegel med