Temp givar kontakten?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Isuxs

Temp givar kontakten?

Post by Isuxs »

Har problem med avgas värdena på min Peugeot 605 SR (92). Har byttat Stiften och Fördelarlocket tändkablarna är kollade och funkar. På min Lokala Verkstad så sa dom att det kunde vara någon Tempgivar kontakt som var kass.. Var sitter isf den kontakten och kan det vara den? Tycker själv att det låter lite märkligt :? . Är så j*vla :evil: less på bilen nu, bara laga och laga besiktning på besiktning. Problemet är att man har lagt så mycket nu så man kan inte sluta nu!!! :x nu flög man på helt ny ombesiktning igen så nu hittar dom väl bara något nytt som inte är godkänt. Känns som dom har något imot min bil för dom är så äckligt petiga med hammrande och kollande så man blir spyfärdig!! min lamba var 0,01 för mycket och tack vare det så flög man på den jädren också! AAARGHH!!! Hjälp mig nu innan jag sätter bil fasen i ett träd och tar den på föräkringen!!!!! :x (var bara tvungen att avreagera mig lite)
Q Ball Racing

Re: Temp givar kontakten?

Post by Q Ball Racing »

Isuxs wrote:Har problem med avgas värdena på min Peugeot 605 SR (92). Har byttat Stiften och Fördelarlocket tändkablarna är kollade och funkar. På min Lokala Verkstad så sa dom att det kunde vara någon Tempgivar kontakt som var kass.. Var sitter isf den kontakten och kan det vara den? Tycker själv att det låter lite märkligt :? . Är så j*vla :evil: less på bilen nu, bara laga och laga besiktning på besiktning. Problemet är att man har lagt så mycket nu så man kan inte sluta nu!!! :x nu flög man på helt ny ombesiktning igen så nu hittar dom väl bara något nytt som inte är godkänt. Känns som dom har något imot min bil för dom är så äckligt petiga med hammrande och kollande så man blir spyfärdig!! min lamba var 0,01 för mycket och tack vare det så flög man på den jädren också! AAARGHH!!! Hjälp mig nu innan jag sätter bil fasen i ett träd och tar den på föräkringen!!!!! :x (var bara tvungen att avreagera mig lite)

tempgivaren sitter på toppen i bakkant mot torpedväggen till. du har 2 eller 3 stycken sitter där. och dom ger temp info till olika mottagare i bilen, motorbox, instrument, med mera. dom skiljs åt med olika färger. kommer dock ej ihåg vilken det är du ska ha, men det är bara att ohm mäta dom och se vilken som sticker iväg i mätvärde. temp givaren består av ett NTC motstånd, så det är lätt att mäta sig fram till vilken det är som är kass.
A good friend will come and bail you out from jail... but, a true rider will be sitting next to you saying, damn.... that was fun.
Isuxs

Post by Isuxs »

Men kan det vara den som spökar med alla avgasvärdena?
André V

Post by André V »

Isuxs wrote:Men kan det vara den som spökar med alla avgasvärdena?

Om styrboxen får signal från tempgivaren att motorn är kall kommer bärnsleblandningen att vara alldeles för fet när motorn är varmkörd. Detta leder till tokiga avgasvärden.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
BeEmWe

Post by BeEmWe »

Har du ingen läckage i avgassystemet. Finnst det inga koder att avläsa?
Allt löser sig, ta det bara lugnt.

Kör: BMW 540i Peugeot 106
Tidigare pärlor: BMW323 Peugeot 605 SRi Peugeot 405 SRi Alfa Romeo 75 Honda Accord 1.4 Opel Record 1.4 Renault 12 SAAB 96 V4
Isuxs

Post by Isuxs »

André V wrote:Om styrboxen får signal från tempgivaren att motorn är kall kommer bärnsleblandningen att vara alldeles för fet när motorn är varmkörd. Detta leder till tokiga avgasvärden.

Har du någon aning vad en sådan kan kosta ? och var man kan köpa en? :roll:
Last edited by Isuxs on Tue Apr 03, 2007 5:58, edited 1 time in total.
Isuxs

Post by Isuxs »

BeEmWe wrote:Har du ingen läckage i avgassystemet. Finnst det inga koder att avläsa?

Nja det borde det inte vara. har bytat från Kat hela vägen bak, sen har dom inte gnällt heller på besiktningen om det. så det borde som sakt inte vara det :)
Vilka koder tänker du på? Vi har för högt värde på förhöjd tomgång (2500rpm) alla andra gick ner när vi bytade fördelarlocket.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Det kan ju även vara katalysatorn som gett upp.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Isuxs

Post by Isuxs »

TheDagger wrote:Det kan ju även vara katalysatorn som gett upp.

Borde inte det ge utslag på fler värden? även på tomgång då alltså??
Mozzarella

Post by Mozzarella »

Isuxs wrote:
André V wrote:Om styrboxen får signal från tempgivaren att motorn är kall kommer bärnsleblandningen att vara alldeles för fet när motorn är varmkörd. Detta leder till tokiga avgasvärden.

Har du någon aning vad en sådan kan kosta ? och var man kan köpa en? :roll:

En sån givare kostar runt 200:- , Kanske en 50-lapp på någon skrot om du vill testa det istället men då kan du ju inte vara helt säker på att den funkar.
Citroen Jumpy -98
Isuxs

Post by Isuxs »

Mozzarella wrote:En sån givare kostar runt 200:- , Kanske en 50-lapp på någon skrot om du vill testa det istället men då kan du ju inte vara helt säker på att den funkar.

var nere nu innan och beställde en men han visste inget precis ännu om vad den skulle kosta :shock: .. så antingen får man en chock eller inte.. Men men man e ju så tvungen att få skiten lagad.. fick bara 10 dagar på mig från besiktningen att fixa felet.. :evil:
Isuxs

Post by Isuxs »

jaha då var man ner och skulle kolla om dom hade fått tag i någon sådan kontakt. Men svarat jag fick var
-det är för jobbigt för oss att leta efter en sånn, det blir billigare och lättare om du gör det själv-!! :shock:
Jaha tack för den du bilen får körförbud idag hur i H-vete ska jag kunna hitta en sånn i dag på 1H 30Min?? :cry: Kul när man litar på en verkstad och får ett sånt svar.. Tanten e galen här hemma och själv vill man bara gå och dra täcket över sig :cry: .

Någon som har en aning om var man kan hitta en Tempraturgivar kontakt till Insprutaren??
PlutoOrjan

vad är det för verkstad??

Post by PlutoOrjan »

Vad är det för verkstad som du varit på???
Verkar ju helt puckat bemötande...

Nu är du ju lite sent ute, men mekonomen bör ha en sådan kontakt!

Mvh Örjan.
** Peugeot 307 SW 2005
Uppdaterad med 7" pekskärm
med GPS & backkamera.
Xenonkonverterat hel/halvljus.
Egenmonterad, avtagbar Kovil-Krok.

** Peugeot 307 XS 2006 Faceliftad
Uppdaterad med 7" pekskärm med GPS &
backkamera. Baslåda under förarstolen &
nya högtalare runt om.
Xenonkonverterat halv/helljus.
Eftermonterad Backspegel med
autoavbländning.
Isuxs

Post by Isuxs »

Fick tag i den nu idag visserligen Kopia men 140:- kan man ju leva med :wink:
Hoppas nu bara att det e rätt kontakt som han beställde till mig. Han va lite osäker så han ringe återförsäljaren och den blev också osäker :shock: 8) haha... ja denna värld slutar aldrig förvåna mig.. Tydligen skulle den vara grön färgad liknar en plast kub som man sen bara sätter i en kontakt i. Så nu e det bara att hoppas :roll: Kan ju lungt säga att tungan bara fastnade och man inte fick fram något ord när dom sa så.. Så jag bara gick istället :)
Isuxs

Post by Isuxs »

Kan medela att det hjälpte att byta Tempgivarkontakten till Insprutaren i mitt fall.. Så om någon skulle få likvärdiga problem som jag så kanske man borde byta den i första hand.
Kontakten kostade ca: 142:-.
Men det priset kan säkert variera kraftigt.

Så nu vet vi det! :)

Tackar för all hjälp jag fått :D
Peter J

Post by Peter J »

Var hittade du tempgivaren till det priset? Och vilken färg har kontakten?
Last edited by Peter J on Sun Apr 22, 2007 7:29, edited 1 time in total.
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

Isuxs wrote:Kan medela att det hjälpte att byta Tempgivarkontakten till Insprutaren i mitt fall.. Så om någon skulle få likvärdiga problem som jag så kanske man borde byta den i första hand.
Kontakten kostade ca: 142:-.
Men det priset kan säkert variera kraftigt.

Så nu vet vi det! :)

Tackar för all hjälp jag fått :D

Det var billigt. :wink:

Meca 252:-
bildelar nu 311:-
Grå ring?
Captain Klutz
V_605

Nr: 1483
Upphovsman till de trögaste o tråkigaste trådarna på PSC någonsin :roll:
snusmummriken wrote: en sak är säker... vågar inte åka med han igen ;)
----------------
605 3,0 SR -92. Projekt. :tard:
406 ST 3,0 Sport -01. Till Salu.
Post Reply