Intresse för smidda kolvar XU9J4?
- Magnus Börjesson
Intresse för smidda kolvar XU9J4?
Hej
Jag funderar på att skaffa smidda kolvar till min motor, en XU9J4. Dessa kommer att gå på cirka 4000 spänn med frakt från USA, men utan moms. Sen beror ju priset på vad dollarn står i för tillfället också.
Men man kan i alla fall välja vilken kompression man vill ha verkar det som. Högkompade med cirka 10,5:1 eller lågkompade för turbobruk. Diametern är också valbar mellan 83 och 85mm.
Är det någon annan som är intresserad av detta?
//Magnus
Jag funderar på att skaffa smidda kolvar till min motor, en XU9J4. Dessa kommer att gå på cirka 4000 spänn med frakt från USA, men utan moms. Sen beror ju priset på vad dollarn står i för tillfället också.
Men man kan i alla fall välja vilken kompression man vill ha verkar det som. Högkompade med cirka 10,5:1 eller lågkompade för turbobruk. Diametern är också valbar mellan 83 och 85mm.
Är det någon annan som är intresserad av detta?
//Magnus
Jag kör hellre motorsåg. Control is nothing without power 
Intresse finns alltid, men sällan pengar
Är klart intresserad av att få upp kompet till ursprungliga 10.4:1 den dan jag ska börja bygga en seriös motor.
Är klart intresserad av att få upp kompet till ursprungliga 10.4:1 den dan jag ska börja bygga en seriös motor.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
- Magnus Börjesson
TheDagger wrote:Intresse finns alltid, men sällan pengar![]()
Tja... det finns ju andra sätt att höja kompet på iofs. Det verkar som, fast jag är inte säker på det, att de högkompade kolvarna har kolvbulten lite lägre, men att de fortfarande har plan topp..... Rätta mig om jag har fel.
Att åstadkomma den effekten är inte svårt alls, men förlänge c-c-avståndet mellan storänden och lilländen på vevstaken bara.
//Magnus
- Eric Josefsson
Hur är avståndet som minst ventil-kolvtopp i en orginalmotor då?
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
///Mi16
- Eric Josefsson
Jag skulle nog hellre köpar smidda stakar än kolvar i 1a hand.. vet inte varför men jag har fått för mig att det är fördelaktigt?
///Mi16
///Mi16
- Magnus Börjesson
Eric Josefsson wrote:Hur är avståndet som minst ventil-kolvtopp i en orginalmotor då?
Har inte kollat detta än. Det står på min att-göra-lista men jag har ingen ihopsatt motor att göra det på dock.... Men både insugs- och avgasventilerna står, med orginal kammsättning, cirka 1mm öppna i ÖDP har jag för mig.
- Eric Josefsson
XU9J4 är 1.9 16V-aren
///Mi16
///Mi16
- Magnus Börjesson
Olof wrote:Jag är intresserad det vet du Magnus.
Jodå, jag vet.
Har tyvärr inte fullständig info om kolvarna just nu. Men man kan få de coatade för samma pris om man vill. Momsen planerar ju jag att undvika lite smidigt.... Fast det kanske är någon från skattmasen här.... Kanske blir revision på mig
Alltså 4000 spänn är ju billigt för smidda kolvar. Fast det är ju främst det att man kan få högkompkolvar som är trevligt..... Eller lågkomp om det lockar.
Jag är intresserad. Finns det nån sida så man kan se lite info om dom?? när är det aktuellt med beställning i så fall?
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
- Magnus Börjesson
Marcus wrote:Jag är intresserad. Finns det nån sida så man kan se lite info om dom?? när är det aktuellt med beställning i så fall?
Tyvärr ingen sida. Men det är Wiseco-kolvar. Jag har begärt mer info från han i USA som ordnar detta, men han har inte svarat än. Blir det nåt blir det rätt snart. Inom en månad skulle jag tro i alla fall.
- Eric Josefsson
Får ju betänka att en ev omslipning av kammen kan komma och minska toleranserna mellan kolvtopp och ventiler också
///Mi16
///Mi16
-
Magnus Bondeson
Wiseco kan man väl köpa i sverige?
Har själv monterat och kört sönder ett antal såna på mc.
Har själv monterat och kört sönder ett antal såna på mc.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
- Magnus Börjesson
Anledningen till den lustiga manövern att köpa från USA är att kolvar till denna motorn inte direkt verkar vara en hyllprodukt. Men nu är det en snubbe i USA som börjat fixa och dona med att få fram kolvar till dem och detta var priset han fick, cirka 4000 med frakt till Sverige via honom, lite beroende på dollar kursen. Håller den sig så låg som den är nu, blir det ett par hundringar billigare.
Jag inga planer på att betala moms och tull. Men det är ju en risk man tar om de kontrollerar grejerna, då kan det bli 3,6% tull plus 25% moms. Mellan 2,7% och 3,6% tull har jag i alla fall fått på andra bildelar så det är nog riktigt.
Dock finns de att köpa från någon engelskfirma för cirka 5600 spänn plus frakt. Men jag hittar inte dem just nu. Dessa är dock 85 mm och det påstås vara lite vanskligt att ta upp fodrena så mycket. På dessa kan man heller inte välja coating och de finns bara som högkompade.
För övrigt är det fullständigt vansinne med smidda kolvar till våra motorer, tror inte man behöver fundera på sånt innan man tar klivet upp över 300 hästar. Men bara att fixa nya kolvar i valbar borrning och kompression till det priset anser jag vara rätt OK. Men om någon annan har några bra tips på kolvar så säg gärna till. Jag vill inte heller betala en massa bara för att ändra kompressionen. Men nya kolvar är ett måste till min motor och de måste minst vara 83,5 mm gärna 84mm.
Jag har sneglat lite på kolvar från Mitsubishi Eagle/Talon. De bär passa efter lite bearbetning av kolvtoppen. Men dessa finns från 85 mm och uppåt och de är inte billigare. Sen finns det någon Volkswagenkolv som bör passa, men risken är då att man måste byta stakar också..... Det blir bara onödigt dyrt.
Hoppas att jag lyckats förklara mig ungefär.
//Magnus
Edit: fel pris på de engelska kolvarna.
Jag inga planer på att betala moms och tull. Men det är ju en risk man tar om de kontrollerar grejerna, då kan det bli 3,6% tull plus 25% moms. Mellan 2,7% och 3,6% tull har jag i alla fall fått på andra bildelar så det är nog riktigt.
Dock finns de att köpa från någon engelskfirma för cirka 5600 spänn plus frakt. Men jag hittar inte dem just nu. Dessa är dock 85 mm och det påstås vara lite vanskligt att ta upp fodrena så mycket. På dessa kan man heller inte välja coating och de finns bara som högkompade.
För övrigt är det fullständigt vansinne med smidda kolvar till våra motorer, tror inte man behöver fundera på sånt innan man tar klivet upp över 300 hästar. Men bara att fixa nya kolvar i valbar borrning och kompression till det priset anser jag vara rätt OK. Men om någon annan har några bra tips på kolvar så säg gärna till. Jag vill inte heller betala en massa bara för att ändra kompressionen. Men nya kolvar är ett måste till min motor och de måste minst vara 83,5 mm gärna 84mm.
Jag har sneglat lite på kolvar från Mitsubishi Eagle/Talon. De bär passa efter lite bearbetning av kolvtoppen. Men dessa finns från 85 mm och uppåt och de är inte billigare. Sen finns det någon Volkswagenkolv som bör passa, men risken är då att man måste byta stakar också..... Det blir bara onödigt dyrt.
Hoppas att jag lyckats förklara mig ungefär.
//Magnus
Edit: fel pris på de engelska kolvarna.
- Magnus Börjesson
Hallå igen
Nu har jag fått kontakt med han som fixar kolvarna. Det verkar som priset med frakt hamnar på 3750 spänn med dagens dollarkurs. Äckligt billigt om ni frågar mig. Men det behövs några fler för att det ska bli nåt. Minst en som vill ha lågkompade turbokolvar till.... Kom igen nu. Finns det ingen som vill plocka ut massa mos??
//Magnus
Nu har jag fått kontakt med han som fixar kolvarna. Det verkar som priset med frakt hamnar på 3750 spänn med dagens dollarkurs. Äckligt billigt om ni frågar mig. Men det behövs några fler för att det ska bli nåt. Minst en som vill ha lågkompade turbokolvar till.... Kom igen nu. Finns det ingen som vill plocka ut massa mos??
//Magnus