Löda högtalarkabel på högtalaren?
Löda högtalarkabel på högtalaren?
Är det något man kan göra, eller skadar man högtalaren då? Med tanke på att värmen leds ju rätt okej i kablarna in mot membran osv. Går det sönder om man löder eller ska man köra med kabelskor? 
- danielr112
Joi wrote:Har lite erfarenhet av glappkontakt med kabelskor. Är ju såna väldigt smala kabelskor till tweetern var man nu kan få tag på såna då?
Går väl att ta det minsta du hittar och sedan klämma ihop den till rätt storlek med en tång?
Har gjort så till 2 av mina högtalare i brist på rätt storlek, de sitter kvar än
Jag lödar alltid. Har dåliga erfarenheter av kableskor som lossnar.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
- Dr. Mabuse
- Klubbmedlem

dado wrote:Högtalarnas effektivitet är ca 2%. Skickar du t ex 100W till högtalaren innebär det du omvandlar 98 W till värme. Det är alltså inga problem att tillföra värme under den korta tiden som behövs för lödning.
Är det verkligen så illa?
(Kan du posta länk för verifiering, tack?)
"When the going gets tough, the Tough get DUCT-tape"
Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.
"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.
"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
- danielr112
Dr. Mabuse wrote:dado wrote:Högtalarnas effektivitet är ca 2%. Skickar du t ex 100W till högtalaren innebär det du omvandlar 98 W till värme. Det är alltså inga problem att tillföra värme under den korta tiden som behövs för lödning.
Är det verkligen så illa?
(Kan du posta länk för verifiering, tack?)
om det är 98% vet jag inte men inte långt ifrån. det mesta går till värme..
ta exempel:
om du skriker i 7 år konstant är det lika mycket energi som att värma 1 kopp kaffe == inte så mycket ennergi går egentligen åt att avge själva ljudet.
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
faktum är dock att en välgjord chrimpkoppling har lägre resistans än en lödning. dock passerar högtalarsignalen ett gäng andra lödningar innan den är framme så det gör knappast någon skillnad.
billiga kabelskor kan börja glappa o oxidera.
när jag sätter kabelskor så smetar jag dom fulla med kontaktfett först. håller borta oxid. sen använder jag lite dyrare kabelskor med.
löd du om du inte har några som passar.
billiga kabelskor kan börja glappa o oxidera.
när jag sätter kabelskor så smetar jag dom fulla med kontaktfett först. håller borta oxid. sen använder jag lite dyrare kabelskor med.
löd du om du inte har några som passar.
//Michael Thonfors
405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}
Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;
405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}
Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;