Sportavgassystem från Simon's

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Steffo

Sportavgassystem från Simon's

Post by Steffo »

Tjena,

Har en 406 V6 02 och måste byta avgassystem, troligen från katten och bakåt. Original är att föredra ljudmässigt för mig, men det kostar brallorna. "Standardpirat" i form av Walker el dyl finns inte.

Har fått ett hyfsat pris på Simon's sportsystem via Mekonomen. Min oro är ljudet. Jag har växt ifrån viljan att det ska låta "häftigt". Det ska låta så lite som möjligt. Jag har blivit gubbe.

Är det nån som kör sin V6:a med Simon's sportsystem? Hur mycket mer än original låter det?
SNILLET
Crew
Crew

Re: Sportavgassystem från Simon's

Post by SNILLET »

Steffo wrote:Tjena,

Har en 406 V6 02 och måste byta avgassystem, troligen från katten och bakåt. Original är att föredra ljudmässigt för mig, men det kostar brallorna. "Standardpirat" i form av Walker el dyl finns inte.

Har fått ett hyfsat pris på Simon's sportsystem via Mekonomen. Min oro är ljudet. Jag har växt ifrån viljan att det ska låta "häftigt". Det ska låta så lite som möjligt. Jag har blivit gubbe.

Är det nån som kör sin V6:a med Simon's sportsystem? Hur mycket mer än original låter det?

Kolla med de firmorna som bygger system på bilen, vissa bygger galvade system billigt.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Inte för att vara märkespartisk eller så men köp ferrita istället, du tjänar på det med hästlängder, Simons låter hyfsat i början men efter en eller två månader så är innehållet istort sett urblåst och låter myckt burkigt.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Lövva

Post by Lövva »

jag köpte ett simons avgassystem till min galma corrado hjudet blev lite högre. der rostade och gick håll på avgassystemet efter 11månader jag hade inte köpt det fast det hade varit biligt mycket dåligt kvalite tycker jag :)
XzTrAz

Post by XzTrAz »

simons har juh rostfria grejer med men dom är inte tysta.... ferrita är nog billigast i längden.

jag har en simons rostfri slutburk(som för övrigt börjat rosta) o den är rätt högljudd..
//Michael Thonfors

405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}

Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/
gue406

Post by gue406 »

Har rostfritt 2,5" från katten och bakåt på min 406 2.0t, visst är ljudet högre än orginal men inte så det är störande. Fick punga ut ca 4500:- för allting, inte speciellt mycket pengar för ett helt system.

Klammern som sluter katten mot röret (2 konade rör) följde inte med i paketet, fick använda den gamla som man fick bråka lite med innan det gick att använda.

Då det gäller rost, inte vad jag kan se iaf, har suttit cirka 1 år nu.
Simon!

Re: Sportavgassystem från Simon's

Post by Simon! »

Steffo wrote:Tjena,

svar ja. Det låter lagom mer än orginal vill jag påstå. Och det är samma hos mig, jag har inte behovet att det skall låta rally när jag kör utan man ska endast förnimma att det sitter en 6:a i bilen, vilket alla brukar påpeka när den står på tomgång.

m.a.o det låter utmärkt lagom med simons på bilen. Sätt på minst 2.5" för att få det sköna ljudet. 2.5" är lagom med tanke på att det sitter det orginal. Dock är orginal-utblåset på 406 V6 2" så jag förstår inte det riktigt. Men lycka till!

du kommer inte bli missnöjd. :) :)
Jaguar x300 4.0l

Detta inlägg är scannat och genomgånget utav FRA
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

http://www.bildelar.nu/
dom har avgas till V6:an....
jag tänkte själv köpa nytt därifrån. Blir inte så blodigt e´heller räknade snabbt på ca 2500.- efter katt och bakåt med mont detaljer.
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Sådär....

ALDRIG MER SIMONS!

När mitt originalsystem gav upp hösten 2005 så byggde jag ett nytt efter första dämp och bakåt med delar från simons. tror det landade på 1000.- jämnt.

Till min stora förvåning :roll: så var avgassystemet helt slut nu till sommaren 2007. Ett hål stort som en knytnäve i bakre böjjen mm mm.....
Jag trodde f*n inte mina ögon! :shock:

www.bildelar.nu har en bra hemsida med rge nr sökning och BRA skisser så delarna mm, och de hade system till Kombi 406 V6 -00. Dagen efter var systemet hemma, fick 20% rabatt genom bror min, betalade 1837.- för ett komplett system från kattarna och bakåt!!! Passformen var perfekt och bytet tog exakt 1h med fram o bortplock. :thumbup:

ljudet var perfekt, originalnivå, tyst och fint....helt underbart!

Ni som funderar eller är i behov att byta avgassystem på eran 406 V6...kolla in bildelar.nu.........finns det någon biligare i Sverige för ett helsystem? Och varför lägga ner en halv dag under bilen, svetsa ihop ett eget simonsskit för 1000.- som håller 2 år när du kan få ett sprilans nytt originaltyp för ca 2000:- inkl mont detaljer?!

over and out.
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

dagens lyft 8)
Post Reply