Fråga:
Min farsa skruvade motorer senast på sjuttiotalet och då gick proceduren till vid topplocksdragning att man drog toppen i de steg som är specat och sedan körs motorn varm därefter släppte man bultarna varpå man drog fast igen.
Efter 50 mils körning efterdrog man bultarna med nåt visst moment eller vinkeldragning.
Jag som är född på åttiotalet har aldrig hört talas om detta utan är bara uppväxt med sträckbultar som man drar och sen inte rör dem mer.
Det här hade farsan svårt att tro på när jag slog upp haynes-boken och visade hur det är beskrivet att det går till:
60Nm -> lossa -> 20Nm -> vinkeldra 300grader (nåt sånt var det väl).
Speciellt sista stadiet var han väldigt emot. "Varför inte bara skriva ett moment man ska dra istället för 300grader?"
Han tyckte också att vi inte behövde plana toppen och eftersom vi var långt ute i skogen långt från närmsta verkstad var mina argument inte så övertygande. Han är ganska envis, men jag tänkte att blåser vi packningen vet han ju efter det och jag kommer ändå inte vara här då så han får fixa det själv

. Jag försökte mäta upp eventuell skevhet med en vinkelhake, men särskilt exakt är det ju verkligen inte.
Mycket riktigt blåste packningen direkt. Oljan blev som kaffegrädde och det störtregnade horisontellt efter bilen.
Ettans och fyrans cylinder var kliniskt ren medans tvåan och trean var en smula sotig.
Det här berodde självklart på att man inte efterdrog toppen, sade farsan direkt.
Men efter att vi resonerat om saken kom vi överens om att han skulle lämna bort toppen på planing och jag lovade att kolla upp om det verkligen inte ska efterdras.
Så det är det jag gör nu. Någon?
----------------------------------------------------------------------------
Hydraulsystemet blev efter rengöring av filter och tank och hydraurincage mycket snabbare och höll trycket långt mycket längre efter man stängt av motorn.
BX i högsta läget och avgaser med mycket vatten.
De båda hydraulfiltrena innan rengöring.
Hydraultanken rengjord. Knasigt av mig att inte visa hur den såg ut innan rengöring men det såg ut ungefär som filtrena. Helt svart.
Eftersom det diskuterats på annat håll om oljepumpdrevet använder krysskil på vissa motorer kan jag säga att den här motorn gör det i varje fall.
På detta vis såg toppen ut innan renovering.
Den avbrutna ventiltätningen som jag misstänker att olja kunde smita ner i förbränningsrummet genom.