206 GTI - 1cm glapp i styrningen.. Beror på?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Norman

206 GTI - 1cm glapp i styrningen.. Beror på?

Post by Norman »

Var inne på service för att byta kamremmen på Peugeot kista. Efter service märker far min att det är 1cm glapp i styrningen. Nu säger jag inte att det beror på verkstan utan jag själv har märkt något glappt vid acc förut.

Glappet känns ungefär som att man kan vicka ratten i en glipa på 1cm fritt i mittenläget innan hjulen rör sig. Är detta normalt? Om inte vad beror det på?

Nån bustning som håller på att ge sig eller bara behöver justera styrningen något ?
Medlem: #1438

206 GTI [SILVER]
med Farbror blå i hälarna!

Hostar eran bilsajt/projekt/webbsida till självkostnadspris! Kontakta mig för info!
SNILLET
Crew
Crew

Re: 206 GTI - 1cm glapp i styrningen.. Beror på?

Post by SNILLET »

Norman wrote:Var inne på service för att byta kamremmen på Peugeot kista. Efter service märker far min att det är 1cm glapp i styrningen. Nu säger jag inte att det beror på verkstan utan jag själv har märkt något glappt vid acc förut.

Glappet känns ungefär som att man kan vicka ratten i en glipa på 1cm fritt i mittenläget innan hjulen rör sig. Är detta normalt? Om inte vad beror det på?

Nån bustning som håller på att ge sig eller bara behöver justera styrningen något ?

Vid stillastående med motor avstängd eller med motor på ?
Inte onormalt på många bilar med servo det där, med motorn avstängd alltså, det är servoventilerna man brukar känna då.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Norman

Post by Norman »

Med motorn på så är det så :/
Även när man kör.

206 GTI [SILVER]

Hostar eran bilsajt/projekt/webbsida till självkostnadspris! Kontakta mig för info!
zilog

Post by zilog »

Är det ett glapp eller bara en död zon i styrningen? Toe-in ger dödzon, jag har min bil ställd med neutral toe bara för att slippa vrida på ratten utan att det svänger.
205GTI -89, RSV1000R -02
http://gnuffel.googlepages.com
Norman

Post by Norman »

Känns "glappigt" . aja, ska ta in bilen så får de kolla.

206 GTI [SILVER]

MozZe

Post by MozZe »

zilog wrote:Är det ett glapp eller bara en död zon i styrningen? Toe-in ger dödzon, jag har min bil ställd med neutral toe bara för att slippa vrida på ratten utan att det svänger.

WHAAT? :shock:

det där med toe får du gärna förklara lite närmare på!
zilog

Post by zilog »

MozZe wrote:
zilog wrote:Är det ett glapp eller bara en död zon i styrningen? Toe-in ger dödzon, jag har min bil ställd med neutral toe bara för att slippa vrida på ratten utan att det svänger.

WHAAT? :shock:

det där med toe får du gärna förklara lite närmare på!

Jag har fått för mig att toe-in ger minskad styrrespons kring centrumläget medans toe-out ger en bil som hela tiden vill iväg åt något håll. Men jag kan såklart ha fel, någon annan får gärna bekräfta eller dementera.
205GTI -89, RSV1000R -02
http://gnuffel.googlepages.com
Post Reply