Vilken dimension på vinterdäck?
Vilken dimension på vinterdäck?
Tänkte sätta vinterdäck på mina gamla 206 GTi orginalfälgar. Nu sitter det 185/55-15 på. Skall jag ha samma dimension på vinterdäcken? Dubbade eller inte? Jag bor i Varberg (Västkusten). Blivande vinterfälgar:

,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
- Fredrik Sjöberg
Tycker inte moderna dubbdäck väsnas i nån högre grad heller, har t.o.m. upplevt att dubbdäck gått tystare än sommardäck, troligen p.g.a. att de är lite smalare.
Själv kör jag dubbdäck just nu, men jag är inte helt emot odubbade, men jag tror dubbade är bättre här på västkusten eftersom det ofta blir blixthalka av underkylt regn eller dimma som fryser på.
Själv kör jag dubbdäck just nu, men jag är inte helt emot odubbade, men jag tror dubbade är bättre här på västkusten eftersom det ofta blir blixthalka av underkylt regn eller dimma som fryser på.
- Peter Igelhammar
- Crew

Instämmer med claes, men kan du o vågar du så satsa på odubbat, själv ska jag skaffa dubb till min vinterbil, men det e ju 2 ton med v6 o automat lixom (jänkeskrot) det e säkert iallfall.
Peugeot Sport Club Crew
www.igelhammar.se
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
www.igelhammar.se
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Ingen som har något att säga om dimensionen på vintersulorna?
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
Det söga att ju smalare vinterdäck, destolättare kommer du "ner" till barmark och får fäste, men samtidigt säger dom som vet att breda däck har mer annläggningsyta och därför bättre fäste....det beror nog lite på körstilen....och hög profil är bra om man tänkt "rejsa" men kompisarna på snöiga vägar, sammanfattningsvis....köra hårt på snöiga vägar, lajja runt...=hög profil, smala däck.....tat lung, kör bara lite hårt, men vill ha en snygg bil....=brett o lågt.....ta det som känns vettigast för dig....
Jag skulle nog ta dubbat, just nu kör jag på 195*50*15 michelin Maxice(odubbat), som jag handlade av Ivar, visst ser det bra ut och så, men jag tycker nog bättre om dubbat, för dem här glider på en gång det blir lite yta på snön, typ packat, så greppar det inte ett dyft tycker ja. Jag hade dubbat på förra bilen och alla andra av familjens bilar.
kort och gott, jag ska ta dubbat nästa gång.
kort och gott, jag ska ta dubbat nästa gång.
"205 Mi16 89"
oj oj oj, landet, det är grejer det.
och fort går det oxå, inte en polis, så långt ögat kan nå, broooom broom!!!
oj oj oj, landet, det är grejer det.
och fort går det oxå, inte en polis, så långt ögat kan nå, broooom broom!!!
-MichaelN- wrote:Ja! helt sjukt med fälgar utan centrumhål! fick åka runt till ett antal olika däckfirmor innan nån tog dom.. Peugeot skulle ha över 1000 spänn för å balansera 4 lösa hjul
Nu fick jag magknip här, vad är det ni säger???
Igelhammar!?!?

Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
jag fick förklarat av däckfirman att nästan alla maskiner klarar av att balansera även utan centrumhål, men att långt ifrån alla däckgubbar vet hur man gör det på rätt sätt....
min däckfirma tog iaf 60kr för skiftning o balansering per hjul, hyfsat billigt tycker jag
iaf, kör på någon vanlig dimension på vinterdäcken så blir det billigast och lättast att få tag på.
typ 195/65, 185/65, 195/60, 185/55,... vanligaste bredden är iaf 195 och 185.. 175 brukar förekomma också fast då på lägre tum 13" och 14".
jag har alltid föredragit 195:or pga bättre stabilitet på bar mark...
Dubbat så klart... hellre massa oljud i par månader än avsaknad av dubb när de verkligen behövs i vissa stunder.
min däckfirma tog iaf 60kr för skiftning o balansering per hjul, hyfsat billigt tycker jag
iaf, kör på någon vanlig dimension på vinterdäcken så blir det billigast och lättast att få tag på.
typ 195/65, 185/65, 195/60, 185/55,... vanligaste bredden är iaf 195 och 185.. 175 brukar förekomma också fast då på lägre tum 13" och 14".
jag har alltid föredragit 195:or pga bättre stabilitet på bar mark...
Dubbat så klart... hellre massa oljud i par månader än avsaknad av dubb när de verkligen behövs i vissa stunder.
- Björn Holmberg
- Björn Holmberg
Dom måste köpa en ombyggnadssats till balaceringsmaskinen om dom ska klara fälgar utan centrumhål. Men dom flesta jag varit till har den satsen så det verkar lugnt
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01