Problem med stereoinstallation "knäpper" i högtala

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Post Reply
Joi

Problem med stereoinstallation "knäpper" i högtala

Post by Joi »

Installerade mina pryttlar i bilen igår, en pioneer deh p88rs, dls CA51 steg, dls 1 farad kondensator, dls r36 framsystem och en dls nobelium 10" bas.
Skulle börja provlira lite o knappa inställningar (f*n vad inställningar på den stereon :shock: ) osv.
Lät helt ok i början, men sen så började det låta konstigt i högtalarna.
Dom sögs in fullt först, för att sedan ploppa ut fullt utåt så det såg ut som konen skulle flyga iväg :shock: Vad kan vara fel då?
Protectionlampan på steget lös ibland. Ska inte säga säkert, men det verkade som det var när man kopplade in ena halvan av framsystemets lågnivå som ska gå till vänstra sidan, som det blev såhär. Kan det vara så att det är någon kabel som är lite skavd och ligger mot jord i (förmodligen) vänster dörr det blir såhär eller är det någon annan orsak?
Kör:
Audi A4 Avant S-Line -07

405 mi16 och 205 Gti is no more
Min gamla 405a
309 Gti16 = Såld
Snelleman

Post by Snelleman »

När du beskriver hur högtalarna beter sig så låter det ju som om det går likström igenom dom?
Medlem 1262
Snelleman kör en Mercedes-Benz C280 -96
Joi

Post by Joi »

snelleman wrote:När du beskriver hur högtalarna beter sig så låter det ju som om det går likström igenom dom?

Och det menas med att det kommer ström in i högtalarna från något annat än slutsteg/delningsfilter eller vadå?
Kör:
Audi A4 Avant S-Line -07

Min gamla 405a
309 Gti16 = Såld
Snelleman

Post by Snelleman »

aa, precis.. så kan man säga..
kopplat du tex ett 9V-batteri direkt på en högtalare så ställer sig konen utåt eller innåt beroende på hur du vänder batteriet. Därför tycker jag det låter som om du får in likström på nått sett.

Även ett defekt steg kan skicka ut likström har jag för mig.
Medlem 1262
Joi

Post by Joi »

snelleman wrote:aa, precis.. så kan man säga..
kopplat du tex ett 9V-batteri direkt på en högtalare så ställer sig konen utåt eller innåt beroende på hur du vänder batteriet. Därför tycker jag det låter som om du får in likström på nått sett.

Även ett defekt steg kan skicka ut likström har jag för mig.

Okej men vafan, steget är ju splojtans nytt, o stereon o kondingen med.
Så om jag har en kabel som ligger mot någonstans så får högtalarna ström direkt från batteriet och beter sig såhär? Verkar som dom är på väg att paja när det händer, ser verkligen läskigt ut :) Får ta tag och kolla upp kablarna då, men hur? Mäta med "pipen" på multimetern o hålla ena änden mot jord o se om de piper eller?
Kör:
Audi A4 Avant S-Line -07

Min gamla 405a
309 Gti16 = Såld
Snelleman

Post by Snelleman »

Känns långsökt att det skulel vara nån strömkabel som ligger emot.

Skulle den göra det skulle ju konen gå åt bara ett håll. Du behöver ju vända på polerna för att konen skall gå åt andra hållet, och det känns inte som om det händer av sig självt direkt.

Jag tippar på att steget felar, men kolla för säkerhetsskull högtalarkablarna mellan steg och högtalare.
Medlem 1262
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

Känns för mej som en ev kortis mellan kabel o jord nånstans ut från steget och in i högtalaren.
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Dr. Mabuse
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Dr. Mabuse »

Det kan ligga en DC-nivå ut på högtalar-utgångarna utan att det egentligen är fel på dem. Klass-D förstärkare kan ha det bland annat. I de fallen räcker det med att en av högtalar-kablarna är kortsluten till jord på grund av att isolerigen nötts bort, för att få de effekterna som beskrivs.
"When the going gets tough, the Tough get DUCT-tape"

Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Joi

Post by Joi »

Ska kolla upp mina kablage imorgon. Har ju lött kablarna, o sen kört på krympslang över men det är ju inte omöjligt att någon kardel har spretat lite o stuckit ut utanför krympslangen.
Kör:
Audi A4 Avant S-Line -07

Min gamla 405a
309 Gti16 = Såld
Joi

Post by Joi »

Jag tog bort vänstra dörrsidan idag, spelade lite med dörrsidan borta och det lät bra då. Så jag tejpade in alla skarvar jag gjort och satte tillbaka, o det låter bra om det nu. Har dock bara stått stilla med bilen men det ska väl inte spela någon roll förhoppningsvis.
Kör:
Audi A4 Avant S-Line -07

Min gamla 405a
309 Gti16 = Såld
Post Reply