Frågor om Peugeot 605

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Ingo

Frågor om Peugeot 605

Post by Ingo »

Hej! Har just köpt en 605 Sli 95:a och har en del frågor angående den. Börjar med lite bilder på prylar som ja inte klurat ut vad de e.

http://i198.photobucket.com/albums/aa23 ... C00236.jpg
Vad är detta?? Har det med ac:n att göra? Sitter en på höger och vänster a-stolpe. Isåfall undrar jag om ja har klimatkontroll alltså att den håller den temp. ja anger? Dock har jag på mitt värmevred ingen gradering i grader C men jag har ac med ett läge "auto" på fläktvredet. http://i198.photobucket.com/albums/aa23 ... C00237.jpg men enl. instruktionsboken ska den ha det, gradering i grader alltså...

http://i198.photobucket.com/albums/aa23 ... C00235.jpg Och vad är det som sitter mellan kupebelysningen ( det svarta i mitten)? har det med fjärrlås/larm att göra?

Sen undrar jag över startspärren och det kodlås som hör ihop med den. Förstår mig faktiskt inte på detta alls. Tyvärr har jag inte koden då han jag köpte av inte ens visste vad det var för något och hade givetvis ingen aning om vilken kod som är inmatad :? Fattar inte vitsen med detta, så länge man har nyckel med rätt kodning startar den ju? Men vad händer om mitt batteri i nyckeln tar slut? Är det bara att byta då och det fortsätter fungera? Är lite skrajj för att detta kodlås kan ställa till problem så jag har inte vågat peta på den än. Funderar på att limma igen luckan tom :lol:

Är det så att man måste mata in rätt kod för att aktivera startspärren? Som jag tolkar det träder startspärren även in då jag låser med "knapp A" på min nyckel... Va f*n ska man då med kodlåset till???:twisted: den ger mig bara en olustig känsla.

Sen är kamremmen bytt vid 11k mil 2002. Nu har den rullat nära 16k och intervallet är ju 12k mil för k.rembyte men vad är tidsintervallet? Tycker att jag borde kunna köra vidare ett tag till men vad anser ni?

Många frågor men är tacksam om ni bara svarar på dem en och en, fast gärna alla på en gång ifall ni kan.. :wink:
Hyundai I30 1.6Crdi "blue" 2010
Toyota Avensis 99a
Citroen Xantia 97a
Peugeot 605 95a
danielr112

Post by danielr112 »

den i mitten e för irmotagare till fjärissen
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Sakerna i a-stolparna är detektorer till larmet, tror de känner tryckförändring eller nåt sånt.
Sensorn till AC:n sitter jämte öppningsknappen till handskfacket. Fuskträt som sitter vid vreden är inte original, under det så har du gradering i °C.
Du har alltså en AC med temperaturreglering... Inte nån ACC eftersom du måste ställa luftströmmarna själv.

Kodlåset lär väl vara avstängt om du inte behöver knappa in koden, det har inget med nyckeln att göra på en -95.
Byt kamremmen, det är lika bra, bytesintervallet är 4 år.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Ingo »

Tack. Nu känner jag mig lite klokare iaf :)

Men kodlåset gör mig fundersam fortfarande. Om jag fingrar på det riskerar jag då att aktivera startspärren eller kan den bara aktiveras med rätt kod?

Dessutom: jag tolkar min instr.bok som att startspärren aktiveras när jag låser bilen med min fjärr men det stämmer alltså inte?
Toyota Avensis 99a
Citroen Xantia 97a
Peugeot 605 95a
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Ingo wrote:Tack. Nu känner jag mig lite klokare iaf :)

Men kodlåset gör mig fundersam fortfarande. Om jag fingrar på det riskerar jag då att aktivera startspärren eller kan den bara aktiveras med rätt kod?

Dessutom: jag tolkar min instr.bok som att startspärren aktiveras när jag låser bilen med min fjärr men det stämmer alltså inte?

Ditt kodlås är bortkopplat, det ska gå att göra med rätt knapptryckningar. Jag skulle inte pillat för mycket på det utan att skaffa info om hur man gör för att aktivera och av-aktivera det. Normalt sett om kodlåset är aktiverat tror jag det hoppar i en viss tid efter att du stängt av tändningen.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Ingo

Post by Ingo »

Hehe.. blir nog superlim på luckan till de tangenterna då tror jag :wink:
Toyota Avensis 99a
Citroen Xantia 97a
Peugeot 605 95a
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Ingo wrote:Hehe.. blir nog superlim på luckan till de tangenterna då tror jag :wink:

Jag hade forskat i hur man aktiverar det istället. Dom på citroenakuten verkar rätt insatta i det där. Det sitter ju samma skit i XM :)
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Ingo

Post by Ingo »

Tack för tipset TheDagger! Ska kolla upp det :D
Toyota Avensis 99a
Citroen Xantia 97a
Peugeot 605 95a
Ingo

Post by Ingo »

Varit inne på Citroenakuten nu och blev än mer förvirrad dock på en högre nivå :shock: Svårt att sila bort inlägg som inte vet va de talar om och de som verkligen kan. Misstänker ändå att mitt kodlås kan vara aktiverat pga:

1) när jag låst min bil (med fjärren) börjar den röda lampan vid kodlåset blinka rött ca varannan sekund vilket innebär att s-spärren är aktiverad. Eller?

2) har läst mig till, på citroenakuten, att s-spärren kan styras även med fjärrkontrollen vilket jag misstänker att mitt kodlås då programmerats till?

Instruktionsboken är ju helt värdelös när det gäller den här funktionen står absolut ingenting av värde där :twisted: Är det förresten sant att hela styrdonet måste bytas om man inte har koden och s-spärren blivit aktiverad?

Måste ju finnas nån hacker som kan sånt här?? Annars får ja väl försöka acceptera denna issue och hoppas att de funkar men ja ger mig den på att de går åt h-e när man minst anar det :? -född pessimistisk Vore dock skönt om ja kunde få konstaterat att s-spärren är avaktiverad och aldrig kommer bli aktiverad förrän man slår in rätt kod.. Men som sagt är jag skrajj att min fjärr aktiverar/avaktiverar detta?
Toyota Avensis 99a
Citroen Xantia 97a
Peugeot 605 95a
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Det låter skumt att den blinkar rött och du ändå kan starta bilen. Den ska va grön först efter man knappat in koden.

Jag tror inte fjärren har något samband med med kodlåset alls, men jag ska inte säga nåt säkert.

Tror ClaesB kan det där bättre, du får vänta på hans svar :)
Ingo

Post by Ingo »

Den blinkar rött, vid knappsatsen till kodlåset, när jag låser bilen med fjärren . Såg det nu ikväll. Den blinkar alltså inte rött när jag låst upp bilen och startar. Shit blir lite stressad av detta då ja läst skräckisar i säkert en timma på citroenakuten om kodlåstrubbel :wink:
Toyota Avensis 99a
Citroen Xantia 97a
Peugeot 605 95a
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Ingo wrote:Den blinkar rött, vid knappsatsen till kodlåset, när jag låser bilen med fjärren . Såg det nu ikväll. Den blinkar alltså inte rött när jag låst upp bilen och startar. Shit blir lite stressad av detta då ja läst skräckisar i säkert en timma på citroenakuten om kodlåstrubbel :wink:

Låt det bara vara så ska det nog inte ge dig några trubbel :)
Ingo

Post by Ingo »

Jo jag tänker inte pilla på de där knapparna i onödan. Förra ägaren har ändå kört sen 00 utan att förstå vad de var för knappar ens. Funderar bara på vad som händer om ja skulle supa bort nyckeln med fjärren.. hähä de får inte hända bara.
Toyota Avensis 99a
Citroen Xantia 97a
Peugeot 605 95a
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Ingo wrote:Jo jag tänker inte pilla på de där knapparna i onödan. Förra ägaren har ändå kört sen 00 utan att förstå vad de var för knappar ens. Funderar bara på vad som händer om ja skulle supa bort nyckeln med fjärren.. hähä de får inte hända bara.

Det händer ingenting... Som sagt har nyckeln inget med kodlåset att göra på din bil.
Det blinkar rött även om det är avstängt när tändningen inte är på, skulle det lysa rött efter du slagit på tändningen så är det inkopplat. I det fallet måste du knappa in koden så att lampan blir grön.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Waern »

Man låser upp startspärren när man låser upp med fjärren, du kan prova med att låsa upp bilen med nyckellåset och se om den startar. När röda lampan lyser så skall det inte gå att starta bilen. Du ska då även kunna slå på tändningen och trycka in knappen på fjärrkontrollen för att låsa upp kodlåset.

Är kodlåset inte bortkopplat och du inte har koden så är det inget vidare om fjärrsändaren pajar.

Sen kan det givetvis skilja lite mellan olika modeller på härligt Franskt sätt :wink:
406 2,0 -00
406 2,2 sport -00
MX5 1,8 roadsport C -94 #77

2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739 1050kg/131hk
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742 1110kg/131hk
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817 1000kg/131hk

medlem nr.816
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Waern wrote:Man låser upp startspärren när man låser upp med fjärren, du kan prova med att låsa upp bilen med nyckellåset och se om den startar. När röda lampan lyser så skall det inte gå att starta bilen. Du ska då även kunna slå på tändningen och trycka in knappen på fjärrkontrollen för att låsa upp kodlåset.

Är kodlåset inte bortkopplat och du inte har koden så är det inget vidare om fjärrsändaren pajar.

Sen kan det givetvis skilja lite mellan olika modeller på härligt Franskt sätt :wink:

Att nyckeln har med kodlåset att göra gäller årsmodellerna -96 och nyare. Väl? Den -95:a jag hade hade inte den extra lilla knappen på nyckeln och om kodlåset var aktiverat var jag tvungen att knappa in koden, det spelade ingen roll hur mycket jag låste upp bilen med fjärren. Min var dessutom en rätt sen -95:a. Det funkade precis så som stod i instruktionsboken helt enkelt... :wink:
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Ingo »

Claes B wrote:Att nyckeln har med kodlåset att göra gäller årsmodellerna -96 och nyare. Väl? Den -95:a jag hade hade inte den extra lilla knappen på nyckeln och om kodlåset var aktiverat var jag tvungen att knappa in koden, det spelade ingen roll hur mycket jag låste upp bilen med fjärren. Min var dessutom en rätt sen -95:a. Det funkade precis så som stod i instruktionsboken helt enkelt... :wink:

Ska testa den snart utan att använda fjärren så vet jag en gång för alla och kan förhoppningsvis glömma min obehagskänsla :) Vad gäller min nyckel har inte jag den lilla knappen heller. Men den knappen trodde jag enbart hade med "låsningssäkring" att göra enligt min instr.bok? För övrigt står det iof sig inte heller någonting om att fjärren kan programmeras så den aktiverar s-spärren heller däremot har jag läst mig till att det skulle gå på annat håll men det gäller kanske endast nyare bilar då? Tack för all hjälp det uppskattas! :D
Toyota Avensis 99a
Citroen Xantia 97a
Peugeot 605 95a
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Claes B wrote:
Waern wrote:Man låser upp startspärren när man låser upp med fjärren, du kan prova med att låsa upp bilen med nyckellåset och se om den startar. När röda lampan lyser så skall det inte gå att starta bilen. Du ska då även kunna slå på tändningen och trycka in knappen på fjärrkontrollen för att låsa upp kodlåset.

Att nyckeln har med kodlåset att göra gäller årsmodellerna -96 och nyare. Väl? Den -95:a jag hade hade inte den extra lilla knappen på nyckeln och om kodlåset var aktiverat var jag tvungen att knappa in koden, det spelade ingen roll hur mycket jag låste upp bilen med fjärren. Min var dessutom en rätt sen -95:a. Det funkade precis så som stod i instruktionsboken helt enkelt... :wink:

Varför ha ett kodlås om startspärren går via fjärren? Har -96 och nyare både och alltså?

Är helt säker på att fram till -95 så funkar fjärren exakt likadant som på mina XM:ar. Dock har inte dieseln kodlås.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

TheDagger wrote:
Claes B wrote:

Varför ha ett kodlås om startspärren går via fjärren? Har -96 och nyare både och alltså?

Är helt säker på att fram till -95 så funkar fjärren exakt likadant som på mina XM:ar. Dock har inte dieseln kodlås.

Jag vet inte riktigt när brytpunkten är, på 406 från -96 är det så att man inte behöver knappa in koden utan låsa upp med fjärren eller trycka på den lilla extraknappen på nyckeln, man kan givetvis knappa in koden med om man vill... :roll:
På XM från 97? så funkar det ju likadant med skillnaden att de inte har nån liten knapp på nyckeln att trycka på, jag antar att det är samma på 605, men det skulle ju kunna vara från -96 med... Jag vet hursomhelst att -95:orna (och tidigare) funkar som jag beskriver.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Ingo »

Claes B wrote: Jag vet hursomhelst att -95:orna (och tidigare) funkar som jag beskriver.

Helt korrekt :D för säkerhets skull testade jag nyss genom att bara använda nyckeln på min 95:a och kodlåset lyser ändå grönt när jag slår på tändningen och den startar så nu är jag säker på att spärren inte är aktiverad.. SKÖNT :)

Men nu har jag märkt att larmet ej fungerar.. :roll: Det borde ju ha satt igång när jag gick in med endast nyckeln. Larmknappen på instr.brädan blinkade när jag startat vilken den skall gör om larmet har varit igång men då verkar tutan till larmet va ur funktion. Så nu har jag en till fråga.

Var sitter tutan till larmet?

För övrigt en del med elen som är lite si och så på min, inget allvarligt dock som inverkar på körning nämnvärt.

-elspeglarna går inte att manövrera, gissar på nån oxiderad kontakt eller liknande. Något bra tips?

-Som jag nämnt lever även hastighetsmätaren rövare över 110. Pendlar då mellan 180 och 240 ca dessutom går tripmätaren med samma hastighet... Inte så kul att bilen på mätaren gått dubbelt så långt som i verkligheten under en långresa på motorväg tex :? Men det handlar då troligen om givaren som sitter på v-lådan alltså om jag förstått saken rätt? Funderar på att byta den ändå om det är det som är felet.

Annars är jag fortfarande riktigt nöjd med kärran. Kanonbil helt enkelt är alldeles förälskad faktiskt ;)
Toyota Avensis 99a
Citroen Xantia 97a
Peugeot 605 95a
Post Reply