bakvagn 205, erfarenheter!

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

zilog wrote:..............

Mitt nuvarande rör ser ut att sloka lite samt vara lätt elliptiskt (ihop med förgrovning utåt ändarna) vilket förvirrar mig lite vid mätning. .................
Har inga vidare bra tips till dig, men här har du några ungefärliga mått som kanske kan vara till hjälp.

Image

Om axelröret är krokigt i bilens färdriktning så borde det synas på torsionsstavarna genom att den ena böjer in mot röret och den andra ut från röret.
EN 14497
zilog

Post by zilog »

Om man ska tillverka en egen svingarmstapp (om det nu visar sig svårt att köpa en beg i vettigt skick), vilket material vågar man då svarva en ur? Någon som har koll på stålkvaliteten i originaltappen?
zilog

Post by zilog »

Jag ska nu snart byta allt som har med upphängningen på höger bak att göra, det sitter i dagsläget glidlager i brons då min förra svingarmstapp var för grov i ytan för att kunna lagra nållager direkt i. Nu byter jag till en fabriksny tapp, och undrar ifall jag bör byta yttre lagret från glid- till nållager igen? Lagersätet i röret är inte helt fint i ytan, och angripet av gravrost. Hurpass påverkar en inte helt jämn anliggningsyta lagrets livslängd?

Jag är alltså ute efter den mest hållbara lösningen, vad jag kan bedöma verkar mitt bronsglidlager ha hållit bra under de 600 mil jag kört med det, visst litet glapp finns, men jag misstänker att det beror på initial inslitning.
Niiplee

Bakdelen.!

Post by Niiplee »

Min bakdel har typ rasat ner, det är mest på högra sidan. det e ingen fjädring alls kvar typ. så när man lastar lite för mycket skrapar det i på höger sida. Tanten jag köpte den av sa att bakaxeln var rostig så den inte klarade besiktningen, kan det vara därför den har blivit så låg. eller kan fjädringen ha gått av på nåt sett? Är det nån annan som varit med om detta och hur går jag till väga för att fixa det. Skriv tips på lösningar så är jag tacksam.
Hej Hej...
André V

Re: Bakdelen.!

Post by André V »

Niiplee wrote:Min bakdel har typ rasat ner, det är mest på högra sidan. det e ingen fjädring alls kvar typ. så när man lastar lite för mycket skrapar det i på höger sida. Tanten jag köpte den av sa att bakaxeln var rostig så den inte klarade besiktningen, kan det vara därför den har blivit så låg. eller kan fjädringen ha gått av på nåt sett? Är det nån annan som varit med om detta och hur går jag till väga för att fixa det. Skriv tips på lösningar så är jag tacksam.

Antagligen har du råkat ut för samma sak som många andra här. Smuts, salt och fukt letar sin in bakom axlens tätningar. Rost, förstörda nållager och en till slut helt stum bakaxel är resultatet. Även innan det gått så långt att axeln blivit "stelopererad" brukar bitarna ha tagit ganska mkt stryk.

Det låter som om axeln på din bil är redo för skroten, tyvärr. Man får helt enkelt (försöka!) ta isär den och se hur illa det ser ut. Visar det sig vara inte allt för illa kan man renovera den, vilket är lite pyssel. Hur man går tillväga tas upp tidigare i den här tråden.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Mangie

Post by Mangie »

om axeln är "stelopererad" går då ändå att gunga på bilen där bak?
Vad brukar en skrot ta för en hel bakaxel? Har Hittat en för 2500:-!!! + frakt på 5/600!!!. är de sådan priser som gäller eller?

Har varit ute o mätt, höger bakhjul lutar 12mm, är de mycke eller?
"If in doubt, baile out"
Attsäter
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Attsäter »

Nått som inte är relevant:
Nytt bakaxelrör hos peugeot kostade 8tusen, har utgått ur sortiment.

Om jag skulle köpa på skroten skulle jag vilja ha möjlighet att lämna tillbaka om det visar sig att det är skit, alternativt slå isär den innan man köper.
Har för mig att endast bakaxelrör kostade ca 500 på skroten
Peugeot 205 -88 TIC
Peugeot 106 -97 Rallye
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Jag har funderingar på om man inte kan kapa lite i röret, få dit lite större diam yttertub längst ut i ändarna å mecka dit koniska lager istället med EGNA lagerytor.

Högst generell fundering som inte verkar ogenomförbar.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Nik

Post by Nik »

snillet wrote:Jag har funderingar på om man inte kan kapa lite i röret, få dit lite större diam yttertub längst ut i ändarna å mecka dit koniska lager istället med EGNA lagerytor.

Klart du kan. Man kan göra i praktiken vad man vill.
Men om man tittar på hur mycket tid och pengar det går åt så är det knappast lönt.
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Nik wrote:
snillet wrote:Jag har funderingar på om man inte kan kapa lite i röret, få dit lite större diam yttertub längst ut i ändarna å mecka dit koniska lager istället med EGNA lagerytor.

Klart du kan. Man kan göra i praktiken vad man vill.
Men om man tittar på hur mycket tid och pengar det går åt så är det knappast lönt.

Mmm, börjar bli ont om delar verkar det som så de dyra/jobbiga lösningarna kryper på en sakta men säkert tror jag.
Hans Hellström

zilog

Post by zilog »

Annars glidlager och svarva ner axeltappen lite för att ge fin glidyta - håller än på min bil iaf.
205GTI -89, RSV1000R -02
http://gnuffel.googlepages.com
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

zilog wrote:Annars glidlager och svarva ner axeltappen lite för att ge fin glidyta - håller än på min bil iaf.

Det kommer nog att bli en och annan "special" lösning i framtiden tror jag.
Hans Hellström

Zkronk

Post by Zkronk »

Är det samma inköpslista som postats tidigare i tråden som gäller för en renovering av bakaxeln på en 205 Junior från 88?
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Nu har jag försökt att lusläsa den här tråden men blind som jag är så hittar jag inte det jag söker. Är det någon som vet hur mycket varje splines sänker i cm räknat eller på ett ungefär iaf. Jag tänkte kika lite på det i helgen och har ju ingen lust att få ner bilen så att den ligger på marken. 1 eller 2 splines vad säger ni som sänkt vad kan vara lagom?
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Zkronk wrote:Är det samma inköpslista som postats tidigare i tråden som gäller för en renovering av bakaxeln på en 205 Junior från 88?

Tror att det är 86/87 som är brytgränsen på de "små" modellerna, så en 88:a ......borde vara samma men jag skulle nog kollat med pugg för säkerhets skulle.
Hans Hellström

HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Clarre wrote:Nu har jag försökt att lusläsa den här tråden men blind som jag är så hittar jag inte det jag söker. Är det någon som vet hur mycket varje splines sänker i cm räknat eller på ett ungefär iaf. Jag tänkte kika lite på det i helgen och har ju ingen lust att få ner bilen så att den ligger på marken. 1 eller 2 splines vad säger ni som sänkt vad kan vara lagom?

Läst igenom detta? http://www.peugeot-sport-club.com/mekar ... .php?id=27
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

TheDagger wrote:Läst igenom detta? http://www.peugeot-sport-club.com/mekar ... .php?id=27

Ja den är ju bra tänkte bara att det kunde vara ännu lättare att räkna splines. Hur mycket är lagom att sänka en bil som ska gå på bana? 30, 40 eller 50mm? Vad säger ni som gjort det.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Clarre wrote:
TheDagger wrote:Läst igenom detta? http://www.peugeot-sport-club.com/mekar ... .php?id=27

Ja den är ju bra tänkte bara att det kunde vara ännu lättare att räkna splines. Hur mycket är lagom att sänka en bil som ska gå på bana? 30, 40 eller 50mm? Vad säger ni som gjort det.

För mycket sänkning räknar jag som styling. Vet inte vad som är lämpligt för bana, men mitt förnuft säger typ 20-25mm bara. Läste på nån sida att Peugeot sport´s egna sänkfjädrar till 106 inte sänker mer än 20mm. Men det finns säkert folk som vet bättre än jag.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Mangie

Post by Mangie »

Hur kan jag kontrolera/mäta så att bakhjulen står rakt? Tips önskas...
"If in doubt, baile out"
zilog

Post by zilog »

Mangie wrote:Hur kan jag kontrolera/mäta så att bakhjulen står rakt? Tips önskas...

Lod som hålls parallellt med bakhjulen - om du mäter både höger och vänster sida kan du räkna bort om bilen står lutande.
205GTI -89, RSV1000R -02
http://gnuffel.googlepages.com
Post Reply