Hej,
Nu behöver jag verkligen er hjälp!
Idag hämtade jag ut mitt öppet filter-kit från K&N till min 205GTI. Efter att ha följt anvisningarna noggrant satt filtret äntligen på och det var dags att slänga i batteriet igen för en uppstart. Problemet som uppstod var att bilen var stendöd. Ingen el över huvud taget.
Tänkte först på jordfel och kollade upp det. Det blixtrade till lite när jag första gången kopplade i batteriet (som ibland händer), vilket indikerar att det fanns ström. När jag satt mig i bilen så fick jag ingen tändning eller någonting. Stendött! Provade att kolla så att kablarna satt ordentligt på polerna, men ingen gnista eller liknande denna gång.
Kollade alla säkringar inuti bilen, alla var hela. Kollade sedan säkringarna (2 st) i den lite större dosan framme till vänster under huven, de var hela. Kollade slutligen den lilla mindre dosan som sitter till vänster om den större dosan, de var också hela.
Kikade sen på jordkabeln från motorjorden till batteriet, den satt som den skulle. Kollade även karossjorden och upptäckte att skruven var borta sedan jag hade behövt skruva bort den för att få av hållaren till luftmassemätaren tidigare under kvällen. Plockade bort batteriet och skruvade i skruven. När jag satt tillbaka batteriet så fick jag en mindre gnista igen. Tänkte att felet var åtgärdat, men när jag satt mig i bilen var det fortfarande stendött.
Såg över jord från växellådan och karossen ett antal gånger, men hittade inga fel. Kollade även jorden i bagageluckan, men allt verkade sitta som det skulle. Kolllade säkringarna flera gånger, men allt är helt.
Kollade batteriet med batteritestare, och det gav alldeles tillräckligt med kräm (batteriet är dessutom relativt nytt). Provade även med startkablar från annan bil, men inget liv i min bil alls. Varken lampor, tändning, motor eller något går att få liv i. Det är verkligen stendött.
Jag har dock lite olösta mysterium:
* Den gula kabeln från pluspolen på batteriet sitter inte kopplad till något. Minns inte om den var kopplad till något innan jag började. Den ser dock ut att vara avknipsad nån gång för längesen, då det är en aning oxiderat i kabeländen. Var ska denna sitta och var är den till?
*De två säkringsdosorna längst fram under huven var jag tvungen att flytta på för att få plats med filtret. Jag tänkte att jag senare kunde fixa fast dem snyggt och prydligt, så jag lät de hänga under filtret tills uppstarten som aldrig blev av. Dessa skall väl dock inte jordas i karossen? Kan någon kabel från dessa dosorna orsaka ett sånt här elfel?
Normalt sätt så kan man ju slå lite lätt med ena kabeln (plus mot plus givetvis) mot polen på batteriet för att få en liten gnista som indikerar ström, men det är tvärdött här också! Ingen gnista alls.
Finns det något jag kan ha kommit åt eller glömt jorda, se över eller koppla in? Jag MÅSTE få liv i bilen imorgon då jag ska iväg på kvällen. Jag är verkligen oändligt tacksam om ni hjälper mig att lösa detta problem!
All hjälp uppskattas!
Mvh Daphi
Brådskande elfel! Stendöd 205GTI
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

Den gula sladden från pluspolen kan ha gått av. Jag misstänker att det är den som går till den svarta rektangulära plastlådan som sitter på plåten som sitter mellan strålkastarna (dvs där huvlåset också sitter)
Denna plastlådan distribuerar plus till större delen av bilen...
På gaveln på plastlådan mot strålkastaren sitter en uppfällbar lucka, därunder sitter med all sannolikhet en ringkabelsko med en avdragen kabel... Det är isf dit den gula kabeln ska gå
Denna plastlådan distribuerar plus till större delen av bilen...
På gaveln på plastlådan mot strålkastaren sitter en uppfällbar lucka, därunder sitter med all sannolikhet en ringkabelsko med en avdragen kabel... Det är isf dit den gula kabeln ska gå
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla