Strömlös 406 Coupé - hur låsa upp dörrarna?
Strömlös 406 Coupé - hur låsa upp dörrarna?
Hur kan jag låsa upp min 406 Coupé -98 när batteriet är helt urladdat?
Kommer inte in i bilen så jag får inte upp motorhuven för att byta/ladda batteriet. Har lusläst instruktionsboken men inte hittat någon lösning.
Startnyckeln funkar på bagageluckan men inte på dörrarna.
Snälla - HJÄLP!!!
Vänligen,
/Martin
Kommer inte in i bilen så jag får inte upp motorhuven för att byta/ladda batteriet. Har lusläst instruktionsboken men inte hittat någon lösning.
Startnyckeln funkar på bagageluckan men inte på dörrarna.
Snälla - HJÄLP!!!
Vänligen,
/Martin
Vet inte om de någonsin funkat med själva nyckeln - har ju använt mig av "larm/fjärr"-knappen på nyckeln till centrallåset fram till nu...
Har naturligtvis provat med nyckeln i dörrlåsen (båda dörrarna) men det är helt "stumt" och det går inte ens att vicka på nyckeln. Bagageluckelåset funkar dock fin-fint men det hjälper inte mig just nu...
Vänligen,
/Martin
Har naturligtvis provat med nyckeln i dörrlåsen (båda dörrarna) men det är helt "stumt" och det går inte ens att vicka på nyckeln. Bagageluckelåset funkar dock fin-fint men det hjälper inte mig just nu...
Vänligen,
/Martin
wille_84 wrote:aj då.... worst case scenario:)
men det finns väl låssmedar som får upp dörrar genom fönsterlisten?
Hade hoppats slippa låssmed och den kostnaden om det går att undvika...
En liten anekdot i ämnet:
Lyckades låsa in nyckarna i min Renault R5 hösten 1992. Ringde polisen och frågade om råd. Det spontana svaret blev
"Du har ingen 14-årig ligist i närheten?" :o
Polisen var dock ytterst hjälpsamma (lugn dag antagligen) och efter en stund kom en polisbil med och en kille tog fram stora verktygslådan och gick loss med wire-öglor, krokar av plattjärn och något som liknade en klädgalge av metall (var kanske det också..).
HAN FICK INTE UPP DÖRREN!!!!
Slutade med att jag fick mina föräldrar att posta extranyckeln så att det löste sig lite enklare dagen efter...
/Martin
- 406_Jonathan
TimMy605 wrote:öppna luckan i bagaget om du har en sådan.
Sedan använder du dig av en sån man plockar upp skräp med.
Sen får du finlira.
Vet ju inte iofs om du har en sån lucka har du det ?
Jo, jag har en "skidlucka"/armstöd mitt i baksätet men då det är en 2-dörrars coupé så täcker förarstolen alla "attackvinklar" mot dörrhantagen...
Hade nog funkat på en fyrdörrars men blir svårt i mitt fall. Kanske om jag kan hitta något med rätt böjning/krökning men det är kanske lite mycket att hoppas på.
/Martin
406_Jonathan wrote:Pröva med typ 5-56 eller låsolja (heter det så?) i låsen på dörrarna?
Är de inte använda på ett tag så lär de kärva. Dränk den i först 5-56 o sen olja och prova lirka med nyckeln så ska den nog gå att låsa upp
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
Ännu en stackare som i framtiden kommer att se till å motionera sina vanliga dörrlås
, fråga en låssmed, det är den absolut vanligaste orsaken till att de får jobb numera på personbilar där fjärrlåsen pajat men ägarna aldrig använt dörrlåsen så att de ärgat fast.
Som sagt, 5-56/WD40 eller nån annan krypande olja kan hjälpa, lägg det i låsen å sen får du jucka lite med nyckeln, banka lite på dörren runt låset å sedan jucka med nyckeln igen.
osv, osv, osv.
Funkar IBLAND.
Men vanligen finns det sätt at få upp huvlåsen som inte är så komplicerade utan att behöva gå in i bilen.
Som sagt, 5-56/WD40 eller nån annan krypande olja kan hjälpa, lägg det i låsen å sen får du jucka lite med nyckeln, banka lite på dörren runt låset å sedan jucka med nyckeln igen.
osv, osv, osv.
Funkar IBLAND.
Men vanligen finns det sätt at få upp huvlåsen som inte är så komplicerade utan att behöva gå in i bilen.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Handlar det inte om på cupan att fönstrerna åker ner en liten bit när man öppnar dörren? Gör på pappas 01a iaf. Bakre sidorutan är enklast att byta om du tar till det alternativet... Tejpa upp rutan först så minskar man mängden glassplitter i bilen.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
- Eric Josefsson
Låsen måste smörjas och användas ett par ggr per år, när jag köpte min 406a så var det nog ingen som gjort det så det tog många turer med 5-56 innan det lossnade.
Innan låset fungerar så är det ganska stor risk att "frikopplingen" i låset går in. (Stöldskydd som gör att hela låscylindern eller något roterar så det lönar sig inte att ta i för mycket heller)
Innan låset fungerar så är det ganska stor risk att "frikopplingen" i låset går in. (Stöldskydd som gör att hela låscylindern eller något roterar så det lönar sig inte att ta i för mycket heller)
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
- Andreas Bystedt
bbits wrote:TimMy605 wrote:öppna luckan i bagaget om du har en sådan.
Sen får du finlira.
Jo, jag har en "skidlucka"/armstöd mitt i baksätet men då det är en 2-dörrars coupé så täcker förarstolen alla "attackvinklar" mot dörrhantagen...![]()
Hade nog funkat på en fyrdörrars men blir svårt i mitt fall. Kanske om jag kan hitta något med rätt böjning/krökning men det är kanske lite mycket att hoppas på.
/Martin
Finns inga låsknoppar på insidan av dörren iaf så den idén funkar ej.
Fd. Medlem nr 527
Peugeot 307 kombi 1,6 HDI 2006/11
Peugeot 406 Coupé 2002 *SÅLD*
Citroen Zx 1,8 1996 *SÅLD*
*RIP* Citroen ZX
Peugeot 306 Gti -99 *SÅLD*
Peugeot 306 XSI-96 *SÅLD*
Peugeot 405 Mi16 -88 *SÅLD*
*RIP* Citroen ZX
-
Peter Vaggeryd
Du kommer ju in ibakluckan ellerhur... på min 02 coupe kan jag fälla ryggstöden från bagaget där sitter 2 st röda handtag i bakkant på hatthyllan för att fälla höger resp vän ryggstöd//Peter,SAndreas Bystedt wrote:bbits wrote:TimMy605 wrote:öppna luckan i bagaget om du har en sådan.
Sen får du finlira.
Jo, jag har en "skidlucka"/armstöd mitt i baksätet men då det är en 2-dörrars coupé så täcker förarstolen alla "attackvinklar" mot dörrhantagen...![]()
/Martin
Finns inga låsknoppar på insidan av dörren iaf så den idén funkar ej.
- Andreas Bystedt
Du kommer ju in ibakluckan ellerhur... på min 02 coupe kan jag fälla ryggstöden från bagaget där sitter 2 st röda handtag i bakkant på hatthyllan för att fälla höger resp vän ryggstöd//Peter,S[/quote]Peter Vaggeryd wrote:
Jo men det var ju inte dom skulle finlira med...
Fd. Medlem nr 527
*RIP* Citroen ZX
*RIP* Citroen ZX
-
Peter Vaggeryd
Andreas Bystedt wrote:Du kommer ju in ibakluckan ellerhur... på min 02 coupe kan jag fälla ryggstöden från bagaget där sitter 2 st röda handtag i bakkant på hatthyllan för att fälla höger resp vän ryggstöd//Peter,SPeter Vaggeryd wrote:
Jo men det var ju inte dom skulle finlira med...
jag tänkte liksom att man kan krypa in den vägen och öppna dörr alt huven
//Peter,S
Kommer man in i skuffen, men inte vidare in i kupén så kanske man kan fulkoppla sig på centrallåsmotorn i skuffen å öppna dörrarna ? eller hur ser systemet ut på en sån bil ?, på de flesta äldre bilar går det iaf finfint å göra så.
Hans Hellström
- Andreas Bystedt
snillet wrote:Kommer man in i skuffen, men inte vidare in i kupén så kanske man kan fulkoppla sig på centrallåsmotorn i skuffen å öppna dörrarna ? eller hur ser systemet ut på en sån bil ?, på de flesta äldre bilar går det iaf finfint å göra så.
Man kommer in om man inte väger 150 kilo och är äver 2 meter lång
Fd. Medlem nr 527
*RIP* Citroen ZX
*RIP* Citroen ZX
Kan man inte öppna huven utifrån på nån vänster? Det är ju bara en vajer från kupén. Ford har t.o.m. satt lås på motorhuven så att man inte ska kunna göra så. Det borde en Pega-verkstad veta.
Jag har en eftermonterad stärkare i bagaget, skulle faktiskt kunna ladda batteriet den vägen tror jag. Hur ser det ut på din? Tipset är att inte ladda för tufft, då smälter kablarna om det inte är rejäla doningar som till ett stort slutsteg.
/Marcus
Jag har en eftermonterad stärkare i bagaget, skulle faktiskt kunna ladda batteriet den vägen tror jag. Hur ser det ut på din? Tipset är att inte ladda för tufft, då smälter kablarna om det inte är rejäla doningar som till ett stort slutsteg.
/Marcus
'01 406 Coupé V6 70'Anni