Oljetemp-mätare 205 CTi/GTi

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
johannod

Oljetemp-mätare 205 CTi/GTi

Post by johannod »

Hej!

Bil: 205 Cti/Gti 1.9 -89

Vid besiktning upptäckte vi att oljetempgivaren på oljetråget läcker lite. Innan jag hissar upp den på macken och byter olja och allt så skulle jag behöva hjälp med förberedelserna...

Det finns ingen sådan tempgivare hos Mekonomen vad jag kan se. Kan det funka att "reparera" den med en standardpackning (om det nu är det som är felet förståss) och i så fall vilken?

Image

Gärna rekommendation och/eller erbjudande att köpa en begagnad tempgivare att skruva på!

Thx!

/Johan
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Brukar vara i själva givaren det läcker faktiskt. Biltema har nya, men då måste du ha adapter imellan och jag minns inte vilken av dom som passar. Men det finns bara 3 adaptrar eller nåt så man kan köpa alla 3 så passar garanterat en av dom ;)
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
johannod

Post by johannod »

Jag blir så imponerad av dessa snabba svar! Grymt med kunniga mekare det finns!

Du menar det här paketet med separat givare?

Om någon har en fungerande begagnad (~50 spänn) så tar jag gärna det! Annars blir det en tur till Biltema.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

johannod wrote:Jag blir så imponerad av dessa snabba svar! Grymt med kunniga mekare det finns!

Du menar det här paketet med separat givare?

Om någon har en fungerande begagnad (~50 spänn) så tar jag gärna det! Annars blir det en tur till Biltema.

Jag menar den som heter reservgivare 32-181. Kostar hela 30 spänn! Original verkar vara väldigt lika i kvalitet.
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
johannod

Post by johannod »

Toppen. Tackar.
johannod

Post by johannod »

Men vänta lite nu. Det är ju reservgivare för oljetryck, inte temperatur....
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

johannod wrote:Men vänta lite nu. Det är ju reservgivare för oljetryck, inte temperatur....

Hehe, nej. Biltema skriver tydligen fel för det är rätt på bilden.
Oljetrycksgivaren är denna: http://www.biltema.se/products/product. ... emId=76640
johannod

Post by johannod »

Minsann!
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

johannod wrote:Minsann!

Så du får lita till ditt öga när du handlar, nu ser du skillnaden antar jag.
Oljetempgivaren är nog exakt samma som vattentempgivaren förresten.
Joi

Post by Joi »

Antar att den sitter i tråget på 205 an?
Har den i oljepluggen i min bil, men får inte upp den i mer temp än typ 50-60 vid körning. Är det för att det blåser så mkt där under som givaren kyls ner? Eller är det för att bara ca 0.5 cm av givaren sticker upp ovanför oljepluggen så att oljan bara har kontakt med toppen?
Kör:
Audi A4 Avant S-Line -07

405 mi16 och 205 Gti is no more
Min gamla 405a
309 Gti16 = Såld
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Joi wrote:Antar att den sitter i tråget på 205 an?
Har den i oljepluggen i min bil, men får inte upp den i mer temp än typ 50-60 vid körning. Är det för att det blåser så mkt där under som givaren kyls ner? Eller är det för att bara ca 0.5 cm av givaren sticker upp ovanför oljepluggen så att oljan bara har kontakt med toppen?

Den tempen har jag också vid normal körning. Inte förrän man plågar bilen ordentligt stiger den. Så frågan är hur du kör?

Om den trots att du kör som ett svin en lite längre sträcka är nog givaren dålig.

Att den sitter i pluggen ska inte spela nån roll, trågplaceringen på alutråget är ju precis intill pluggen.
Joi

Post by Joi »

TheDagger wrote:
Joi wrote:Antar att den sitter i tråget på 205 an?

Den tempen har jag också vid normal körning. Inte förrän man plågar bilen ordentligt stiger den. Så frågan är hur du kör?

Om den trots att du kör som ett svin en lite längre sträcka är nog givaren dålig.

Att den sitter i pluggen ska inte spela nån roll, trågplaceringen på alutråget är ju precis intill pluggen.

Det är vid vanlig körning. Så det är okej alltså. Har inte plågat den några längre sträckor men när man gasar på ibland kommer den ju mellan 60 - 70 iaf, bara acca fullt för att lägga sig på en viss hastighet typ. Har aldrig kört hårt med bilen än (nya lager osv som inte gått så långt) Har ju turbobil, me oljekyl, så den kanske kyler en del med. Men det är verkar vara okej då. :)
Kör:
Audi A4 Avant S-Line -07

405 mi16 och 205 Gti is no more
Min gamla 405a
309 Gti16 = Såld
Post Reply