Har märkt på siståne att man hör ett "avgasljud" även när man står på sidan av bilen. Är ganska säker på att det är hål någonstans i avgassystemet, men var, vilken del behöver jag byta? Lägger upp en bild där jag visar vart jag tror det är hål.
Bilen ska in på besiktning den 14 juni, så det börjar bli lite brådis.
Kör: Golf V6 4-Motion -02
Körde: 206 GTi -00
Jobbar som säljare på 3 när jag inte åker runt i puggen
André V wrote:Inte ovanligt att de rostar sönder i böjen innan slutdämparen.
Okej
Vilken del är det jag behöver köpa om det skulle vara rost innan slutdämparen? Dyrt?
Troligen mittdelen, som består av en dämpare och en längre bit rör. Börjar vid katen och slutar precis innan slutdämparen.
Kollade på Micros hemsida, verkar som om de vill ha 849 för den delen. Går kanske att ordna billigare (eller dyrare, i form av rostfritt) på andra ställen.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11 Körde: 306 Roland Garros 1.8 -99 406 V6 3.0 Sport -01 206 GTi -00
Okej
Vilken del är det jag behöver köpa om det skulle vara rost innan slutdämparen? Dyrt?
Troligen mittdelen, som består av en dämpare och en längre bit rör. Börjar vid katen och slutar precis innan slutdämparen.
Kollade på Micros hemsida, verkar som om de vill ha 849 för den delen. Går kanske att ordna billigare (eller dyrare, i form av rostfritt) på andra ställen.
Okej.. Var inne o kollade på biltemas hemsida precis, (har inte micro i stan) de har inga avgasdelar till peugeot =( Kan man köpa delarna som är avsedda för Renault istället?
Kör: Golf V6 4-Motion -02
Körde: 206 GTi -00
Jobbar som säljare på 3 när jag inte åker runt i puggen
Okej
Okej.. Var inne o kollade på biltemas hemsida precis, (har inte micro i stan) de har inga avgasdelar till peugeot =( Kan man köpa delarna som är avsedda för Renault istället?
Enligt Mekonomens hemsida finns ett komplett sportsystem för 3450 riksdaler, dock inga lösa delar.
Jag vet dock inte ur troligt det är att t.ex. Renault-prylarna har rätt knyck på rätt ställe på rören. Måste ju finnas fler bildetaljister i Jönköping. Autoexperten finns där t.ex. Bildelsgrossisten verkar också ha en del avgasdelar. http://www.bildelsgrossisten.se/
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11 Körde: 306 Roland Garros 1.8 -99 406 V6 3.0 Sport -01 206 GTi -00
Avgasrör är en förbrukningsvara! Med undantag för rostfritt då kanske.
Inför besiktningen så går det bra att täta hålet med någon form av pasta, finns en del olika. Biltema har ju ljuddämparbandage och tätningspastsa för avgasrör. Är det bara en liten spricka vi talar om så går det bra att besiktiga med det. Det är dock inget som håller längre än en vecka. Har det väl börjat rosta så dröjer det inte länge förrän sprickan letar sig vidare!
Är vanligt att det börjar rosta i skarvar, ofta framför bakre ljuddämparen. Beroende på hur ditt avgassystem ser ut så har du väl bara två alternativ: Svetsa en ny avgasbit där sprickan är eller köp nytt!
Hissa upp bilen och kika undertill, det är inte svårt att hitta läckaget. Det brukar räcka att du lägger dig på marken och kör in huvudet lite under bilen när den står på tomgång så hör du vart det pyser.
Micke_GTi wrote:Har märkt på siståne att man hör ett "avgasljud" även när man står på sidan av bilen. Är ganska säker på att det är hål någonstans i avgassystemet, men var, vilken del behöver jag byta? Lägger upp en bild där jag visar vart jag tror det är hål.
Bilen ska in på besiktning den 14 juni, så det börjar bli lite brådis.
Tror inte din tröskellåda läcker avgaser
Men som många säger så rostar det gärna sönder i böjen..