2 motor "problem" ?? på sprillans ny 206 GTi

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
ReD DeviL

2 motor "problem" ?? på sprillans ny 206 GTi

Post by ReD DeviL »

Fick min 206:a för typ 3 veckor sedan och börjar undra om det e fel på den...

Det e så att tomgången är jätte ojämn (enligt mig) den pendlar med upp till 500 varvs skillnad... men ofast handlar det om ca: 100 varv upp och ner och så pendlar den... Något som ska vara så när den e ny? När man snackar gamla bilar så ere inget bra tecken vad jag har lärt mig...

Det andra är om man trycker till lite på gasen så tar det väldigt lång tid innan den går från t.ex. 3000 till 900 varv... det går väldigt segt om man jämför med andra bilar... Är detta något som är normalt?

Är ju ny inom peugeot så har inte så stor koll vad som e "normalt" eller ej... Uppskattar ett bra och tydligt svar... Även om det finns i varför det är så här? (om det e normalt) har ju en gratis service innan 600 mil och e redan på 120-130 mil så man vill ju gärna fixa dessa "problem" om det är några problem på första..

Kan ju lägga till att utöver detta så älskar jag verkligen bilen, underbart rolig och så... *hoppas inget e fel bara*
//Henrik "henke" Sundset
Audi A4 Avant 2.0T Quattro
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7

My Mama said I was special!
Stenis
Super Senior

Post by Stenis »

En lite grej med nybilsgaranti bara: Bli ett riktigt pain in the ass!! Begär att dom kollar/fixar/donar och fixar din bil för det lilla minsta!
Du har igen det på bilen senare, men glöm inte att ALLTID vara trevlig mot dom!
Mazda 6 MPS -06 till salu...!!!!!
Grumpy Old Fart!!
André V

Post by André V »

En ny mjukvara fixar ev. problemet. Jag hade ett liknande problem på min, och det blev bättre när de tankat in lite nya ettor och nollor. ;)
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
ReD DeviL

Post by ReD DeviL »

hehe.... ok

Men båda "felen" är alltså troligtvis mjukvaru fel? även att varven går så långsamt tillbaka?

Fixar dom det på servicen då ifall jag e snäll och trevlig eller kan jag lämna in den innan servicen och få det fixat?
Har inte lust att göra första servicen redan.. tänkte vänta lite med den eftersom den e gratis.. så man hinner "hitta" mer ifall det e något mer..

juste.. Måste man åka till samma ställe som man köpte bilen för det? där jag köpte min var dom allmänt otrevliga, tyckte in om dom alls + att det ligger 4 mil ifrån mig medan jag har en peugeot handlare (med verkstad tror jag) här i sätra som e typ 1 km från mig...
//Henrik "henke" Sundset
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7

Stenis
Super Senior

Post by Stenis »

Jag har massa ettor och nollor i en .zip som är "rätt" komponerade, fast jag tror inte pugg vill använda dom.. :D
Grumpy Old Fart!!
Stenis
Super Senior

Post by Stenis »

Åk du till Sätra å prata med Peter , hälsa från mej.
Grumpy Old Fart!!
ReD DeviL

Post by ReD DeviL »

ok.. ska jag göra... Åker på Torsdag och snackar med dom...

tackar för hjälpen..

Stenis: trevliga ettor och nollor e ju alltid välkomna ;)
//Henrik "henke" Sundset
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7

WoberT

Post by WoberT »

stackare.. får problem direkt.. jag är skonad från sånt som tur är.. men det där måste dom ju fixa..
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Ta det lite lungt.
Bilen är ju helt ny och ska köras in lite först. Du skulle väl in på en första service vid 600 mil? Säg ifrån när du lämnar in den då.
Att bilen varvar ner långsamt låter som ett fenomen som alla nåtsånär moderna bilar har. Det ligger en medveten fördröjning bara för att bilen inte ska bli så ryckig att köra.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
ReD DeviL

Post by ReD DeviL »

TheDagger wrote:Ta det lite lungt.
Bilen är ju helt ny och ska köras in lite först. Du skulle väl in på en första service vid 600 mil? Säg ifrån när du lämnar in den då.
Att bilen varvar ner långsamt låter som ett fenomen som alla nåtsånär moderna bilar har. Det ligger en medveten fördröjning bara för att bilen inte ska bli så ryckig att köra.

ok... aja, det är iallafall gratis så varför inte utnyttja det... Har fixat tid nu så får vi se vad dom säger...

Bilen har gått 130 mil och vad jag har läst/hört så e 100 mil en bra inkörning på under 4k varv och efter börjar inkörning som e hårdare...

Servicen gör jag vid 600 mil, så sent som möjligt ifall jag skulle hitta nått problem..

Jag sa att jag inte kunde peugeot och förklara problemet och han gissade oxå på mjukvara... tycker inte att tomgången ska pendla, den ska ligga still iallafall efter 130 mil... Gjorde det på min golf iallafall..
//Henrik "henke" Sundset
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7

HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Nä tomgången håller jag med om, det bör inte vara så.
Men det där andra verkar normalt, lite svårt att avgöra utan att ha hört och sett det själv iofs.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
ReD DeviL

Post by ReD DeviL »

Förstå mig då som aldrig ens har suttit i en 206:a förut, förutom testbilen som jag körde i typ 10 min... hann man ju inte tänka på sånt..
//Henrik "henke" Sundset
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7

nevyn

Post by nevyn »

genom att titta på min varvräknare så kan jag med ögonmått endast se en variation på typ 10 rpm (max). sen dippar den kanske var femte minut ca 50 rpm (max)

när motorn är kall så droppar den till tomgångsvarv typ 5 gånger snabbare än när den är varm. har man växel i känns det som man tryckte på bromsen. detta pågår ca 0,5-1 minut. men när den är varm droppar den inte så fort.

ok ok jag har inte samma motor, och den är två år gammal.
Post Reply