Öppet luftfilter, adapterringar
Öppet luftfilter, adapterringar
Jag ska köpa ett öppet luftfilter till min 205 gti och jag har tänkt placera det där orginala filtret sitter, med en värmeavskiljare.
Filtret har 77mm anslutning och peugeot har 70mm va?
Går det ändå eller måste jag köpa någon adapterring? isf vart kan jag få tag på sådana?
Eller ska jag skippa att sätta filtret där?
MVH
Filtret har 77mm anslutning och peugeot har 70mm va?
Går det ändå eller måste jag köpa någon adapterring? isf vart kan jag få tag på sådana?
Eller ska jag skippa att sätta filtret där?
MVH
Finns siliconadaptrar att köpa på bland annat Micro för 95 kr. Blåa är de och finns i en hel del storlekar.
Sen köpte jag ett vanligt "bajs-rör" i plast från K-rauta för 29 kr som jag sprejade svart och och kapade de tjocka kanterna. . Finns väl hos de flesta byggfirmorna.
Den använde jag som böj för att trycka ner filtret i själva orginalfilterbehållaren.
Alltså. Filter - bajsröret - adaptern - motor. I den ordningen.
Jag vägrade köpa en speciell rörböj i aluminium för 700 spänn när man kunde komma undan MYCKET billigare.
Sen köpte jag ett vanligt "bajs-rör" i plast från K-rauta för 29 kr som jag sprejade svart och och kapade de tjocka kanterna. . Finns väl hos de flesta byggfirmorna.
Den använde jag som böj för att trycka ner filtret i själva orginalfilterbehållaren.
Alltså. Filter - bajsröret - adaptern - motor. I den ordningen.
Jag vägrade köpa en speciell rörböj i aluminium för 700 spänn när man kunde komma undan MYCKET billigare.
Bilen: 206 SW GTI -03, Svart
inte rekommenderat att sätta filtret över grenröret, orginal burken som sitter där tar kallluft ifrån kallufts intaget vid kylaren så den suger inte varmluften vid grenröret vilket de nya filtret kommer göra fast du har en plåt imellan, gör som många andra och lägg det bakom fram lampan eller liknande d e d bästa, inte direkt effekt ökande o suga varm luft, och tempen kommer stiga ordenkligt då! speciellt när du står still, ja hade d med min gamla motor stod ja still i mer än typ 5mins så gick den lätt över 100grader!
405t16x4 - T04E IC i fronten
Atlas 17ton påviktad ca 19ton nu med rälshjul.
Honda NSR 125cc utan hjul..
Yamaha Chappy 50cc med 125cc motor trimkam o högkomps kolv o portad topp.
Volvo 142 bur, glasfiber flippfront och 4länk med växellåds tunnel för v8
Volvo 940 b230fb 131hk
205Gti grå - Såld / skrotad
Volvo 740 trimmad förgasare - skrotad
Volvo 240 kawazaki grön - krockad + kabbe och såld
205Gti röd - såld

Volvo 940 b230fb 131hk
205Gti röd - såld

vattnet då! 
405t16x4 - T04E IC i fronten
Volvo 940 b230fb 131hk
205Gti röd - såld

Volvo 940 b230fb 131hk
205Gti röd - såld

Antonio wrote:Finns siliconadaptrar att köpa på bland annat Micro för 95 kr. Blåa är de och finns i en hel del storlekar.
Alltså. Filter - bajsröret - adaptern - motor. I den ordningen.![]()
Har du ingen bild att visa på ditt bygge? Nyfiken..
infiction wrote:Antonio wrote:Finns siliconadaptrar att köpa på bland annat Micro för 95 kr. Blåa är de och finns i en hel del storlekar.
nä jag har ju inte det men jag kan nog fixa det ikväll. Får knalla ut till bilen och plåta lite senare.
Antonio wrote:infiction wrote:Antonio wrote:Finns siliconadaptrar att köpa på bland annat Micro för 95 kr. Blåa är de och finns i en hel del storlekar.
nä jag har ju inte det men jag kan nog fixa det ikväll. Får knalla ut till bilen och plåta lite senare.
Det vore jävligt snällt, jag pysslar precis med samma sak själv..
så här enkelt gjorde jag. Kanske inte världens proffsigaste men det verkar funka bra iaf.
värmesköld och värmesköld vet jag inte. Jag bara tryckte ner filtret i originalbehållaren och skippade locket för då är jag tvungen att modifiera det.
.
avloppsröret såg ut så här: och kostade bara 29 spänn då jag köpte det.
Den tjockare delen sågade jag bara bort så blev den likadan på båda ändarna.
Nackdelen var att efter att jag tog bort den tjockare delen så blev det inte 90 graders vinkel längre men det funkade iaf. Sen som sagt så sprejade jag det svart så det skulle smälta in lite bättre.

värmesköld och värmesköld vet jag inte. Jag bara tryckte ner filtret i originalbehållaren och skippade locket för då är jag tvungen att modifiera det.
.
avloppsröret såg ut så här: och kostade bara 29 spänn då jag köpte det.
Nackdelen var att efter att jag tog bort den tjockare delen så blev det inte 90 graders vinkel längre men det funkade iaf. Sen som sagt så sprejade jag det svart så det skulle smälta in lite bättre.

infiction wrote:Rätt smart lösning faktiskt.
Jag har svetsat ett rör på samma sätt som du byggt fast nu ska jag med silikonslang från Micro försöka dra iväg filtret hela vägen ner. Och jag tror faktiskt att jag ska köpa "bajs-rör" jag också..![]()
Röret
Värmesköld
Ser jävligt nice ut faktiskt!
Njäae.. Det ligger precis bakom dimljuset nu.. Jag fotade genom luckan som man kan öppna i innerskärmen för att byta dimljuslampan. Det är klart att det kan ju komma in vatten från motorrummet men det är väl smällar man får ta.. När jag gör det rejält med rör och böjar så ska jag nog göra en låda i alu så det blir tätt från motorrummet också, plocka bort ett dimljus och sätta galler där istället. Bara för att det ser skoj ut. 
Jag fick mer ljud på utsidan bilen.
Rätt logiskt eftersom det sitter där det sitter.
Sen blir det säkert lite resonans och skit i rören också vad vet jag..
Jag köpte den där slangen på Ahlsell, finns på K-Rauta och såna ställen också. Kallas "Drasut-slang". Hittade dock inte 70 mm så jag körde på 80 mm vilket nog är för stort men med lite vilja och våld så gick det.
Rätt logiskt eftersom det sitter där det sitter.
Sen blir det säkert lite resonans och skit i rören också vad vet jag..
Jag köpte den där slangen på Ahlsell, finns på K-Rauta och såna ställen också. Kallas "Drasut-slang". Hittade dock inte 70 mm så jag körde på 80 mm vilket nog är för stort men med lite vilja och våld så gick det.
Hade mitt filter därnere från början när jag köpte bilen, men märkte fort att det blev otroligt skitigt, att innerskärmen ligger där under hjälpte tyvärr inte så mycket.
Märkte visserligen ingen effektskillnad med och utan smutsen, men det kan ju knappast vara bra.
Fixa gärna något slags skydd från skit och speciellt vatten om du ska ha det där nere
Märkte visserligen ingen effektskillnad med och utan smutsen, men det kan ju knappast vara bra.
Fixa gärna något slags skydd från skit och speciellt vatten om du ska ha det där nere