Hejsan!
Har haft denna fråga framme förut men fick inget svar då (var ett tag sedan).
Satte på ett höppet filter på min 206:a och det lät fint vi gas pådrag.
Men då stod jag på uppför en backe och rätt som det var så började det tok råma från insuget då man belastade motorn. Satte då tillbaka org luft burken då lät det mer normalt dock lite högre än det gjorde innan med org burken!
Har sedan testat ett annat öppet filter men det är samma tok bröl, ljudet låter välldigt vasst inte som det gjorde från början alltså.
Känner någon igen vad det kan vara för fel? Någon slang/packning som gått väck som har med insuget att göra?
Det är ingen lampa som lyser på intrumenteringen heller. Hur och var kollar jag av fel koder?
Skulle vara kanon om någon har något förslag vad det kan vara för fel!!
//Danne
konstigt ljud från Öppetfilter!
Precis som Joi säger så är det stor skillnad i ljudet beroende på hur mycket gas du ger och vid vilka varvtal
Det där med att det låter annorlunda med original filtersats nu än före allt detta gissar jag på är inbillning, går den som vanligt och det inte är några missljud eller felkoder så bör det inte vara något fel.
Dock så är det ju inte direkt jobbigt att kolla diverse slangar och anslutningar vid insuget om du är orolig
Det där med att det låter annorlunda med original filtersats nu än före allt detta gissar jag på är inbillning, går den som vanligt och det inte är några missljud eller felkoder så bör det inte vara något fel.
Dock så är det ju inte direkt jobbigt att kolla diverse slangar och anslutningar vid insuget om du är orolig
Miss förstod lite märker jag
Vet att ljudet blir mer bröligt etc etc etc har haft öppet filter på ett antal bilar men det som hör till grejjen är jag hade kört med filtret säkert en vecka med belstning till bristnings gränsen och det lät som det ska dvs bröligt och härligt. Det som hände var att det " brölade ännu mer och det väste!! förtår ni nu? Inte som det lät innan alltså!!
Stannade bilen och och kollade direkt för jag trodde att hela filtret hade lossnat, men den satt där den skulle!! Testade ett annat öppet filter också, men det var samma där! En kompis följde med sedan för att lyssna och han höll med om att det inte låter som det ska!!
Sedan angåde slangar och så så har jag kollat men inte sett något som gått av eller spruckit! därför tänkte jag om det var någon som visste om det sitter någon slang etc som man kanske inte ser men som kan vara boven i dramat!
Har inte kollat fel koder för som jag skrev så undrade jag var och hur man kollar av dom. dock lyser inga lampor på intrumentpanelen för ev fel någonstans!!
Så då kanske det blir lättare att förstå vad jag menar!!
//Danne
Vet att ljudet blir mer bröligt etc etc etc har haft öppet filter på ett antal bilar men det som hör till grejjen är jag hade kört med filtret säkert en vecka med belstning till bristnings gränsen och det lät som det ska dvs bröligt och härligt. Det som hände var att det " brölade ännu mer och det väste!! förtår ni nu? Inte som det lät innan alltså!!
Sedan angåde slangar och så så har jag kollat men inte sett något som gått av eller spruckit! därför tänkte jag om det var någon som visste om det sitter någon slang etc som man kanske inte ser men som kan vara boven i dramat!
Har inte kollat fel koder för som jag skrev så undrade jag var och hur man kollar av dom. dock lyser inga lampor på intrumentpanelen för ev fel någonstans!!
Så då kanske det blir lättare att förstå vad jag menar!!
//Danne
Verkar tunnsått med idéer här, så nästa steg är väl att helt enkelt montera tillbaka original filter-arrangemang för att se om ljudet kvarstår. Kanske är det nåt helt annat som låter, men som är svårt att lokalisera när man har ett öppet filter som brölar.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Hej jag har satt tillbaka och kört med org burken direkt efter miss ljudet kom.
Även Orginal luftburken råmar vikket den inte gjorde förut. Men inte på långa vägar som det gör med ett öppet filter. Det går ju kåen inte att ha öppet på för det väser så.
Kanske får lämna in den hos Peugeot om man inte hittar felet.
//Danne
Även Orginal luftburken råmar vikket den inte gjorde förut. Men inte på långa vägar som det gör med ett öppet filter. Det går ju kåen inte att ha öppet på för det väser så.
Kanske får lämna in den hos Peugeot om man inte hittar felet.
//Danne
- Eric Josefsson
Läcka på avgassystemet?
Min bil har också börjat "bröla/morra" för någon månad sedan, min teori är att det försvann material ur ljuddämparna(mekonmendämpare
) på mantorp.
Min bil har också börjat "bröla/morra" för någon månad sedan, min teori är att det försvann material ur ljuddämparna(mekonmendämpare
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Om det verkligen kommer från motorrummet och låter som ett "öppet filter bröl" så måste det ju nästan vara en slang mellan lufftburken och motorn som spruckit eller lossnat.. kolla igen och känn runt slangarna så att du e säker att det inte läcker på undansidan eller nått..
för att hitta läckor kan du även spruta startgas runt slangarna för att upptäcka hål/sprickor.
för att hitta läckor kan du även spruta startgas runt slangarna för att upptäcka hål/sprickor.
Medlem 1262
Snelleman kör en Mercedes-Benz C280 -96
Snelleman kör en Mercedes-Benz C280 -96