Tips för ersättning av en av kylfläktarna, 306 gti

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
toffmeister

Tips för ersättning av en av kylfläktarna, 306 gti

Post by toffmeister »

Tjena

Startar en ny tråd då ja tror att min förfrågan kan gå förlorad annars.

Ivf, Har nu konstaterat att fläkten på passagerar-sidan fram inte funkar som den ska, och iom att de är seriekopplade vid halvfart så funkar ingen av dem.

Det roliga är att Peugeot vill ha antingen 2700 eller 3100 beroende på vilken av fläktarna just den trasiga är.. vilket jag tycker är helt vansinnigt!

Min fråga är då, är det någon som har tips på ersättningsfläkt eller på om jag bara kan ersätta fläktmotorn? Och exakt hur gör man?

Hittat en bra tråd på GTI-6 forumen:

http://www.306gti6.com/forum/showthread.php?id=47937&page=last

Även en text som lyder:
You don't have to remove the bumper either as suggested elsewhere, you can unclip the rad and f*n assemblies and hold it back to the engine a bit to gain access to the nuts between the aircon condensor and twin f*n assembly using a long socket handle with a 10mm socket from the back.
Undo the phillips screw in the middle of the f*n blade (turn clockwise to remove) and remove this to gain access to the 3 bolts from the front, working through the bumper grille.
Its a bit tight but can be done.
Best of luck.

Detta verkar vara en lösning på HUR.. men frågan är fortfarande med vad jag ska lösa problemet :/

I den där länken ja har med här ovan finns även el-scheman för fläktarna ifall nån bryr sig =)

Ivf, please help! Jag vill inte lägga 3k på en satans fläkt :/
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Jag har beställt Spal härifrån; http://www.aircondcenter.se/flakt.htm till 406:an.
EN 14497
toffmeister

Post by toffmeister »

Trevligt, där ser man :)

Men något jag undrar över är dock att på gti6-forumen läste jag att någon köpte en ny fläkt-motor och bytte ut den gamla. Detta får mig att undra var man kan köpa endast en fläktmotor att ersätta den som sitter där, å därmed behålla fläkten.. å om man lika gärna kan byta båda fläktmotorerna när man ändå är där, så man slipper problemen i framtiden.. ?

så var kan man köpa fläktmotorer som kan ersätta de som sitter orginal?
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Ta med dig motorn och gå till en skrot. De flesta puggar och cittror har samma motor ser det ut som. Kan du ordna en bra bild kan jag kolla på nån jag har liggande.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
toffmeister

Post by toffmeister »

TheDagger wrote:Ta med dig motorn och gå till en skrot. De flesta puggar och cittror har samma motor ser det ut som. Kan du ordna en bra bild kan jag kolla på nån jag har liggande.

Kan kolla när jag tagit ur dem.. funderar faktiskt på att ersätta båda så man slipper ersätta den som är hel nu i ett senare skede..

Men är det ingen som köpt en fläktmotor som inte kostar 3k? =)

Å den där länken till stället som hade fläktar.. jag kan få tag på fläktar via en vän för runt 660kr styck.. men tänkte kolla om man kan använda orginal-fläktarna å bara byta ut motorerna.. men det kanske är bökigt som faen?

Å trots det ja skrev i första inlägget så hade det varit trevligt om folk skrev exakt hur de löste problemet på sina 306 gti, för jag är väl inte ensam om problemet?
toffmeister

Post by toffmeister »

får man bumpa? =)
Post Reply