Nik wrote:Alltså EW10J4 och EW10J4S ligger bägge på typ 120 grader efter några minuter i 140, bägge landar på 140 grader precis vid rödmarkeringen under ett 15 min banpass. Så jag skulle snarare tro att EW-serien har förhållandevis höga oljetemperaturer normalt. Och detta är inga problem så länge man inte överskrider 140 grader dagligen eller skiter i servicen.
Om du ska gå vidare med turbo ska du absolut adressera detta eftersom det verkar vara designat att ligga nära gränsen i normaltillstånd. Men i nuläget behöver du inte bry dig.
Att kylfläkten (från dina tidigare trådar) går i ett har väl främst med vattentempen att göra. Är den också hög? Har du isf blockerat ventilationsvägar till kylaren eller motorutrymmet (t.ex. genom styling eller dylikt)?
Hmm. Bra svar!

klagade innan på peugeot för jag hade strul med fläkten, då bytade dem tempgivare och ett tvåhastighets motstånd så fläkten är tipp topp, går som den ska..

men har märkt samma fenomen alltid, just när oljan kommer till en viss punkt på tempmätaren så startar fläkten o fullt ös..
Någon som vet om där finns oljekylare orginal på den motorn?

Är noga med oljebyte, bytar ca var 1000 mil vilket är klart bättre än service intervallerna, kör inte precis på nån biltema olja i heller (mobil 1 med 5/50 olja..)
Sen det med att blocka ventilationsvägar är nog inget problem, "gapet" är jus törre nu så där tillförrs mer luft samt att där är inte lika trångt under huven längre som orginal..
Sen det Mice Elf med mätaren, den visar ca 10 grader mer än vad temperaturen är.. (det med volkswagen stämmer, dem ligger alltid precis på 90 utan att röra sig!

) Har ingen koll alls på hur var som ger signal till vad om jag ska vara ärlig, man tycker att bilen har koll på det mesta man gör så då borde den på något sett ha koll på oljetempen också..
Men skumt att tomgången alltid dimper, gör även samma sak ibland i kallstart men väldigt sällan dock, har också upptäckt nu att tomgången även dimper när man slår på ac.. Kanske är någon givare isf, dem finns där ju gott om..