Johan Jatko wrote:Måste man lyfta bilen för att komma åt att lyfta toppen? Har inte riktigt plats i garaget för tillfället, men tänkte att man kanske kan lyfta toppen utomhus för att utesluta den. Ser man på en gång om vevlagren har skurit när man tar bort oljetråget och lossar på skruvförbanden för vevlagren?
Vet inte om du kommer åt att lossa avgasröret uppifrån, annars kan du väl ta i princip allt uppifrån.
Tar du ner tråget kan du nog känna på stakarna om nån glappar ovanligt mycket eller är stum. Annars ser du det på lagrena om du lossar överfallen. Är ganska snabbt gjort.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
TheDagger wrote: Vet inte om du kommer åt att lossa avgasröret uppifrån, annars kan du väl ta i princip allt uppifrån. Tar du ner tråget kan du nog känna på stakarna om nån glappar ovanligt mycket eller är stum. Annars ser du det på lagrena om du lossar överfallen. Är ganska snabbt gjort.
Tror nästan att grenröret måste lossas underifrån. Sen måste man ju ändå iaf hissa hö sida för att komma åt att lossa på remmarna kom jag på.
Iom att det är AC på bilen så måste ju drivremmen lossas för att kunna lossa på oljetråget. Egentligen så var det min granne som skulle gå igenom motorn, men han har inte tid förrän i slutet av aug... Men motorn har iaf troligtvis inte skurit iaf(kolv mot cylindervägg) ??
Det lär ju bli roligt i slutet av veckan. På torsdag så ska man försöka förklara för sin käresta hur man har lyckats både med att glömma bort att vattna blommorna så att dom dör och att man har lyckats krasha motorn i bilen. Önska mig lycka till snällla...
Johan Jatko wrote:Hur lätt hänt är det att blocket vrider sig?
Det tror jag inte är nån fara.
Men som det verkar så är nog ett motorbyte den enklaste och billigaste boten. Nu har du ju nya grejer liggande... Men då får du väl isf. renovera den nya motorn innan du slänger i den.
Men sök lite på www.fbt.se , skicka iväg ett par prisförfrågningar och se var det hamnar.
Tänk då på att samma motor förutom 306 och 405 även satt i vissa Xantia och ZX.
308 1,6 HDi -10
Claes Börjesson #496
Nu när den har kallnat och batteriet har laddats upp så startade den, men den knackade ganska fint. Låter nästan som om den inte har någon kompression på en av cylindrarna. Luktar lite avgas vid motorns bortre ända, och det luktar även avgas/olja om man luktar i glykolen. Så det verkar som om toppackningen har gett sig.
Så länge inte motorn har skurit så är jag glad.
Johan Jatko wrote:Så länge inte motorn har skurit så är jag glad.
Ledsen, men jag tror ändå ett vevstakslager har gått hädan
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Fick det just bekräftat av en kille som har skruvat i peugeot i ett 20-tal år. Han var förbi och sa på en gång: vevlager!!
Jag har bara jobbat med bilar i 18 år
Loffas wrote:usch jag ville inte svara med risk för du hade fått totalhaveri
fixa en beggad motor o skifta över din nya koppling!
Jag går i tankarna att lossa på oljetråget, det är ju inte så speciellt mycket jobb och kolla hur illa det är egentligen. För om man har lite tur iaf så har veven och staken klarat sig. Är inte så sugen på att beställa en beggad motor riktigt ännu innan jag har klart för hur trasig den nuvarande motorn är.
Richard Gustavsson wrote:Håller med TD låter som lagerras, kamremskuggnig är det ju garanterat inte, det blir bara en smäll sengår det lätt påstarten .
Så tyvärr såärdet lättast att letauppen annan motor.
Hur ofta brukar det gå att rädda vevaxeln och vevstaken? Helst så vill jag inte beställa en annan motor, är redan på gränsen till att köpa en annan bil.
Fick det just bekräftat av en kille som har skruvat i peugeot i ett 20-tal år. Han var förbi och sa på en gång: vevlager!!
Jag har bara jobbat med bilar i 18 år
"BARA" i 18 år! Då är du en nybörjare med andra ord!
Japp, så fråga mig igen om 20 år till Jag hänger säkert här då med
snillet wrote:Ned med tråget å titta, sedan VET du.
Hade tänkt göra nånting i den stilen. Öppna och kolla, ta bort vevlagret och mäta upp både vevaxeln och tappen och eventuellt byta ut lagret om det går.
Ska ta och köpa en komp provare också. Finns ju vissa indikationer på att man har blåst toppackningen när det luktar avgaser från kylaren.
snillet wrote:Ned med tråget å titta, sedan VET du.
Hade tänkt göra nånting i den stilen. Öppna och kolla, ta bort vevlagret och mäta upp både vevaxeln och tappen och eventuellt byta ut lagret om det går. Ska ta och köpa en komp provare också. Finns ju vissa indikationer på att man har blåst toppackningen när det luktar avgaser från kylaren.
Du kommer troligen att se om veven tagit skada eller inte när du lossat överfallen och petat bort lagret. Är det repigt så är det skit.
Varför ska man aldrig ha tid att göra allt man vill? Hade tänkt ta bort oljetråget nu i veckan, istället så har jag haft fullt upp med annat som har varit viktigare.
Har konstaterat att så länge inte vevstaken har tagit skada och vevaxeln inte har krökt sig så går det nog att fixa igång motorn. Det är ju bara att slipa om veven om det visar sig att det har ätit på den.
Kollade för skojs skulle med peugeot hur mycket dom tar för en uppsättning stakar och en vevaxel. Vevaxeln runt 12k och en uppsättning stakar ungefär samma pris. Tror nästan att trimgrejer från någon trimfirma blir billigare! Och nej, jag har inte tänkt sätta dit en ny vevaxel, var bara lite nyfiken.
Johan Jatko wrote:Har konstaterat att så länge inte vevstaken har tagit skada och vevaxeln inte har krökt sig så går det nog att fixa igång motorn. Det är ju bara att slipa om veven om det visar sig att det har ätit på den.
Vevaxlarna kröker inte sig, dom blir repiga i lagerytorna. Samma med vevstakarna, lagren nyper runt veven och så snurrar dom i staken så det blir skador där med.
Vet inte vad det kostar i din bygd, men här får man ge 4000.- för en omslipning vilket jag inte anser att det är värt. Det hittar man bättre begagnade delar för, eller en hel motor.