Mekartip: "Renovera" fjäderbenslagring på 406.

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Mekartip: "Renovera" fjäderbenslagring på 406.

Post by Pär H »

När jag bytte fjäderben sist lovade jag mig själv att byta lager nästa gång, men jag blev återigen påmind om mitt guldfisk-minne när jag bytte hjullager och skulle byta tillbaka till originaldämpare.

Lagret såg ut som skit och det var en massa rost i det. Varken Peugeot eller Meca hade grejer hemma, så jag insåg att jag måste 'fula till det' för att få bilen på hjul idag.

Jag rengjorde lagerbanorna och plastringen som håller kulorna noggrannt med avfettning och plast- + mässingborste och gav mig iväg till en närbelägen maskinfirma och köpte nya lagerkulor. 30 st 6.35 mm (kvarrtum) per lagring behövs det och de kostade 65 öre styck. De gamla kulorna hade blivit gropiga av allt rost och grus, men lagerbanorna hade klarat sig rätt bra.

Smetade i bra med fett i övre lagerbanan (uppochner på bilden), tryckte dit plastringen med 'kulhålen' och pytsade i de nya kulorna:

Image

...här är 5/30 på plats. På med lite till fett så att undre lagerbanan ska 'suga fast, på med den senare och man har iaf ett hyfsat fungerande lager.

Tyvärr tog jag inte fler bilder, detta var ett 'fulmeck' men efter att ha konstaterat att det fungerade så kommer jag nog att göra så här på andra sidan också. Kom först då på att detta kanske är ett bra 'mekartips' också.

Hursomhelst är 30 x 0.65 = 19:50 lite billigare än 300-700 kr för lager eller lagersats beroende på var man köper.

På 406 är det en inte särskilt genomtänkt kostruktion på fjäderbenslagringarna, det kommer lätt in smuts och de delar på sig direkt om man lossar topplagringen från kolvstången, t ex för att byta fjäder.

Mitt råd är att dela på och plocka isär lagret, göra rent, fetta in och byta ut ev dåliga kulor om man särar på fjäder och fjäderben. Tänk åtminstone på att hålla ihop lagerenheten om du demonterar.

Lagerbanorna kan också behöva lite vård, behövs det mer bearbetning än med fiiiint sandpapper och/eller stålull så är de nog körda, dock.

Vi får väl se hur länge det håller, men ett 'knak' vid styrning som jag tydligen vant mig vid är borta nu iaf...
EN 14497
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Även gamla rostiga , rejält rostiga brukar hålla fint med en rengöring och infettning även om kulorna är riktigt hårt ansatta av rost.

De e ju liksom inga stora rörelser på grejerna :roll:
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

snillet wrote:Även gamla rostiga , rejält rostiga brukar hålla fint med en rengöring och infettning även om kulorna är riktigt hårt ansatta av rost.

En av mina kulor *upplägg för skämt... :roll: :wink: * höll 6.1 mm i en ledd. Men om de verkar runda och inte är gropiga, så varför inte? Men 65 öre/styck kändes hursomhelst som en vettig investering eftersom jag inte direkt skruvar bruksbil med glädje. En till potentiell rivning pga sparade 19:50 kändes inte så lockande.
EN 14497
öhl-in

Post by öhl-in »

Du har just nu verifierat att mina egna "fulmekningar" kanske skulle kunna få lite luft och komma idager :oops: ... Själv har jag upptäckt att om man bara tänker till ordentligt,(aj) så håller grejorna förvånansvärt bra... tror inte du får problem med dina lagringar efter detta :thumbup:
Det som inte dödar, det härdar!
205 XR grå muz, går som en skinnflådd kanin
309 look m 8V gti 1,9-89
405 MI 16 -92................:::::SÅLD
405 MI 16 -90 styckmördad::SÅLD
Renault scenic 1,6-00
Seat Toledo 2,0 GT::::::::::::såld
VW Caravelle Coach m volvomotor::såld,
Till en fam. i Nigeria!!!!!!!!
Honda 550 F1, med touringkåpa
Hobby Prestige 545 T

WHISKY TAR FORT SÅ JÄVLA SLUT!!!
Fort tar Whisky så jävla slut..:(
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Mice Elf wrote:
snillet wrote:Även gamla rostiga , rejält rostiga brukar hålla fint med en rengöring och infettning även om kulorna är riktigt hårt ansatta av rost.

En av mina kulor *upplägg för skämt... :roll: :wink: * höll 6.1 mm i en ledd. Men om de verkar runda och inte är gropiga, så varför inte? Men 65 öre/styck kändes hursomhelst som en vettig investering eftersom jag inte direkt skruvar bruksbil med glädje. En till potentiell rivning pga sparade 19:50 kändes inte så lockande.

OM man öht har isär det :wink:, har sprayat in fett några gånger i lagren på plats på olika åkdon 8), riktigt fulmek....
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Andreas Bystedt

Post by Andreas Bystedt »

Vad skulle Peugeot ha för lager?

Mekonomen har 691:- för "komplett" fjäderbenslagring och 230:- för fjäderbenslagring. Vad är skillnaden?
Fd. Medlem nr 527

Peugeot 307 kombi 1,6 HDI 2006/11
Peugeot 406 Coupé 2002 *SÅLD*
Citroen Zx 1,8 1996 *SÅLD*
*RIP* Citroen ZX
Peugeot 306 Gti -99 *SÅLD*
Peugeot 306 XSI-96 *SÅLD*
Peugeot 405 Mi16 -88 *SÅLD*
MrPallman

Post by MrPallman »

finns det ett likadant lager på 205:orna? Jag har plockat ner ett fjäderben men förstår inte riktigt vad som är lagret :oops:
Peugeot 205 gti -90
öhl-in

Post by öhl-in »

MrPallman wrote:finns det ett likadant lager på 205:orna? Jag har plockat ner ett fjäderben men förstår inte riktigt vad som är lagret :oops:

http://i29.photobucket.com/albums/c262/ ... C01810.jpg
Om du kollar noga på Mice´s bild som ligger upp och ner.. så ser du att lagret sitter högst upp på benet.. alltså ovanpå fjädern, där skall det röra sig... hajar du?? eller behöver du mera kött på "benen" :D :D
Det som inte dödar, det härdar!
205 XR grå muz, går som en skinnflådd kanin
309 look m 8V gti 1,9-89
405 MI 16 -92................:::::SÅLD
405 MI 16 -90 styckmördad::SÅLD
Renault scenic 1,6-00
Seat Toledo 2,0 GT::::::::::::såld
VW Caravelle Coach m volvomotor::såld,
Till en fam. i Nigeria!!!!!!!!
Honda 550 F1, med touringkåpa
Hobby Prestige 545 T

WHISKY TAR FORT SÅ JÄVLA SLUT!!!
Fort tar Whisky så jävla slut..:(
MrPallman

Post by MrPallman »

Ja se på f*n, det fanns ett lager :D
Peugeot 205 gti -90
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Andreas Bystedt wrote:Vad skulle Peugeot ha för lager?

Mekonomen har 691:- för "komplett" fjäderbenslagring och 230:- för fjäderbenslagring. Vad är skillnaden?

Det räcker med fjäderbenslager för 230:-, sitter samma på 406 som på 605 f.ö. 605 har inte vad jag vet några problem med det så det är kanske den utsatta placeringen på 406 som gör skillnad. Bägge mina var kass trots att bilen bara hade gått 12000 mil och var 4 år gammal.
Fulmeck med dem har jag med gjort men bara tillfälligt, tycker inte att det är nåt att spara på, 230:-/sida är knappast nån förmögenhet.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Fredrik Pettersson »

Förlåt! Men hur orkar man när dom kostar 200 spänn styck nya!?!?! :oops:
Grabbar med smak, kör bil med flak!
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Fredrik Pettersson wrote:Förlåt! Men hur orkar man när dom kostar 200 spänn styck nya!?!?! :oops:
Man kanske behöver dem NU och de finns först i morgon? :roll:
EN 14497
Post Reply