Lagret såg ut som skit och det var en massa rost i det. Varken Peugeot eller Meca hade grejer hemma, så jag insåg att jag måste 'fula till det' för att få bilen på hjul idag.
Jag rengjorde lagerbanorna och plastringen som håller kulorna noggrannt med avfettning och plast- + mässingborste och gav mig iväg till en närbelägen maskinfirma och köpte nya lagerkulor. 30 st 6.35 mm (kvarrtum) per lagring behövs det och de kostade 65 öre styck. De gamla kulorna hade blivit gropiga av allt rost och grus, men lagerbanorna hade klarat sig rätt bra.
Smetade i bra med fett i övre lagerbanan (uppochner på bilden), tryckte dit plastringen med 'kulhålen' och pytsade i de nya kulorna:
...här är 5/30 på plats. På med lite till fett så att undre lagerbanan ska 'suga fast, på med den senare och man har iaf ett hyfsat fungerande lager.
Tyvärr tog jag inte fler bilder, detta var ett 'fulmeck' men efter att ha konstaterat att det fungerade så kommer jag nog att göra så här på andra sidan också. Kom först då på att detta kanske är ett bra 'mekartips' också.
Hursomhelst är 30 x 0.65 = 19:50 lite billigare än 300-700 kr för lager eller lagersats beroende på var man köper.
På 406 är det en inte särskilt genomtänkt kostruktion på fjäderbenslagringarna, det kommer lätt in smuts och de delar på sig direkt om man lossar topplagringen från kolvstången, t ex för att byta fjäder.
Mitt råd är att dela på och plocka isär lagret, göra rent, fetta in och byta ut ev dåliga kulor om man särar på fjäder och fjäderben. Tänk åtminstone på att hålla ihop lagerenheten om du demonterar.
Lagerbanorna kan också behöva lite vård, behövs det mer bearbetning än med fiiiint sandpapper och/eller stålull så är de nog körda, dock.
Vi får väl se hur länge det håller, men ett 'knak' vid styrning som jag tydligen vant mig vid är borta nu iaf...